Jump to content

Bytte baktravers- tips ønskes

Mort1

Recommended Posts

Holder på å bytte rusten baktravers på min 2009 Freelander 2. Har kjøpt ny og fått løsnet alle bolter på den gamle.

Er det noen som har gjort jobben før?

Hvordan trer jeg ut den gamle og inn ny? Må jeg skru av akslinger?

Må bakpotta helt av eller kan jeg bare løsne festene og henge den i en stropp mens jeg jobber?

hei

skiftet en travers for ca 6 måner siden, gikk veldig greit å skifte.

anbefaler å kjøpe inn de 2 armene på hver side samt bolter og eksenter skiver.

du trenger ikke å ta ned diff og aksler

mvh

alex

Hei. Gjorde denne jobben for 1 år siden. Tok ned diff og bakpotta. Prøvde uten å ta ned bakpotta, men fant ut at det ble mye lettere uten. Denne er jo i rustfritt stål fra fabrikk, så løsnet lett ;) Kjøp alle 4 boltene + muttre og skiver til de 4 armene. De gamle står nok fast.... Ta rustaa under bilen når traversen er borte. Ta service på diff og haldex når du først har den nede. Når jobben er ferdig, må du ha en 4-hjuls kontroll. 

Mr Rover 75 skrev (På 25.4.2024 den 17.27):

Hei. Gjorde denne jobben for 1 år siden. Tok ned diff og bakpotta. Prøvde uten å ta ned bakpotta, men fant ut at det ble mye lettere uten. Denne er jo i rustfritt stål fra fabrikk, så løsnet lett ;) Kjøp alle 4 boltene + muttre og skiver til de 4 armene. De gamle står nok fast.... Ta rustaa under bilen når traversen er borte. Ta service på diff og haldex når du først har den nede. Når jobben er ferdig, må du ha en 4-hjuls kontroll. 

Takk for tips! Da tar jeg ned potta først som sist 👍

foringene i armene er dårlige og boltene i dem fra traversen sitter som juling så har bestilt nye armer, bolter, skiver og muttere fra England. Boltene i andre enden løsnet greit og boltene i diffen og opp i bilen løsnet greit.

Litt mange baller i luften her om dagen så hadde håpet jeg kunne utsette haldex service og droppe å ta ned diff?

Har også byttet alle dempere og fjærer og hjullager fremme så 4-hjulskontroll skal bli ja 👍

1 hour ago, Mort1 said:

Takk for tips! Da tar jeg ned potta først som sist 👍

foringene i armene er dårlige og boltene i dem fra traversen sitter som juling så har bestilt nye armer, bolter, skiver og muttere fra England. Boltene i andre enden løsnet greit og boltene i diffen og opp i bilen løsnet greit.

Litt mange baller i luften her om dagen så hadde håpet jeg kunne utsette haldex service og droppe å ta ned diff?

Har også byttet alle dempere og fjærer og hjullager fremme så 4-hjulskontroll skal bli ja 👍

Diffen henger jo i traversen, så den må jo ned uansett... :)

Når den først er på benken, så er det relativt enkelt å skifte olje på den. Tilkomsten er jo av et annet univers om du skal ligge under bilen senere :) Om du har historikk på Haldex service, så er det vil ikke krise om du lar være heller, men du kommer sikkert til å angre deg senere om du ikke dropper det helt ;)

Huske den aluplata over potta også var ganske løs, så denne ble festet med noen store rustfrie skiver ++

IMG_20230311_152417002_HDR.jpg

IMG_20230309_201024965.jpg

IMG_20230313_192936733_HDR.jpg

Posted (edited)

Da er ny bakravers på plass. Demonterte bakpotta (løsnet greit inklusiv dekselet, uten ødelagte skruer/bolter) Klarte å lirke ut den gamle og inn ny bare med å senke diffen ned litt. Tungt og vrient alene, men gikk til slutt 😎 (litt mesteingsfølelse der ja 😄)

I morgen mener FedEx/Posten at armene og boltene kommer så nå nærmer vi oss bil på egne hjul igjen 🤩

Tror jeg sier meg enig med verkstedet at den måtte byttes 🙈

20240506_142338.jpg

20240506_142307.jpg

Edited by Mort1
Glemte bilder

Mr Rover 75 skrev (1 time siden):

Ser kjent ut.... Hvor og hvor mye måtte du gi for ny travers?

Er vel ikke akkurat ukjent på Fl2 det nei 🙈

Skruvat av alle steder hadde billigst, tror det var 4800 inkl frakt og mva for baktraversen. Armene bestilte jeg etterpå fra England

2 hours ago, Mort1 said:

Er vel ikke akkurat ukjent på Fl2 det nei 🙈

Skruvat av alle steder hadde billigst, tror det var 4800 inkl frakt og mva for baktraversen. Armene bestilte jeg etterpå fra England

Det der var jo en overaskende god pris!! Tror jeg ga 4000 for min, brukt -07 men kun vært på veien i 2 år. Ellers så er det vel kanskje rundt 8-10k fra england om jeg ikke husker feil?? Det begynner å bli behov for disse nå. Mener jeg har sett en håndfull på finn med råtten travers ;/ 

Vidar S skrev (På 7.5.2024 den 12.39):

Pass på å rustbeskytte innvendig, nå som du kommer til

Ja, guffet på med rustbeskyttelse innvendig og utvendig

Da er endelig bilen EU-godkjent og jeg kan nyte Land Rover tilværelsen igjen etter å ha kjørt Ruzda (rusten Mazda 6 på lånt tid) en stund 😎

Mr Rover 75 skrev (På 7.5.2024 den 13.39):

Det der var jo en overaskende god pris!! Tror jeg ga 4000 for min, brukt -07 men kun vært på veien i 2 år. Ellers så er det vel kanskje rundt 8-10k fra england om jeg ikke husker feil?? Det begynner å bli behov for disse nå. Mener jeg har sett en håndfull på finn med råtten travers ;/ 

Ja, ser de er gått opp en del I pris bare siden jeg kjøpte. Var overraskende rimelige deleriser