radovan Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 (edited) Eg bytta dysetetningane for eit par veker sidan, men eg hadde ikkje skikkeleg momentnøkkel og tenkte eg skulle dobbeltsjekke at alt var blitt rett gjort. Ny nøkkel fekk eg kjøpt på Biltema og der burde eg stoppa med dette arbeidet. Den fremste bolten som held vippearmane til dysene ville ikkje gje skikkeleg motstand og knakk. Det sit igjen ein liten ende laaaangt nede i holet. Den er ikkje lett å nå med verken bor eller tapp. Kva alternativ har eg?? Edited April 22, 2024 by radovan Quote
kes Posted April 22, 2024 Posted April 22, 2024 Altså, knakk uten motstand høres jo rart ut. Om resten av bolten ikke sitter veldig fast kan det være at de kan komme ut om du får noe ala dette nedi der: https://verkstedutstyr.no/produkt/kategori-218/562-180-lange-links-bor/ Nå kosta jo akkurat de der litt mye, men finnes sikkert rimeligere eller kanskje det går med noen "vanlige" venstrebor med forlenger går i hullet? Quote
radovan Posted April 22, 2024 Author Posted April 22, 2024 Atle G skrev (4 timer siden): Hvor dypt ned er det? Ca 4 cm. kes skrev (2 timer siden): Altså, knakk uten motstand høres jo rart ut. Om resten av bolten ikke sitter veldig fast kan det være at de kan komme ut om du får noe ala dette nedi der: https://verkstedutstyr.no/produkt/kategori-218/562-180-lange-links-bor/ Nå kosta jo akkurat de der litt mye, men finnes sikkert rimeligere eller kanskje det går med noen "vanlige" venstrebor med forlenger går i hullet? Det var jo ikkje komplett utan motstand, men ingenting som skulle tilseie at det skulle bli problem. Det var momentnøkkelen eg brukte, men det var ikkje begynt å nærme seg noko maktbruk. Det ser ut som boltane kanskje er litt tynnare der gjengepartiet startar. Kanskje det er ei slags svekka sone for å unngå skade på gjengar? Quote
lafterolf Posted April 23, 2024 Posted April 23, 2024 Om skruen sitter så dypt må du lage en hylse for å kunne styre boret midt i. En lingsbor kan være veien å gå, men vanlig bor og grisepikk kan, om du er heldig, klare å løsne skruen. Men grisepikker er veldig hardt herdet, og om den brekker har du virkelig et problem. En torx er kanskje lurere å prøve å banke ned i hullet. Så lenge skruen ikke er helt i bunnen kan den løsne. Quote
Atle G Posted April 23, 2024 Posted April 23, 2024 radovan skrev (9 timer siden): Ca 4 cm. Det var jo ikkje komplett utan motstand, men ingenting som skulle tilseie at det skulle bli problem. Det var momentnøkkelen eg brukte, men det var ikkje begynt å nærme seg noko maktbruk. Det ser ut som boltane kanskje er litt tynnare der gjengepartiet startar. Kanskje det er ei slags svekka sone for å unngå skade på gjengar? Sjekket i settet mitt med linksborer - og en 5mm bor er 85mm lang så 4 cm ned er ikke noe problem. Støttehylse slik som lafterolf foreslår vil være fornuftig. Linksborer fungerer overraskende bra til slikt og uansett så får du et hull som kan brukes til torx. Linksborer er generelt også av høy kvalitet (kostbare) som selvsagt gjør at de fungerer bedre ... bare pass på at ingen forsøker å kjøre de samme vei som vanlige borrer... Fikk selv opp en knekt topplokks bolt i fjor - gleden var stor 😉 (den bolten viste tydelig tegn på materialtretthet). Quote
radovan Posted April 27, 2024 Author Posted April 27, 2024 Eg kjøpte opptil fleire sett på Biltema som skulle hjelpe meg med å få ut stubben, men den satt så fast at tilslutt var det ingen veg utanom utboring og innsetting av lausgjengar. Så skrudde eg ein stubb gjengestong ned og brukte låsemutter med forsiiiktig maktbruk for å forhindre gjentaking av tragedien. I går køyrde vi til Lier, og i morgon er det heimtur. Håpar det held. Atle G skrev (På 23.4.2024 den 8.28): Sjekket i settet mitt med linksborer - og en 5mm bor er 85mm lang så 4 cm ned er ikke noe problem. Støttehylse slik som lafterolf foreslår vil være fornuftig. Linksborer fungerer overraskende bra til slikt og uansett så får du et hull som kan brukes til torx. Linksborer er generelt også av høy kvalitet (kostbare) som selvsagt gjør at de fungerer bedre ... bare pass på at ingen forsøker å kjøre de samme vei som vanlige borrer... Fikk selv opp en knekt topplokks bolt i fjor - gleden var stor 😉 (den bolten viste tydelig tegn på materialtretthet). Eg fekk ikkje tid til å få tak i linksbor. Det spørst om eg burde hatt eit sett på lur til seinare. Quote
gautes Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 Med mindre du legger kjeledressen på hylla i morgen ville jeg anbefalt et slikt innkjøp. Quote
Atle G Posted April 28, 2024 Posted April 28, 2024 radovan skrev (På 27.4.2024 den 16.41): Eg kjøpte opptil fleire sett på Biltema som skulle hjelpe meg med å få ut stubben, men den satt så fast at tilslutt var det ingen veg utanom utboring og innsetting av lausgjengar. Så skrudde eg ein stubb gjengestong ned og brukte låsemutter med forsiiiktig maktbruk for å forhindre gjentaking av tragedien. I går køyrde vi til Lier, og i morgon er det heimtur. Håpar det held. Eg fekk ikkje tid til å få tak i linksbor. Det spørst om eg burde hatt eit sett på lur til seinare. Hvis du har brukt ett billig (Biltema) gjengestag så vær forsiktig når du trekker til. Få tak i en ny kvalitets bolt så kan du sikkert trekke til som spesifisert selv om du har løsgjenger... Ellers så er ett sett med linksborr å anbefale - blir sjeldent brukt - men når du først har bruk for det så trenger du det... Quote
Recommended Posts