Jump to content

Fjerning av snorkel…

DefTD5

Recommended Posts

Jeg har altfor liten garasje, og må ta ned snorkelen hver gang jeg skal kjøre inn. Det er irriterende. Vurderer derfor å ta av hele greia. Blir lite vading uansett.

Trenger jeg å gjøre noe mer enn å bore ut naglene og tette hullene til festene og sette på ny «sidegrill»? Type denne?

IMG_9805.jpeg

IMG_9804.jpeg

Om jeg ikke husker feil er det riktig fremgangsmåte.

Ikke glem å sjekke at drenerings"ventilen" lenger inn ikke er limt igjen.

Pga innsug på siden og grisevær suges det inn vann.

Jeg hadde samme snorkel som deg (tror jeg). Jeg vet ikke hvor mye luft jeg egentlig tok in i motor via denne da begge plastslangene i motorrommet var sprukket. (Det er to, en fra sidegrill til dreneringsventil og en ifra dreneringventil til luftfilteret. Sjekk om disse er sprukket og trenger fornying også når du begynner😀

Ellers er det ikke 100 sikkert at festehullene på ny festgrill samsvarer med hull i siden på din bil. Det er iallefall 2 varianter av hvordan hullene er plassert.

Jeg kjøpte ikke men 3 printet sidegrill selv. Har du tilgang til en 3D printer kan jeg maile deg en .stl fil av min sidegrill. (Siden jeg tror du har samme snorkel som jeg hadde bør hullene stemme, men ingen garanti).

7 minutes ago, gautes said:

Skal du kappe ville jeg kappet i bunnen av rakrøret og senket det .

Da må nok også det øverste festet til bilen flyttes nedover, men ellers er jeg enig i dette (festene sto veldig langt opp på denne bilen).

Med litt finjustering kan det kanskje være mulig å kombinere øvre festet med filterklammer?

Men enkleste er nok å demontere og selge/gi bort restene.

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Takk for mange gode svar.

Snorkelen må evt. forkortes forholdsvis mye da garasjetaket skrår innover så det bare er et par cm fra det laveste punktet på biltaket til takbjelken i garasjen. Så det øverste festet må nok flyttes nedover eller moddes med flattjern el.

Litt vanskelig å se slangene pga. webasto som er montert over, men kanskje lettere å se dem underfra? Jeg får ta en titt.

Nå skal takgrinda på, så snorkelen blir værende til over sommeren, så får jeg se hva jeg gjør til vinteren.

Edited by DefTD5