Jump to content

Angående 80000 km. service. Nybegynner på området!

Recommended Posts

Defender TD5 2002 modell
Jeg kommer til å ta min 80 000 km service selv med hjelp av min gode nabo som kan litt mer om saken. Service (ikke LR) har han alltid gjort på sine egne biler så burde han vite litt. Han har dessuten hjulpet meg med andre "små problemer"  Første sak han nevner at filteret bør/skal skiftes i samme omgang som olje skifte. Nå er det ganske mange oljefilter som dukker opp når man taster inn min mitt bilnummer på Skruvat.se Hvilket skal jeg velge? Er det også andre deler jeg har behov for når jeg setter opp innkjøpsliste for denne jobben? Større  "dyrere" ting som er langt billigere kjøper jeg dog  fra Paddocks.

Jeg savner fortsatt Land Rover Defender manual tross at jeg har hatt det på mine bestillingslister flere ganger. Ikke i lager!

Poster her i Defender forum for det er vel modell spesifikt eller?

Min far var utlært bilmekaniker - men hva hjelper vel det . . . . . . .

Edited by LandRover
.

Service kit fra Paddocks, EWS eller andre dele pushere er tingen :) Da får du begge oljefiltrene ++

Denne siden er for Discovery 2 men ettersom motor er den samme så er det masse nyttig her, som f.eks: http://www.discovery2.co.uk/oil_change.html

Diesel filter (plasseringen er litt annerledes): http://www.discovery2.co.uk/fuel_filter.html

service sheet defender td5.png

Takker så mye! Meget interessant link til Discovery som forteller mye. Også skjema som jeg kan printe ut 

Filter kit som jeg fant hos min leverandør Paddocks.

1x LPX100590M Mahle Oil Filter
1x ESR4686C Coopers Fuel Filter
1x ESR4238M Mann Air Filter
1x ERR6299 Mahle Rotor Filter
1x CDU1001L Sump Washer

Filter Kit TD5 for Land Rovers

Flott kit men i tillegg trenger man OneShot CV fett , fettpatron , motorolje, MTF 94 til hovedkassa,

olje til differ og reduksjonskass, spray med penetrerende olje til låsesylindre,låskasser,mm.

og en liten skvett på en gammeldags oljekanne til hengsler osv.

Posted (edited)

OK Gaute. Motorolje MTF 94. Hadde du ikke nevnt det så hadde jeg kjøpt 10W 40 hos jula. Hadde egentlig tenkt å spørre om denne var god men siden du nevner det . . . . .

Jeg ble litt usikker nå MTF 94 til gearkassa? Trodde hovedkassa var motoroljekassa?

Edited by LandRover
Tillegg

Posted (edited)

Mitt feil. Nå ser jeg at  det er et komma. Det gir en annen betydning i denne sammenheng. Vi lærte på skolen i gamle  om at komma er meget viktig  Med få ord så ga læreren  oss et eksempel.  Heng ham, . . . . . . .   Jeg husker ikke videre ord, men Han  ble hengt på grunn av et komma feil. Han skulle ikke henges. 

Fant dette på nettet i ettertid.

Kommaregler er viktige, men feil bruk av komma fører heldigvis sjelden til at noen dør (heng ham, ikke vent til jeg kommer / heng ham ikke, vent til jeg kommer). De viktigste kommareglene er imidlertid relativt enkle å forstå. Behersker man reglene nedenfor, er man et godt stykke på vei.

Edited by LandRover
Tillegg.

Posted (edited)
On 4/9/2024 at 8:18 PM, Atle G said:

Merkelig at du ikke får levert verksteds manual, jeg bruker Famous Four og de har den på lager: https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=7443  . 

Jeg bestilte noen deler fra Danmark krysset av for verksteds manual som skulle være på lager, men nei. Det blir jo "gratis frakt" dersom jeg tar den sammen med andre deler. Paddocks hadde heller ikke manualen på lager da jeg bestilte andre deler derfra.  Det er som du er inne på flere som har den. Jeg får heller bare kjøpe den på linken du viser.

Overraskende er det at Defendere skal ha nesten ei heil bøtte 8,5 liter med motorolje.

Edited by LandRover
Feil i teksten.

• 3 weeks later...
Posted (edited)

Er Haynes HAYNES REPARATIONSHANDBOK, LAND ROVER 90, 110 & DEFENDER, UNIVERSAL så mye verre en den originale? Den koster bare 275.- og jeg kan få den "lokalt" til sammen med andre deler. Land Rover Defender Td5 Official Workshop Manual 1999-2006 MY onwards koster 1175.- hos Paddocks Spares som eller synes å være rimelige på deler. Noe billigere på linken over men pluss frakt.

Takk så mye for hjelp.

Edited by LandRover
Tillegg.

1 hour ago, LandRover said:

Er Haynes HAYNES REPARATIONSHANDBOK, LAND ROVER 90, 110 & DEFENDER, UNIVERSAL så mye verre en den originale? Den koster bare 275.- og jeg kan få den "lokalt" til sammen med andre deler. Land Rover Defender Td5 Official Workshop Manual 1999-2006 MY onwards koster 1175.- hos Paddocks Spares som eller synes å være rimelige på deler. Noe billigere på linken over men pluss frakt.

Takk så mye for hjelp.

Jeg vil si at de utfyller hverandre. Den originale er mist 2 ganger så tykk og inneholder tegninger som ofte er mere beskrivende enn bildene i haynes (som er nyttig for hvordan bruke verktøy). Jeg bruker begge og i tillegg har jeg hatt nytte av å se på YouTube, særlig videoene til Britannica Restorations Ltd. 

Original manualene er i flere utgaver avhengig av motor type. Haynes boka har med alle typene motor (det er ikke bare motor som har endret seg) mellom to permer i en bok som er under halvparten så tykk som en tilsvarende original motorspesifikk verkstedshåndbok. Da sier det seg nesten selv at informasjonen i orginal håndboka er mere utfyllende. De gangene jeg har klart å gjøre noe feil er de gangene jeg bare har fulgt Haynes da jeg har tenkt at denne jobben er så enkel at jeg trenger ikke å se i ordinalhåndboka eller at jeg ikke har klart å finne den i rotet mitt. Noen ganger foreslår Haynes en alternativ måte å gjøre ting på og det kan være nyttig når du står der og ikke har spesialverktøyet som er beskrevet i originalhåndboka. Min konklusjon er derfor at skal du skru mye på Land Rover selv så bør du derfor skaffe deg begge (og, ifølge kona, før du vet ordet av det skrur du og leser du om mekking på Land Rover flere timer enn du faktisk kjører😂)

Takk! I dag mottok jeg Haynes  Workshop Manual 90, 110, Defender En liten skuffelse. Hadde kanskje ikke ventet meg så my til den prisen 278.- NOK.   Jeg har de originale Serie lll Part katalog og reparasjons manual som er meget så mye bedre. Haynes kommer ikke opp mot dem. I tillegg til Land Rover Defender Td5 Official Workshop Manual 1999-2006 MY onwards så ønsker jeg meg denne.

PARTS CATALOGUE LAND ROVER DEFENDER 90 / 110 / 130 1987-2006 STC9021CC - Picture 1 of 1

• 2 weeks later...