WildRover Posted March 30, 2024 Posted March 30, 2024 2001 P38 V8 bensin (Motronic), gått ca 220000 km Registrerer at motoren fusker litt på tomgang når den er varm. Typisk om jeg kjører til butikken så fusker den når jeg starter for å kjøre hjem. Med bittelitt gass er det greit. Ingen symptomer under kjøring, heller ikke under akselerasjon. Med kald motor er det heller ingen symptomer. Ikke motorlampe og ingen feilkoder. "Misfire"-telleren på Nanocom ser ut til å telle mest på de venstre sylinderne. Har vært slik i flere år. Byttet coilpakker, pluggledninger og plugger i forbindelse med service for et par år siden, ble bedre men ikke bra. Noen som har vært borti lignende? Prøver bilen å fortelle meg noe? Quote
Erik Iversen Posted March 30, 2024 Posted March 30, 2024 Falskluft gir gjerne fusking på tomgang, uten at du trenger å merke mye under kjøring. Sitter også en tomgangsregulator på motoren. Sjekk den. Men har du falskluft klarer ikke den å henge med uansett. Quote
WildRover Posted May 1, 2024 Author Posted May 1, 2024 Tror kanskje jeg har funnet feilen. Var inne med Nanocom igjen her om dagen, og da var det plutselig feilkode på lambdasensor bank 1. La meg under bilen og så at den venstre var delt i to. Kjøpte to nye Bosch-sensorer og monterte. Så skulle jeg bare peile olje, da så jeg at røret inn på spjeldhuset var løst. Dette har vært av og på flere ganger mens bilen har fjusket, så jeg vet det ikke har vært løst hele tiden. Uansett, festet røret og med nye sensorer, så har jeg ikke observert fjusk etterpå. Fikk nye støtdempere og i dag, så kanskje den blir god å kjøre igjen også Quote
Recommended Posts