Jump to content

Anbefaling av steder for pulverlakk av felger


Recommended Posts

Jeg sandblåste og lakkerte ex-milfelger hos Rånås Lakk i Trømborg for 12 år siden. Tror det var lakk, ikke pulverlakk, men felgene holdt veldig bra til de ble tatt av bilen i 2019.
Felgene ligger nå og venter på min seriebil 🙂 og jeg trenger ikke lakkere dem (men de må nok vente litt til 😐)

Link to comment
Share on other sites

Jeg må innrømme at pulverlakk på felger skuffer meg litt.

Spesielt er det ikke lett å flekke på de uunngåelige lakkskadene.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Pulverlakk er plastpulver som smeltes på delen og blir til et sammenhengende lag med plast. Det er veldig vanskelig å jobbe med/fjerne når det blir gammelt og delene begynner å ruste i de små uunngåelige punktene der plasten ikke dekker helt. Dette ver jeg av erfaring med en motorsykkelsylinder. Men: YMMV - Your Milage May Vary...

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Anbefaling av pulverlakkering, er å ikke pulverlakkere. Det blir bare skjult rust under. Pulverlakkering fungerer der det ikke utsettes for slitasje og vann..........vil si mest innendørs. :D

Link to comment
Share on other sites

Har fått sandblåst og pulverlakkert mange aluminiums felger opp gjennom årene og er veldig fornøyd. Når det gjelder stålfelger derimot så ville jeg ha lakkert disse - etter skikkelig rengjøring. Sandblåsing / StripAll eller tilsvarende. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk galvanisert den nye støtfangeren til Td5ern, og etterpå sa de at jeg burde også ha bestilt pulverlakkering samtidig. De sa at de kunne gjerne gi 100 års garanti på den kombinasjonen. Begrunnelsen var at en rift i pulverlakken er selvreparerende. Det gir en kjemisk reaksjon (oksydlag?) i galvaniseringen som stopper utbredelse. Så kombinasjonen galving OG pulverlakk er ideel, ifølge dem.  

Link to comment
Share on other sites

Det er nok forskjeller i kvaliteten på pulverlakk også, spesielt forbehandlingen er viktig. Jeg hadde nettopp en prat med en kar fra masteprodusenten VikØrsta. I forbindelse med jobb, så kjøper jeg mye stolpemateriell fra dem. Alle mastefundament som står i bakken er varmgalvanisert OG pulverlakkert, i tillegg et sinkfosfatbelegg. Se info på hjemmesiden dems. En vanlig galvanisert mast er det krav til levetid på minst 30 år. Med denne pulverlakkeringen i tillegg regner de med en dobling av levetiden. Minst.

 

Levér rammen og andre deler til dem, så slipper du å tenke mer på rust... 😉

Link to comment
Share on other sites

Varmgalvet overflate er noe helt annet.  Mine erfaringer er med stål+grunning. Hvis du ønsker en plastbelagt flate er pulverlakk en metode. Jeg vil fortsatt hevde at det er vanskelig å gjøre noe med den flaten i ettertid.

Link to comment
Share on other sites

Pulverlakk på sandblåste felger sitter bedre enn pulverlakk på nytt stål fordi nytt stål er innfettet i olje, og i vår moderne verden kan ikke de som lakkerer bruke sterke nok vaskemidler til å fjerne fettlaget godt nok.
 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...