Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tenkte å undersøke hvor langt disse motorene går. Skriv gjerne også om de er trimmet eller har hatt alvorlige problemer. Andre opplysninger er også interessante.

 

Min standard 2005 modell har gått 305 000 uten problemer med 1 eier.

 

Hvor langt har din gått?

Posted (edited)

2000 90 td5. 10P. 360000+ ikke et feilslag. Ikke trimmet. Bytter olje og filtre hver høst. 

Kun byttet kabelnett i motor da jeg overtok den for flere år siden pga olje under ecu på passasjerside. 

Edited by Ivers
Posted

2006 110 TD5 (15p): Eid den siden juli 2013, 109k km ved kjøp og 205k nå. Når den var i daglig bruk ble olje og filtre byttet 2 ganger i året, nå er jeg nede på 1 gang.

Motoren har vært helt uten feilslag, men har byttet drivstoffsregulator(lakk). For øvrig utrimmet og relativt langkjørt frem til for noen år siden. Kabelsett ligger klart for skifte da den svetter litt igjennom til ECU. Resten av kjøretøyet er en annen historie.

Posted

2003 mod Defender 110 m Td5 motor

Ved 103 000 km (2013) ble toppen av motoren byttet,på merkeverksted samt 5 dyser og turbo. 

Pr 13.03.2024 er 219 000km rundet på 20 år.. 

Oljeskift motor 2 ggr årlig og mtf olje girkasse hvert 5 år. 

 

Mye forebyggende er gjort i ettertid på motoren,les dieseltrykk regulatur,dynamo,starter,wiring harness/1ste del, dieselpumpe/i tank, vifterem, wastegate regulator,og mye mer de siste ti årene,stort sett forebyggende og byttet FØR det blir tvingende nødvendig.

 

Siste årene brukes bare som søndagsbil' og trekker hest og henger tre-fire ganger årlig.. 

Posted

Den gamle 1999 modellen jeg hadde for noen år siden hadde gått 363 000 km da jeg solgte den. 

I følge historikken ble det skiftet toppakning én gang før jeg kjøpte den og én gang i mitt eie. 

 

 

Posted

1999, gått 280k ca nå.

Byttet topp 2 ganger i mitt eie pga sprekker rett etter kjøp, tilsynelatende orginal før dette (men ikke sikkert, tynt med historikk).

Har gått problemfritt etter at det ble montert spansk ettermarkeds topp. (og oppgradert til 15P type design på toppen IFM bytte)

Har skiftet harness av g til, og olje/filter ++ naturligvis jevnlig.

 

 

-C

Posted

1999, gått 326 kkm. Byttet topp (fra EWS/Bearmach) til 15p ved ca 300 kkm grunnet overoppheting forårsaket av meget diffus slitasje på kjølevannslange. Ny turbo omtrent på samme tid. Drar bra, lite røyk,  bra motor. 

Posted

D2 automat TD5 10p, rundet akuratt 300k denne uka. Tror ikke det er gjort noe voldsomt med den. God maskin med fin gange og går godt, startet uten forvarming i -27 i januar. Fikk en lettere frisert ECU da den var gått 297k ca, var innkjørt da :rolleyes:

Posted (edited)

D2 15P aut, gått 193000.

Motoren i seg sjølv har gått knirkefritt, bortsett frå eit dieselproblem som eg driv og forskar på i disse dagar.

Elles har det vore gjort arbeid på ting som dieseltrykkregulator o.l.

Edited by radovan
Posted

Mangler et par km på 250 000. 2002 modell.

Litt oppskremt så 2 skift av eksosmanifolder,

1 dysematte, 1 runde dysetettinger, trykkregulator 1 gang.

Ellers kun olje og filterskift så langt.

Posted

2001 mod 110 med 10p td5 original. Har nå gått 286 000 km.

kun vanlig vedlikehold så vidt meg bekjent. Har hatt bilen siden 2019.

Posted

TD5 2002 modell kjøpt 2006 gått 20000 km: Nå nær 80 000km. Regelmessig servet ved de km. intervall som skjema sier. Vel, som diskutert på dette forum så har det vert vanskelige/mystiske  sensor problem. Muligens er feilen fikset da jeg har kjørt en full tank uten problemer. Jeg sa til meg selv da jeg kjøpte bilen at nå har jeg en bil som vil vare resten av livet. Det tror jeg fortsatt på. 🙂

  • 3 months later...
Posted (edited)

Td5 2004 kjøpt i 2023. 256789km original.

 

7 eiere tror jeg. Brukt den som daglig bil siden høsten 2023. 
Problemer er at folk strammer bolter og skruer for hardt så når man må fikse ting så tar alt myyyyye lenger tid. Spent på fortsettelsen. Lekker kjøleveske men hvor vites ikke, er ikke i olja heldigvis. Min første td5 spent på fortsettelsen.

Edited by Adventure
Noen detaljer må til
Posted

Vær forsiktig med den kjølevæskelekkasjen. Det kan være slitasje på en av de store slangene (for meg den som går under radiatoren) som etterhvert vil gi sprut og lite kjølevæske når temperaturen går opp ved høy belastning men ellers ikke.  En diffus feil som er vanskelig å diagnostisere når du ikke vet om at den kan oppstå. For min del førte dette etterhvert til overoppheting og sprekk i topp. Du har en 15p-Td5. Den er mindre følsom for sprekk i topp enn den tidligere 10p-motoren.

Posted

2001 Defender nå gått 300300km, bare 3000 av dem i mitt eie, men den ser relativt original ut og går fortsatt bra. Forhåpentligvis mange km igjen på denne 10p motoren

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...