Jump to content

Fra FL2 til evt. Discovery Sport


Recommended Posts

Hei folkens!

Bilbytte på gang. 

Min 2007 har vært i vårt eie i snart 10 år. Ca 146 000 km. Har trivdes godt med bilen.

Innimellom er det tid for å oppgradere.

 

Henvender meg her da jeg vet at noen har gått veien fra FL2 til til Disc. Sport.

Eneste ankepunktene på FL2 er intervallvisker - og sidestøtte i setene foran - og noe kort sittepute for lange skanka..

Føreste ankepunktet er vel en bagatell. Det andre er viktigere.

 

Tenker på Disc. Sport med den nye motoren og oppraderinger som følger.

 

Er det noe å hente ang. førersetet?

FL 2 har grei fjæringskomfort på dårlig vei. Hvordan er Disc. Sport til sammenligning?

 

Kan kjørefølelsen sammenlignes? Tenker da på styring og oppførsel på veien.

Min erfaring er at FL 2 er ganske kjørevillig på svingete veier - til SUV å være.

Hvordan er da Disc. Sport ?

 

Blir kanskje å savne dreiemomentet på 2.2 med campingvogn?

Vil 8 (9?) trinnsautomat kompansere for dette?

 

Tar gjerne imot diverse synspunkter.

 

Per

 

 

Link to comment
Share on other sites

Vi kjøpte sport i 2017. Den ble "byttet ut" til el i fjor, men forblir værende på tunet fordi det er en så fantastisk bil! :)

 

Savner du 2.2 literen kan du kjøpe en 2015 modell. De kom gjerne med 190 hk utgave. Selv kjører vi 2.0. Stillere motor og bruker nok mindre diesel. Har fått rykte på seg, men vi har aldri hatt tull. Skifter riktignok olje mye oftere enn hva fabrikk mener er godt nok og prøver å passe på motoren. 

Å kjøpe en 2.0 motor som har overkjørt enten år eller km mellom servicene tror jeg er dårlig investering. 

 

9-trinnskassa er fantastisk :)

Kassa starter alltid i 2. gir. Så i praksis har du 8 gir å bruke. Men du kan tvinge den ned i 1. gir som typ en lavserie. Gjøres med paddle shift på rattet. Bruker den funksjonen veldig mye ved hengerkjøring og/eller bratte bakker. Blir lite sluring på automaten.

Kjøreegenskapene er enda bedre på svingete vei enn freelander. Sportslig og moderne bil. God fjærvandring har den og. Vi har 18" felger. Ville ikke hatt større da det blir fort ubehagelig over hull på dårlig vei. Maks 19" etter min mening. 

 

Puta på førerstolen er ikke veldig lang. Lenger enn Freelander mener jeg. Jeg er 190cm og jeg er happy med den. Den er en del lenger enn puta i Model Y'n - men fungerer for meg den og, fordi den har god tiltmulighet.

Det er det ikke alle modellene av Disco Sport som har tilting av puta. Vår 2016 har ikke det selv om det er en HSE. Tror dette kom som standard HSE spec i 2017. Noe å tenke på når man velger bil.  :)

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Takk Erik ! for utfyllende svar.

Ser for meg at jeg går for 2017 modell - med så lav km som mulig.

De ligger rundt 300 000.- 

Bil er noe mer enn et fremkomstmiddel for meg. ( Hadde jo en 2000 modell R.R. noen år  😉 )    

FL 2 har fått sitt stell - og vel så det.

Min filosofi ved bilkjøp er: hvem har hatt bilen tidligere?  Dess færre eiere - desto bedre kjennskap til bilens historie.

Du nevner god fjæringsvandring. Det er bra.

Har 18" felger på FL 2. Fungerer supert.

Kjørte tur retur Arendal - Porsanger aug. -22. Med lite trafikk på svenske E45 var det bare å dra på gjennom svingene.

Da savnet jeg bedre sidestøtte. Ellers er FL 2 en kjøremaskin. 

 

Ellers vurderer jeg Mercedes GLC, Volvo XC60, Audi Q5 (f.o.m. 2017) og BMW X5.

Edited by Velocette
Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale å prøvekjøre flere DS'er om det er bilen dere sikter på. Vi prøvekjørte en god del og ble litt forbauset over hvor stor forskjell det var på biler som var mer eller mindre mekanisk identiske. Enkelte føltes slarkete og rare ut, mens andre var tighte og fine. Det var også stor forskjell på hvor spreke de føltes. Mulig at noen av de var chiptrimmet, men de ble nå oppgitt til å være 2.0 med 150 HK.

 

Fruen endte nå opp med en 2018-modell som fremstår som velholdt, og selv om den er mer tørst en gamlebilen (FL2, 2,2 manuell) og kanskje oppleves som litt daffere så er det nå en flott og komfortabel bil. Også er det et voldsomt sprik i hva de har av utstyr på tross av vi stort sett bare kikket på HSE. Personlig foretrekker jeg de som har "Black Pack" da de har litt annen hekkstuss og... Vel - jeg synes de ser penere ut. 

Link to comment
Share on other sites

Om terrain respons systemet står i ECO vil motoren oppleves som veldig daff. Tror i praksis at forbruket blir høyere også, fordi man hele tiden må lenger inn med gasspedalen og må jage motoren mer. Jeg liker det ikke. Har kun brukt Normal mode eller offroadmodusene på vår. 

Kjørte til årsmøte i avd øst i dag. 1 time og 20 min hver vei. Gikk på 0.61 l/mila. 

Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (På 8.3.2024 den 15.36):

Ta en runde på google angående 2,0 litersmotoren.

 

Så vil du nok se etter 2,2L.

Takk for viktig info!

Link to comment
Share on other sites

trondshj skrev (7 timer siden):

Vil anbefale å prøvekjøre flere DS'er om det er bilen dere sikter på. Vi prøvekjørte en god del og ble litt forbauset over hvor stor forskjell det var på biler som var mer eller mindre mekanisk identiske. Enkelte føltes slarkete og rare ut, mens andre var tighte og fine. Det var også stor forskjell på hvor spreke de føltes. Mulig at noen av de var chiptrimmet, men de ble nå oppgitt til å være 2.0 med 150 HK.

 

Fruen endte nå opp med en 2018-modell som fremstår som velholdt, og selv om den er mer tørst en gamlebilen (FL2, 2,2 manuell) og kanskje oppleves som litt daffere så er det nå en flott og komfortabel bil. Også er det et voldsomt sprik i hva de har av utstyr på tross av vi stort sett bare kikket på HSE. Personlig foretrekker jeg de som har "Black Pack" da de har litt annen hekkstuss og... Vel - jeg synes de ser penere ut. 

Betenkelig med forskjellige opplevelser på det som skal være identiske biler. Viktig info.

Har mange ganger kjøpt "sett" men ikke prøvekjørt.

Dere så kanskje bare på årsmodeller med 2.0 motor?

Finner jeg en fin med 2.2-motoren - velholdt med lav km, ser jeg ikke bort fra handel. Men den nyere modellen er ikke mye dyrere på Finn.

Med oppgraderingene fra FL2 er dette bil nok for meg. Black Pack er skikkelig stilig.

Jeg liker både stilen og kjøregleden ved disse kjøretøyene.

I tillegg får man mye for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Vi prøvekjørte vel både 2.0 og 2.2, men hvilke motor som satt i var litt underordnet. Primært var det et ønske om adaptiv cruise - og det er faktisk ikke veldig vanlig på disse - i alle fall ikke på de årgangene/kilometerstanden som vi kikket på.

Link to comment
Share on other sites

Velocette skrev (På 9.3.2024 den 4.06):

Takk Erik ! for utfyllende svar.

Ser for meg at jeg går for 2017 modell - med så lav km som mulig.

De ligger rundt 300 000.- 

Bil er noe mer enn et fremkomstmiddel for meg. ( Hadde jo en 2000 modell R.R. noen år  😉 )    

FL 2 har fått sitt stell - og vel så det.

Min filosofi ved bilkjøp er: hvem har hatt bilen tidligere?  Dess færre eiere - desto bedre kjennskap til bilens historie.

Du nevner god fjæringsvandring. Det er bra.

Har 18" felger på FL 2. Fungerer supert.

Kjørte tur retur Arendal - Porsanger aug. -22. Med lite trafikk på svenske E45 var det bare å dra på gjennom svingene.

Da savnet jeg bedre sidestøtte. Ellers er FL 2 en kjøremaskin. 

 

Ellers vurderer jeg Mercedes GLC, Volvo XC60, Audi Q5 (f.o.m. 2017) og BMW X5.

 

Skoda Kodiaq burde også være på lista over biler å vurdere? Har ikke kjørt en, men ser ut som mye bil for pengene. :)

 

Har vurdert salg av vår frem og tilbake ettersom den ikke blir brukt. Men utrolig kjekk "ekstrabil" å ha. Samtidig kurant bil å låne bort til foreldre når de har behov eller familie når de kommer på besøk via fly :)

Er på 99 000 km nå. Så myyyye bil igjen! Også er endelig(!) de originale sommerhjulene nede på 4mm mønsterdybde. Så jeg  kan forsvare innkjøp av AT dekk. Stått på ønskelista siden 2017 😅

Link to comment
Share on other sites

Erik Iversen skrev (9 timer siden):

 

Skoda Kodiaq burde også være på lista over biler å vurdere? Har ikke kjørt en, men ser ut som mye bil for pengene. :)

 

Har vurdert salg av vår frem og tilbake ettersom den ikke blir brukt. Men utrolig kjekk "ekstrabil" å ha. Samtidig kurant bil å låne bort til foreldre når de har behov eller familie når de kommer på besøk via fly :)

Er på 99 000 km nå. Så myyyye bil igjen! Også er endelig(!) de originale sommerhjulene nede på 4mm mønsterdybde. Så jeg  kan forsvare innkjøp av AT dekk. Stått på ønskelista siden 2017 😅

Blir nok ikke Skoda Kodiaq. Liker bedre den tøffe stilen på L.R.

 

Har din Adaptiv Cruisekontroll evt. varme i ratt ?

Om / når du evt. vurderer å selge - kan du jo gi et lite hint.

Link to comment
Share on other sites

Velocette skrev (4 timer siden):

Blir nok ikke Skoda Kodiaq. Liker bedre den tøffe stilen på L.R.

 

Har din Adaptiv Cruisekontroll evt. varme i ratt ?

Om / når du evt. vurderer å selge - kan du jo gi et lite hint.

 

Ingen adaptive cruise her nei... veldig dyrt tilvalg. Så tror det var veldig få som ble solgt med det! Varme i ratt har de fleste - også min. 

Sjekk for webasto også. Det er det ikke mange som har. Min har det ikke.... Kun PTC element i varmeregisteret. 

 

Ja, vi får se om salg er aktuelt når jeg får prisen på nye AT sommerhjul 😅

Men hva skal den byttes ut med? Det sliter vi med... 

Jeg drømmer selvfølgelig om P38 igjen. Men den er potensielt ikke like enkel å bare låne bort til foreldre og svigerforeldre ved behov. Sjåføren må som regel kjenne alle triks ved bilen.. 

Fruen er happy med en octavia. Men jeg er ikke helt der. kke direkte kos å reise på LR treff med sånn bil...

 

Firenze Red med Santorini Black tak og speilkåper.

 

 

20230520_155452.jpg

Link to comment
Share on other sites

Fin farge. Mange er sølv eller sort.

Kjøper en brukt kan man ikke velge sortert utstyr.

Hadde en 2000 P38 2.5D. De siste årene ble den kun brukt som feriebil.

Var kostet på 100 000.- når jeg overtok den - i 2011. 

Kostet meg ytterligere 100 000.- men mye var oppgraderinger. Hobbykos. 

Hadde den i 10 år.  Mye kvalitetstid i den bilen.

Den fikk kun samboeren "låne".

Men 3 biler - 4 motorsykler pluss en sidevognsykkel. Måtte ta et valg.

 

Hadde også en 1978 R.R. Classic på åttitallet. Kjøpt ved 27000 km.

Etter dette er det lett å tenke Land Rover.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...