Robert Femtusen Posted March 3, 2024 Posted March 3, 2024 Hei, denne historien starter her: Og første kapittel fikk et lykkelig utfall ved hjelp av en hederskar og bilen hans, her: Jeg visste det kom til å bli en bra tur da dette var det første som møtte meg etter sikkerhetskontrollen på Gardermoen. Må innrømme at det under hele seansen med TeRRje surra; "faen, han kommer ikke til å selge bilen, den er jo for bra til å la den slippe ut av fingra," på høygir i hodet mitt. Men, det går an å ha flaks så etter noen timer startet reisen sørover. Etter de første fantastiske femti mil var det en seiersskål i Stjørdalen. Dagen etter var det kun sjarmøretappen på de siste femti milene som ble kronet med en tur inn i skogen og opp på løftebukken. Enig, jeg burde absolutt ha ryddet før jeg tok bildet, men det ble det ikke tid til denne gangen dessverre. Og det så jo ut som en drøm under. 12 timer under var det helt tørt, ikke noe svetting, drypping eller andre ulumskheter. Quote
Robert Femtusen Posted March 3, 2024 Author Posted March 3, 2024 (edited) Det er tross alt en 31 år gammel bil (på en ramme fra '75,) så noen ting å pusle med er det selvfølgelig. Dette er den foreløpige arbeidslisten fra toppen av hodet og i uprioritert rekkefølge. Varmetråder bakrute - kontakter er løsnet. Krysser fingrene for at det holder å lime med f eks Loctite 3863 Frontlyktene. Kanskje det var lysere i 1993, jeg var 15 så hadde annet å tenke på, men her kan det med fordel gjøres en oppgradering. Et par småbulker som skal rettes, og litt lakkutbedringer må gjøres. Å svinge en lakkstift skal jeg alltids klare, småbulken må jeg finne en kyndig til å ta seg av. Bilstereo. Det sitter en brillefin Kenwood med bluetooth, apple car play etc der i dag og det er lagt opp mikrofon. Allikevel tenker jeg at det er verdt å sjekke hva som finnes der ute. Gjerne integrert med ryggekamera, google maps osv. Høyttalere. Tror vi er go for launch på 3 av 6 høyttalere inkl subwooferen. Om det er elementene eller ledningskrøll gjenstår å se. En runde fluidfilm. Dette blir en årlig seanse sammen med oljeskift etc. Setevarme funker ikke. Cruisekontroll. TeRRje mistenker at feilen kan ligge i ratt/rattstamme da han fikk med ekstra sett. Jeg har også fått med det ekstra settet. Usikker på om dette er viktig nok for meg til at går i gang med bytte av ratt/rattstamme. Tillegg: Motorvarmer. Kanskje også kupevarmer. Sykler og ski, skal de fraktes innvendig eller på taket. Og hvis det siste, hvilke muligheter finnes? Edited March 3, 2024 by Robert Femtusen Ufullstendig tankerekke Quote
Robert Femtusen Posted March 3, 2024 Author Posted March 3, 2024 Andbaug skrev (21 minutter siden): Grattis med flott RRC! Takk! I dag fikk jeg vasket den, da ble den enda finere 😀 Quote
Robert Femtusen Posted March 4, 2024 Author Posted March 4, 2024 Robert Femtusen skrev (På 3.3.2024 den 16.38): Varmetråder bakrute - kontakter er løsnet. Krysser fingrene for at det holder å lime med f eks Loctite 3863 Her har jeg nok misforstått bruksområdet for Loctite 3863, etter å ha lest på pakningen skjønner jeg at det er til å reparere brudd i selve varmetrådene. Men det ene punktet var så nedklistra med gammelt lim at flatene fikk en omgang med det etter at jeg hadde fjernet limrestene, så skal det i hvert fall være god dekning og kontakt der. Å forsøke å lodde dette er vel nødt til å ende med at ruta ryker, så må finne en annen måte å få festet disse på. Quote
Ronny Jacobsen Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Gratulerer med flott RRC! Denne blir det spennende å følge med på 🙂 Quote
Robert Femtusen Posted March 5, 2024 Author Posted March 5, 2024 (edited) Ronny Jacobsen skrev (6 timer siden): Gratulerer med flott RRC! Denne blir det spennende å følge med på 🙂 Det er jo litt din fortjeneste/skyld dette her, så du skal ha stor takk! 🙂 I dag fant jeg en ny knapp, og jeg la merke til at det er to høyttalere i passasjerdøra foran, og en i førerdøra. Så jeg oppdager stadig nye ting. I løpet av uka er planen å skru ut en av hver høyttaler for å måle hvor stor plass det er. Og prøve å finne ut størrelsen på elementet i subwooferen, søking så langt tilsier 6" eller 6,5", men jeg trenger nøyaktig. Og også å få lurt ut spilleren som sitter der i dag for å se hvor dyp spiller det er plass til der. Et par nye punkter på arbeidslista: Robert Femtusen skrev (På 3.3.2024 den 16.38): Det er tross alt en 31 år gammel bil (på en ramme fra '75,) så noen ting å pusle med er det selvfølgelig. Dette er den foreløpige arbeidslisten fra toppen av hodet og i uprioritert rekkefølge. Varmetråder bakrute - kontakter er løsnet. Krysser fingrene for at det holder å lime med f eks Loctite 3863 Frontlyktene. Kanskje det var lysere i 1993, jeg var 15 så hadde annet å tenke på, men her kan det med fordel gjøres en oppgradering. Et par småbulker som skal rettes, og litt lakkutbedringer må gjøres. Å svinge en lakkstift skal jeg alltids klare, småbulken må jeg finne en kyndig til å ta seg av. Bilstereo. Det sitter en brillefin Kenwood med bluetooth, apple car play etc der i dag og det er lagt opp mikrofon. Allikevel tenker jeg at det er verdt å sjekke hva som finnes der ute. Gjerne integrert med ryggekamera, google maps osv. Høyttalere. Tror vi er go for launch på 3 av 6 høyttalere inkl subwooferen. Om det er elementene eller ledningskrøll gjenstår å se. En runde fluidfilm. Dette blir en årlig seanse sammen med oljeskift etc. Setevarme funker ikke. Cruisekontroll. TeRRje mistenker at feilen kan ligge i ratt/rattstamme da han fikk med ekstra sett. Jeg har også fått med det ekstra settet. Usikker på om dette er viktig nok for meg til at går i gang med bytte av ratt/rattstamme. Tillegg: Motorvarmer. Kanskje også kupevarmer. Sykler og ski, skal de fraktes innvendig eller på taket. Og hvis det siste, hvilke muligheter finnes? Fylle på gass på air condition. Skaffe kabel som kan koble laptop til luftfjæringen. Chrome støtfangere kunne jo vært pent. Edited March 5, 2024 by Robert Femtusen Ufullstendig tankerekke Quote
Erik Iversen Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Gratulerer igjen! Bra med en classic tråd! Lys: Jeg har montert relésett på alle de gamle bilene jeg har hatt. Lav spenning på pærene gir dårlig lys. Like stor oppgradering er selve pærene. Philips vision fungerer veldig bra - fornøyd med dem! Slo vel night braker i noen tester da de kom på markedet mener jeg. Obs! Du får ikke effekten av pærene uten å legge opp relé først. https://www.ekstralys.no/philips-x-tremevision-150-h4?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvBhBCEiwAm8jaMbFDvJ4BePtB5abRWA6v-PyaN5eMvrkNgZry8p0_dfjANDPHrJ9knBoCQqsQAvD_BwE https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/kabler-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvBhBCEiwAm8jaMX8dqC6J4DKUODB4ySuIQ6Bsm0_YMgAkLgEMl5ie2SHXsKqIylkJGxoCKk8QAvD_BwE Quote
Robert Femtusen Posted March 5, 2024 Author Posted March 5, 2024 Erik Iversen skrev (13 minutter siden): Gratulerer igjen! Bra med en classic tråd! Lys: Jeg har montert relésett på alle de gamle bilene jeg har hatt. Lav spenning på pærene gir dårlig lys. Like stor oppgradering er selve pærene. Philips vision fungerer veldig bra - fornøyd med dem! Slo vel night braker i noen tester da de kom på markedet mener jeg. Obs! Du får ikke effekten av pærene uten å legge opp relé først. https://www.ekstralys.no/philips-x-tremevision-150-h4?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvBhBCEiwAm8jaMbFDvJ4BePtB5abRWA6v-PyaN5eMvrkNgZry8p0_dfjANDPHrJ9knBoCQqsQAvD_BwE https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/kabler-til-bilbelysning/kabelsett-for-lyskaster-2000040790?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAopuvBhBCEiwAm8jaMX8dqC6J4DKUODB4ySuIQ6Bsm0_YMgAkLgEMl5ie2SHXsKqIylkJGxoCKk8QAvD_BwE Takk! Og, oioi takk -dette er midt i blinken! Skal definitivt gjøre dette før jeg tar beslutning om nye lykter eller ikke. Slipper jeg unna med det der er det helt gull, nok annet gøy å bruke penger på til/med bilen 😀 Quote
telindnor Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Det Erik linker til har jeg også gjort på flere biler, og det gjør en stor forskjell. Så ville jeg vurdert en diskret led lampe eller 2 til fullt lys. DET gjør i alle fall en forskjell. Ronny har vel en fin en på sin Classic, om ikke 2. Fint med sånn tråd som dette. Engasjementet øker hos mange når det er noe man kan bidra med... Quote
Robert Femtusen Posted March 5, 2024 Author Posted March 5, 2024 telindnor skrev (36 minutter siden): Det Erik linker til har jeg også gjort på flere biler, og det gjør en stor forskjell. Så ville jeg vurdert en diskret led lampe eller 2 til fullt lys. DET gjør i alle fall en forskjell. Ronny har vel en fin en på sin Classic, om ikke 2. Fint med sånn tråd som dette. Engasjementet øker hos mange når det er noe man kan bidra med... Jeg håper at relé og bedre pærer hjelper en del, i hvert fall nok til at det ikke er bråhast for å få på plass mer lys. Og så får jeg dra lærdom av @Ronny Jacobsen i tilfelle jeg trenger å få på noe led i tillegg. For meg som er totalt grønn på det her er det helt supert at folk øser av det de kan. Det gjør alt så mye mer overkommelig og morsommere, så det setter jeg skikkelig pris på. Quote
Erik Iversen Posted March 5, 2024 Posted March 5, 2024 Tror jeg og Terje kjenner på det samme 🙃😅 Ekstralys i tillegg er bonus ja! Jeg har og 2 runde led-fjernlys på min. Men jeg plukker dem nok av og er på jakt etter lucas-lamper fra 70-tallet Quote
Robert Femtusen Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 Nu vel, rimelig sikker på at vi legger det der til kledelig beskjedenhet @Erik Iversen 😀 Du som har kjørt litt vinterstid, er det noe nedisingsproblematikk knyttet til led-lys, eller er det krisemaksimering fra min side å frykte det? Quote
Robert Femtusen Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 TeRRje skrev (3 timer siden): Tror de pinnene til å løsne spilleren ligger i midtkonsollen. To flate jernbiter Ble vel svar i feil prosjekttråd dette 😉 Quote
lafterolf Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Mine biler med LED-lys iser ned så fort det er snø i lufta. Nærlys fungerer godt nok, men fjernlys forsvinner helt pga snø. Du bør derfor ha ekstralys med halogenlamper eller xenon for å ha godt nok langlys i snøvær. Quote
Robert Femtusen Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 Helt rett, TeRRje! Så nå har jeg fått målt lafterolf skrev (2 minutter siden): Mine biler med LED-lys iser ned så fort det er snø i lufta. Nærlys fungerer godt nok, men fjernlys forsvinner helt pga snø. Du bør derfor ha ekstralys med halogenlamper eller xenon for å ha godt nok langlys i snøvær. Takk, det var god info! Da heller det mot Erik sin løsning med relé og Philips-pærene. Quote
Erik Iversen Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Jeg hadde JW speaker LED hovedlys på Classic'n i lang tid. Plug and play med H4 kontakt. Et fantastisk lydbilde og både bra langlys og fjernlys! Men ja, de snør igjen så fort det er litt ny-snø i lufta... Men, jeg kjørte veldig lite om vinteren på den tiden ettersom vi bodde i byen. Så jeg opplevde det sjeldent som et problem. Har gått tilbake til originale lamper etter dette. Ekstralys med LED. Har dette på arbeidsbilen. Det er helt håpløst. Snør igjen med én gang og tiner ikke isen på dem før det er varmegrader i lufta. Ikke kan jeg skrape dem heller, da "glasset" er av plastikk. Har derfor vært ute av funksjon i hele vinter. Men en kollega har samme bil med andre lamper og der er det ikke problemer. Så det er forskjeller ute og går.. Kan ikke huske å ha hatt is-problem på de lampene som sitter på classic'n min i dag. Men har kjørt lite snøkjøring siden de ble montert riktignok. Quote
Robert Femtusen Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 Disse ser ut til å være plug & play, og kunne jo vært noe å teste om det var det om å gjøre. Fristende med mye lys, spektakulært ufristende at lyktene snør igjen når jeg trenger de som mest. Quote
Erik Iversen Posted March 6, 2024 Posted March 6, 2024 Spennende! ikke fått med meg disse. Du må nesten prøve dem og gi meg en tilbakemelding Finnes sikkert noen tester på YouTube vil jeg tro. Mulig de produserer varme også. Quote
Robert Femtusen Posted March 6, 2024 Author Posted March 6, 2024 Enig, noen må jo prøve, og det kan like godt være meg. Quote
jschille Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Gratulera, so kjekt du fant deg noke som ser ut til å vere eit veldig bra kjøp Støtte forslag om nye reflektorar, gode pære og lysforsterkningssett. Eit par runde 7" ekstralys på støtfangeren er tidsriktig tilbehør og heilt innafor, og då er lyset slett ikkje gale! Her er min gamle slik den såg ut med det oppsettet: Quote
Ronny Jacobsen Posted March 7, 2024 Posted March 7, 2024 Jeg hadde Hella Luminator LED til de begynne å blinke ukontrollert, da bytta jeg til LED bar. Hovedlysa er LED kjøpt i Norge som godkjent for bruk på vei. Har både gått igjennom pkk og strøket på pkk så nå bytter jeg til H4 når den skal på kontroll. LED baren oppe på fangeren er en Phillips, den under er Kina. Fornøyd med det oppsettet jeg har nå. Men de kler ett par bøtter i front ja 😄 Quote
Robert Femtusen Posted March 7, 2024 Author Posted March 7, 2024 jschille skrev (3 timer siden): Gratulera, so kjekt du fant deg noke som ser ut til å vere eit veldig bra kjøp Støtte forslag om nye reflektorar, gode pære og lysforsterkningssett. Eit par runde 7" ekstralys på støtfangeren er tidsriktig tilbehør og heilt innafor, og då er lyset slett ikkje gale! Her er min gamle slik den såg ut med det oppsettet: Takk! Og ja, det her føles veldig bra! Den der ser ut som en million dollars med blå tint på ekstralysene OG chrome støtfanger! Ronny Jacobsen skrev (1 time siden): Jeg hadde Hella Luminator LED til de begynne å blinke ukontrollert, da bytta jeg til LED bar. Hovedlysa er LED kjøpt i Norge som godkjent for bruk på vei. Har både gått igjennom pkk og strøket på pkk så nå bytter jeg til H4 når den skal på kontroll. LED baren oppe på fangeren er en Phillips, den under er Kina. Fornøyd med det oppsettet jeg har nå. Men de kler ett par bøtter i front ja 😄 Det der ser skikkelig bøst ut! 🤩 Jeg tester med led light breaker fra osram i helga, krysser fingra for at det er forbedring nok til at jeg kan bruke litt tålmodighet på å lande endelig lysløsning. Quote
Robert Femtusen Posted March 8, 2024 Author Posted March 8, 2024 Robert Femtusen skrev (På 3.3.2024 den 16.38): Bilstereo. Det sitter en brillefin Kenwood med bluetooth, apple car play etc der i dag og det er lagt opp mikrofon. Allikevel tenker jeg at det er verdt å sjekke hva som finnes der ute. Gjerne integrert med ryggekamera, google maps osv. Tok noen mål så jeg kan finne ut hva som er mulig og ikke. Jeg synes denne løsningen som Kingsley cars bruker ser sabla stilig ut, og jeg trodde en stund at det skulle være forholdsvis rett frem. Men etter å ha målt tilgjengelig plass, og funnet ut at ramma som er rundt spilleren på bildet til Kingsley er målsøm, ikke den som følger med spillerne fra Alpine skjønner jeg at jeg kanskje har vært litt i overkant optimistisk. Ikke at det er så sable viktig heller, spilleren som sitter der i dag er brillefin den, men det hadde vært litt gøy med ryggekamera i en gammal bil. Halvparten av husholdningen synes det er påkrevd med ryggekamera i gammal bil fordi den visstnok er SCHVÆR. Jeg lager en mockup av Alpinespilleren i papp for å se om jeg får mer troa, og sjekker med 3D-printerkompiser om det er grei skuring å lage en lignende ramme. Quote
lafterolf Posted March 8, 2024 Posted March 8, 2024 Tenk over hvor du vil ha skjermen. Skal fruen rygge etter skjermen er det lite lurt å ha blikket festet ned. Får ikke med seg stort i sidesynet da. Quote
Recommended Posts