Jump to content

Skifte av Torpedovegg


Recommended Posts

Jeg er kommet dit på min restaurering av min 1997 Defender 300 TDi at det er like greit å også bytte torpedo-vegg (da jeg likevel er i dos). Hvor handler jeg? Det er mange pushere som varierer veldig i pris. Alle tips blir vell mottatt

file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg

file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg

file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg

file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en serie 2 torpedo som er uforskammet bra med tanke på rust, hvis det kan friste.  Det skal fungere med noen små justeringer, sies det. 
Vil ha litt for den, men langt mindre enn en ny

Link to comment
Share on other sites

Hei Vidar, takk for tilbakemelding. Jeg er nok i utgangspunktet på jakt etter en som er galva. Jeg kan lappe på den jeg har med reparasjonspaneler, fotbrønner sv. men loddet er på en måte kasta nå så jeg er all in.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er i ferd med en større vedlikeholdsjobb på min 1999 Td5 110 CSW som inkluderer skifte av torpedovegg. Etter intens og vedvarende søk på nettet endte jeg opp med en varmgalvet, ny fra Richards Chassis. Det er et problem med slike at de vrir seg i varmsinkingen og at passform blir dårlig. Så vidt jeg ble anbefalt var Richards de som passet best. Samme firma lager varmgalvete, nye rammer. Jeg er fortsatt i nedplukkingsprosessen så jeg kan ikke si noe om passform ennå men den ser veldig bra ut

 

https://richardschassis.co.uk/

 

image.jpeg

Link to comment
Share on other sites

3 egenoppsveisa og galva (Hønefossområdet) torpedoer byttet.

Ingen problemer med skjevheter eller bukling erfart.

Men fort gjort å glemme at oppfriskning av gjenger er lettest før montering på ramma.blush

Link to comment
Share on other sites

Mange originale torpedovegger er doble plater - slik min er. Mye rust oppstår mellom platene noe som definitivt er til stede her hos meg. Jeg vurderte å kappe bort åpenbart dårlige deler og sveise inn nye for deretter å galve. Flere nettinnlegg advarte om at sinken ikke trenger ordentlig inn i dobbelveggete konstruksjoner så jeg valgte å kjøpe en ny enkeltplatesak. Når jeg nå har avdekket hele tilstanden til den originale torpedoveggen er jeg glad for at jeg tok det valget jeg gjorde. Levarndør: Richards chassis.

 

Pris levert hit til Ås med mva var ca 30 kkr. Jeg fikk den lakkert lokalt, det kostet 9600,-.

Link to comment
Share on other sites

I Norge vil jeg går for varmgalvet der delen er senket ned i flytende sink. E-coat tolker jeg som er elektrolytisk sinket i et vannbasert elektrolysebad. Varmgalv er mye tykkere men kan gi vridninger og bulker grunnet utvidelse og kontraksjon grunnet temperaturforandringer. Min nye har litt av dette og det blir spennende å se hvordan passformen er når den skal monteres. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har fått galvanisert mye opp i gjennom årene, varmgalvanisering, og aldri vært utsatt for vridning på noe. Jeg tror vridning helst kommer når de sveiser sammen torpedovegger i england. 

 

Bulkete tynnplater må man regne med.

Edited by lafterolf
Link to comment
Share on other sites

Vi får ikke legge all skyld på ymse behandlinger og produsenter av torpedovegger og liknende.

Allerede på fabrikken vet vi at endel deler ble tilpasset med dertil egnet justeringsverktøy.

Riktignok gammel toleranse men kryssmål fra 107 på pluss/minus 1" er jo litt.

Fikk rammemål fra firma i Sør Afrika som som monterte sammen CKD seriebiler og bygget opp igjen "oppbrukte".

Og så må vi ikke glemme endel år med ytre påkjenninger fra omgivelsene.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Ny fin galva torpedo mottatt fra øya, nesten gratis. Det betyr videre at jeg har en del rep.-biter til overs som jeg har lagt ut under "kjøp/salg". Bestilte fra Richards og synes det ser ganske røddig ut. Kjører Noxudol 3100 utvendig og innvendig og får motorrom i samme farge som utvendig. Går fra Alpine white til dagens Whistler white. Det er bra for nattesøvnen.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...