Lord Rover Posted February 25, 2024 Posted February 25, 2024 Jeg er kommet dit på min restaurering av min 1997 Defender 300 TDi at det er like greit å også bytte torpedo-vegg (da jeg likevel er i dos). Hvor handler jeg? Det er mange pushere som varierer veldig i pris. Alle tips blir vell mottatt file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg file:///C:/Users/103920~1/AppData/Local/Temp/msohtmlclip1/01/clip_image001.jpg Quote
Vidar S Posted February 25, 2024 Posted February 25, 2024 Jeg har en serie 2 torpedo som er uforskammet bra med tanke på rust, hvis det kan friste. Det skal fungere med noen små justeringer, sies det. Vil ha litt for den, men langt mindre enn en ny Quote
Lord Rover Posted February 25, 2024 Author Posted February 25, 2024 Hei Vidar, takk for tilbakemelding. Jeg er nok i utgangspunktet på jakt etter en som er galva. Jeg kan lappe på den jeg har med reparasjonspaneler, fotbrønner sv. men loddet er på en måte kasta nå så jeg er all in. Quote
Espen Olsen Posted February 25, 2024 Posted February 25, 2024 Jeg er i ferd med en større vedlikeholdsjobb på min 1999 Td5 110 CSW som inkluderer skifte av torpedovegg. Etter intens og vedvarende søk på nettet endte jeg opp med en varmgalvet, ny fra Richards Chassis. Det er et problem med slike at de vrir seg i varmsinkingen og at passform blir dårlig. Så vidt jeg ble anbefalt var Richards de som passet best. Samme firma lager varmgalvete, nye rammer. Jeg er fortsatt i nedplukkingsprosessen så jeg kan ikke si noe om passform ennå men den ser veldig bra ut https://richardschassis.co.uk/ Quote
lafterolf Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Jeg tror ikke de vrir seg, men tynne plater blir bulkete under galvanisering. Quote
gautes Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 3 egenoppsveisa og galva (Hønefossområdet) torpedoer byttet. Ingen problemer med skjevheter eller bukling erfart. Men fort gjort å glemme at oppfriskning av gjenger er lettest før montering på ramma. Quote
Espen Olsen Posted February 26, 2024 Posted February 26, 2024 Mange originale torpedovegger er doble plater - slik min er. Mye rust oppstår mellom platene noe som definitivt er til stede her hos meg. Jeg vurderte å kappe bort åpenbart dårlige deler og sveise inn nye for deretter å galve. Flere nettinnlegg advarte om at sinken ikke trenger ordentlig inn i dobbelveggete konstruksjoner så jeg valgte å kjøpe en ny enkeltplatesak. Når jeg nå har avdekket hele tilstanden til den originale torpedoveggen er jeg glad for at jeg tok det valget jeg gjorde. Levarndør: Richards chassis. Pris levert hit til Ås med mva var ca 30 kkr. Jeg fikk den lakkert lokalt, det kostet 9600,-. Quote
Lord Rover Posted February 27, 2024 Author Posted February 27, 2024 Takk for alle innspill, karer. Jeg er i dialog med Richards og transporter. Quote
Espen Olsen Posted February 27, 2024 Posted February 27, 2024 I Norge vil jeg går for varmgalvet der delen er senket ned i flytende sink. E-coat tolker jeg som er elektrolytisk sinket i et vannbasert elektrolysebad. Varmgalv er mye tykkere men kan gi vridninger og bulker grunnet utvidelse og kontraksjon grunnet temperaturforandringer. Min nye har litt av dette og det blir spennende å se hvordan passformen er når den skal monteres. Quote
lafterolf Posted February 28, 2024 Posted February 28, 2024 (edited) Jeg har fått galvanisert mye opp i gjennom årene, varmgalvanisering, og aldri vært utsatt for vridning på noe. Jeg tror vridning helst kommer når de sveiser sammen torpedovegger i england. Bulkete tynnplater må man regne med. Edited February 28, 2024 by lafterolf Quote
gautes Posted February 28, 2024 Posted February 28, 2024 Vi får ikke legge all skyld på ymse behandlinger og produsenter av torpedovegger og liknende. Allerede på fabrikken vet vi at endel deler ble tilpasset med dertil egnet justeringsverktøy. Riktignok gammel toleranse men kryssmål fra 107 på pluss/minus 1" er jo litt. Fikk rammemål fra firma i Sør Afrika som som monterte sammen CKD seriebiler og bygget opp igjen "oppbrukte". Og så må vi ikke glemme endel år med ytre påkjenninger fra omgivelsene. Quote
Lord Rover Posted April 2, 2024 Author Posted April 2, 2024 Ny fin galva torpedo mottatt fra øya, nesten gratis. Det betyr videre at jeg har en del rep.-biter til overs som jeg har lagt ut under "kjøp/salg". Bestilte fra Richards og synes det ser ganske røddig ut. Kjører Noxudol 3100 utvendig og innvendig og får motorrom i samme farge som utvendig. Går fra Alpine white til dagens Whistler white. Det er bra for nattesøvnen. Quote
Espen Olsen Posted April 29, 2024 Posted April 29, 2024 Når det gjelder vridning ser det ut som lafterolf har rett. Det er noe bulker og slikt som kan være forårsaket av varme men alt ser ut til å linjere brukbart opp og er ikke vridd. Den er nå montert uten problemer. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.