Jump to content

Recommended Posts

Posted

Heisann!

Mange kyndige mekanikere her inne, så tenkte jeg skulle spørre om noen har ett og annet tips til feilsøking på Caddy'n min 🤔

Bilen er en 2011 Caddy med 1.6 tdi (CAYD for den som kan slikt). Bilen har begynt å bruke en del mer fuel enn tidligere, og har til tider en lyd jeg opplever som dysebank. Effekten er naturlig nok ikke like god når lyden er tilstede, og det lukter ekstra diesel av eksosen (tatt i betraktning at det er kaldt ute).

Jeg har målt dysene med VCDS (VagCom / VW spesifikk diagnoseverktøy) og de består "testen". Alt er altså tilsynelatende i orden fra fra feilkodeleseren. Lyden er stort sett ikke tilstede, og bilen går som den skal. 

Hvordan ville dere gått frem for å finne den skyldige dysa, evt. en annen feil? Jeg har 2 stk brukte dyser som skal fungere, men har lyst til å unngå å prøvebytte alle 4 da det er noen strekkbolter osv som må bestilles.  

Alle tips tas imot med takk 😊

Posted (edited)

Ingen feilkoder?
Jeg ville begynt med en leakoff-test for å se om du har innvendig lekkasje i en eller flere dyser. Jeg brukte fire slanger i rett diameter, satte de rett inn på dysereturen og samlet opp dieselen i fire flasker. Lot motoren gå 4-5min på tomgang.
Når lyden er tilstede, er det skille mellom varm eller kald motor?
Kommer den på tomgang eller kun ved belastning? Hvis du har tilgang på VCDS: har du mulighet til å koble den på når lyden kommer slik at du får målt av specified og actual dieseltrykk på railen?
Les også av sotmengde i DPF og sjekk når det regenererte sist.

Edited by iknutis
Posted
lafterolf skrev (1 time siden):

Vokser oljemengden på motoren?

Er ikke diesel i olja nei 😊 Heldigvis.

Disse er kjent for å "spise" injektorer, så har en knapp på det. Er forøvrig en CommonRail-motor

iknutis skrev (1 minutt siden):

Ingen feilkoder?
Jeg ville begynt med en leakoff-test for å se om du har innvendig lekkasje i en eller flere dyser. Jeg brukte fire slanger i rett diameter, satte de rett inn på dysereturen og samlet opp dieselen i fire flasker. Lot motoren gå 4-5min på tomgang.
Når lyden er tilstede, er det skille mellom varm eller kald motor?
Kommer den på tomgang eller kun ved belastning? Hvis du har tilgang på VCDS: har du mulighet til å koble den på når lyden kommer slik at du får målt av specified og actual dieseltrykk på railen?
Les også av sotmengde i DPF og sjekk når det regenererte sist.

Lyden kommer ikke ved tomgang. Kun tidvis ved belastning. Særlig mellom 1200 og 1900rpm. 
Den kan komme ved både varm og kald motor. Kommer som oftest etter at motor er blitt lunken / varm. Men kan komme ved kald og.

Nøyaktig hva er det jeg sjekker når jeg kobler meg på dyseretur? Er dette nødvendig når jeg kan måle hvor mye hver dyse bruker med VCDS?

Vet du hva trykk på railen skal være?

Posted
ErikM skrev (2 timer siden):

Nøyaktig hva er det jeg sjekker når jeg kobler meg på dyseretur? Er dette nødvendig når jeg kan måle hvor mye hver dyse bruker med VCDS?

Vet du hva trykk på railen skal være?

Du sjekker etter innvendig lekkasje i dysene. Typisk vil en dyse sende mye mer i retur enn de andre, fører til lavere trykk på railen og andre symptomer. Men ofte ikke nok til at du trigger feilkode.

Dette kan ikke måles med vcds.

Trykket på railen vil variere noe, men ikke unormalt med 2-300 bar på tomgang og opp mot 1000bar på rundt 2200rpm.

• 4 weeks later...
Posted

Etter en del om og men er dyseretur sjekket. Jeg så ingen store avvik mellom dysene, og tolker det til at feilen ikke ligger her.
Trykket på railen med varm motor lå på 365 bar (dette er innenfor spec etter hva jeg kan lese meg opp på til denne motoren) 

Trykket kan visst bevege seg opp mot 2000 bar ved full belastning 😯

Noen som har flere tips å komme med?
Nesten så det er enklere å få tak i en brukt motor og bare bytte 😂

Posted

Ingen feilkoder?

Kan du legge inn et bilde fra vcds der du måler dysene på tomgang?

Helst ett fra varm og et fra kald motor. 

Posted

Ingen feilkoder nei. 
ønsker du at jeg måler «injector deviation quantity»?  Dette er tallene som ble målt sist ved varm motor:

Injection quantity deviation cylinder 1: 0,0060 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 2: 0,0991 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 3: 0,3895 mg/stroke
Injection quantity deviation cylinder 4: 0,5001 mg/stroke

Posted (edited)

Det var jo veldig fine tall, jeg er ikke i nærheten av å ha så liten forskjell mellom mine dyser:
IMG_8638.jpeg

For stort avvik mellom Specified og Actual trykk på railen kan også gi slike smårare symptomer. Jeg hadde ujevn tomgang på min tidligere i vinter, men ingen feilkoder og den gikk som normalt med turtall. Byttet regulatoren på mistanke, og problemet var løst.

Jeg har bittelitt mer diesel på leak-off på dyse 4 men det er ingenting som er synlig på målingene som du ser.
Ettersom du heller ikke har koder som tyder på en spesifikk feil, mistenker jeg at det enten er noe mekanisk som gjør det, eller en kombinasjon men fortsatt innenfor grenseverdiene som VW har satt og som derfor ikke trigger feilkode.

Edited by iknutis
Posted

Du har en PD-VAG du? Mener å huske at VCDS sin "measure block" ser slik ut på PD-motorene/at din bil har en annen protokoll 🤔

Jeg syntes at dine dyseverdier var finere enn mine. Du har jevnt over mindre avvik enn meg. Ditt største avvik fra minst til størst er 0,40, mens min er nesten 0,5 (ikke at det har så mye å si 😬)

Uansett. Jeg lurer på om jeg skal blende EGR. Bare sånn for å utelukke at den ikke kødder til noe. Vet jo aldri. Hvis ikke er trykk regulator og et godt tips. 
Skal sies at den var noe dyr å bare bytte.

Posted

Neida, er commonrail dette. Jeg har 2stk 09 modeller på tunet, så sammenligner ofte verdier mellom de to bilene om jeg mistenker feil.

Ja, jeg syns den var dyr. Kom vel på 1900kr fra Autodoc mener jeg, men ettersom den løste mitt problem er det til å leve med. :)

Posted

Blending av EGR utgjorde ingen forskjell. 
Neste på lista blir fort Dieseltrykkregulator (delenr 03L130764A). De fås ikke til 1900kr på autodoc lenger, så skal se litt rundt om det er en og annen deal og oppdrive. Evt. teste med en jeg vet er bra. Ryktes at vi skal kassere noen 1.6 CR Touran’er på jobb 😬Mulig det finnes en og annen mulighet der. 

Posted
ErikM skrev (1 time siden):

@iknutis: Du byttet dieseltrykkregulatoren, og ikke dieseltrykk-sensoren?

Regulatoren ja.
Den er i utgangspunktet lukket, og så er det spenningen som gjør at den åpner. Dvs at når den ryker helt, får du ikke diesel og dermed ikke start.
Hos meg begynte det med veldig ujevn gange på tomgang etter at motoren var god og varm. Men ikke hver dag, kanskje 2-3 dager i uken.
Når jeg målte forskjell på specified og actual på railen var det et visst avvik der, men det er det også på den bilen som ikke har noen symptomer. Litt svingninger er det også på tomgang, men jeg mener å ha lagt merke til at svingningene ble noe mindre med ny regulator.
Begge motorene jeg har tilgang til er 2.0, men prinsippet på vag's CR-motorer er jo likt.
Jeg merket dog ingenting under kjøring.

Det er ikke rensingen av partikkelfilteret du merker da?

Posted

Du kan lese av (estimert) sot-innhold i filteret og når den sist regenererte med VCDS.
Sjekk gjerne at alt ser ok ut der også. :)

Posted

Da sjekker jeg det senere i dag 👍
Dieseltrykkregulator er ikke enkelt å få tak i heller. Det er kun de som koster 5k igjen hos samtlige leverandører. Spørs om man ikke bare må kjøpe den, og satse på at ting løser seg etterpå 😬

Posted

Oi, det var dyrt for en regulator. Sjekket Darkside Developments i UK?
Surt om det ikke løser noe.

Når det gjelder partikkelfilteret ditt stusser jeg på at målt mengde er negativ. Målt mengde gjøres ved å regne ut trykkforskjell før og etter filteret, og den skal egentlig ikke kunne være negativ.
Kan du lese av verdiene på trykksensorene før og etter filter? Først bare med tenning på, deretter på tomgang?

Posted (edited)

Det bør gå helt fint. Vet du hvilke sensorer jeg skal lese av? 🤔

Darkside skal ha 4726kr eks mva 😬

Edited by ErikM
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
Posted

På min Passat var det egr som var problemet med litt lyd og ujevn gange. Når man lå i 50km/t og lavt turtall spesielt. At det kom frem. Blanket og koblet ut egr. Lyd/ ujevn gange borte. 

• 1 year later...
Posted

Jeg har merkelig nok ikke svart ut hva løsningen her ble, så jeg smeller det inn over ett år etter 😬🤦‍♂️

Jeg kom over en tilsvarende motor fra en Golf 1.6tdi (CAYC) til den nette sum av 4500kr på finn.
Etter litt research fant jeg ut av at alle CAY-motorer mer eller mindre er like med unntak av turbo, manifold og andre mindre detaljer. Disse ser man med en gang når man har motorene ved siden av hverandre. Kom raskt fram til at det fort ble billigere å kjøpe denne motoren til 4500kr, da disse kronene fort blir brukt opp på feilsøking uansett. 
Siden dette er en populær VW-plattform fikk jeg svar på alt jeg lurte på via Youtube og andre forum, så selve byttet gikk ganske så smertefritt :) 

Etter en drøy helg i garasjen fyrte bilen opp, og den har mer eller mindre gått uten feilslag siden. 
Eller... Det er en VW, så det har vært noen fortløpende småfeil, men motoren har holdt seg 😅