Sveka Posted February 9, 2024 Posted February 9, 2024 Hei folkens, jeg har en 2013 D4 TDV6 med org parkeringsvarmer. Det jeg lurer på er om det går an å få mere varme til motor når Webasto brenneren går på parkeringsvarme. Etter 20 min så er kupeen varm og fin men motoren er jo iskald, hvis jeg har forstått det rett så er det ventil som prioriterer kupevarme istedet for å få motoren varm. Er det noen av dere som har forsket på dette? Quote
motom Posted February 9, 2024 Posted February 9, 2024 Andre har klaget over det motsatte Den bør nok stå 30min det er default i Altox app'en, da virker motoren min passe varm og kupeen er sånn passe varm. Står den ikke lenge nok er ikke motoren så glad når den starter for da er den nok ikke så varm og noen av sensorene tror den er varmere enn den er... i.e. røffere start enn om den ikke var forvarmet. Quote
Sveka Posted February 10, 2024 Author Posted February 10, 2024 Altox? Min er org LR og den går bare i maks 20 min og varmer ikke motoren bare kupeen. Quote
motom Posted February 10, 2024 Posted February 10, 2024 Altox er en ettermontert timer som erstatter evt original fjernkontroll. Den har 30min som standard oppvarmingstid. Motoren blir ikke ferdig oppvarmet men blir fortere varm etter oppstart enn uten forvarming. Kjenn litt på kjøleslangene om de blir varme. Varmeregisteret ditt blir varmt tydeligvis og det er del av kjølesløyfen. Quote
Sveka Posted February 10, 2024 Author Posted February 10, 2024 Jeg har gått inn på Iidtool og sjekket engine coolant temp og den ligger rundt 0 gr etter at Webasto parkeringsvarmer har gått i 20min, men det er godt og varmt inne i bilen. Men motoren starter og er kald de første 15minuttene når det er -15 til -20 ute Quote
Stian Raknes Posted February 10, 2024 Posted February 10, 2024 Hei, jeg lurte på det samme, 2016 D4, fant dette: "A changeover valve allows the heater coolant circuit to be isolated from the engine coolant during parked heating, to reduce the warmup time of the passenger compartment" If the external temperature is between +15°C (59°F) and -20°C (-4°F), then the passengercompartment is heated using the engine's auxiliary heater. If the external temperature isbelow -20°C (-4°F), the heat is automaticallyi drected to the engine to assist engine starting Once the engine has been heated sufficientlyheat will be directed to enable cabin heating providing battery state of charge is sufficient." Men jeg fant ikke noe på å endre setting på ventil. Quote
Timo@ Posted February 10, 2024 Posted February 10, 2024 Det better at “by default” Webasto varmer opp kun kupe og om det er -20C ute da varmer motor istedet. ser som om man har installert altox det fungerer på annen måte. På D3 funker kun til motor. Quote
Recommended Posts