Jump to content

Recommended Posts

Posted

Står i en kinkig situasjon - har fått en skrue i det en bakhjulet og er tom for luft men alle boltene sitter dønn fast så jeg får ikke av hjulet.

Har prøvd å løsne på de andre hjulene men de sitter også fast.

Sistemann som hadde hjulene av/på var i forbindelse med rustbehandling. Har prøvd med latmannsarm på  1.5 m uten hell, banket på mutterne også uten hell.

Uten luft får jeg ikke beveget bilen ut av garasjen en gang.

Noen tips? Alternativt er få de som satt hjulene på med et vanvittig moment får stille opp og fikse opp i fadesen

Posted

Du skrur riktig vei da? ;)

Noe må gi seg, om det er verktøyet, boltene, mutrene eller mekanikeren gjenstår å finne ut.

Noen forslag:

-Hvis du har jekket opp, slipp den ned igjen og la bilen stå på hjulene til du har fått løsnet mutrene.

-Stå på latmannsarma, evt forleng den med et rør.

-Sett jekken under latmannsarma og jekk opp.

Posted (edited)

Jada - skrur riktig vei. Normalt sjekker jeg alltid moment 130 NM når jeg skifter men er det altså noen andre som har skrudd til som bare f..

Får prøve å bruke jekk men armen står ikke 90 grader på mutter og er redd for at den ødelegges

har stått på latmannsarmen med mine 85 kg uten suksess 

Edited by Sven
Posted

Nei ingen som jeg kjenner som har en slik. Får evt ringe et firma som driver med mobil dekkservice og sende regningen til firmaet som ansvarlig for dette

Posted
Sven skrev (2 timer siden):

Fylle luft med hva? Har ikke tilgang på kompressor 

Vurdert å kjøpt en liten kompressor? Evt en som er batteridrevet? Kan jo være kjekt å ha til senere også.
Alternativt kjøpt deg en batteritrekker selv, så har du neste gang du skal skifte hjul? Kjekt å ha litt verktøy tilgjengelig syns jeg.

Posted

Finn en arm du kan hoppe på. Denne har jeg hatt hell med.

https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/tilbehor-og-verktoy/verktoy/latmannsarm-1-2-600mm/n914549/pn915855/

Har opplevd dette selv, etter å vært hos «spesialister» på dekkverksted. Hoppet på denne typen arm på samtlige, og det gikk fint. Gjetter på at momentet var 300–400 Nm. Litt mye på hjulmuttere som skal ha 140. De såkalte spesialistene har sjelden hørt om hverken moment, materialtretthet eller strekkfasthet. Egentlig burde verkstedene betalt for skifte av bolter og muttere når de gjør sånn, for det kan gi varige skader på metallet. 🤬

Posted

Jeg har 1 meter 3/4" latmann på Grorud den tåler så langt rør du har plass til 😁 Hvilken dimensjon er det på muttrene 27mm?

Jeg har også 12 volt dekk kompressor og pluggsett. I værste fall momentomformer 4:1 men den har jeg ikke hjemme.

Posted

Biltemasettet er fint,MEN limet er tørt når du trenger det etter et år eller tre.

Bilen kan fint kjøres ut av garasjen på flatt dekk uten skade såfremt det ikke er veldig skarp kant på evt terskel.

Smør bolter og anlegg mot felg ved neste montering.

Posted

Oppdatering - de som skrudde til mutterne for hardt kommer hjem til meg i kveld og skal prøve å få dem løs

Posted

Problem løst - super service fra firmaet som stilte opp på kveldstid med massiv latmannsarm i metall og fikk løs muttere på alle hjul