Jump to content

101 FC.. Hvor er det mulig å få tak i en slik??


Recommended Posts

hei.

Jeg lurer på om noen her vet om en 101FC som kan være til salgs? 

Må si at jeg digger den bilen. Den har virkelig gått under radaren min, uten at jeg kan forstå hvordan.

Makan til fetere doning skal man lete lenge etter.

Den er jo til og med tøffere enn en UAZ 452 :)

 

mvh Mathias

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei

 

Flott bil. Kanskje litt tørst med V8.

 

Torstein Nielsen importerte en slik en gang på 80-tallet, vi fikk den godkjent i Norge gjennom LMK. Bilen ble videresolgt, tror Dan Ove Moberget eide den en periode. Bilen ble etterhvert solgt ut av landet etter det æ husker.

 

Om det finnes noen 101 FC i Norge som er registrert nå e æ usikker på. Og hvis noen har ett slikt prosjekt må de hive sæ rundt og bli ferdig og registrere i 2024. Vi vet jo ikke hvordan forbudet mot å nyregistrere kjøretøy med forbrenningsmotor i Norge fra 2025 vil slå ut på veterankjøretøy.

 

Tipset mitt e å dra til England og kjøpe en slik bil så snart som mulig. Bilen bør være så original som mulig, importer og registrer som «Bevaringsverdig kjøretøy».

 

Alternativt kjøp en hvor det er ettermontert dieselmotor og hvor det er papirer på at MOTOR ER GODKJENT I DEN BILEN. Fordi selv om det er montert annen motor i opphavslandet er den ikke nødvendigvis godkjent i bilen, dermed blir det utfordringer med godkjenning i Norge.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (19 minutter siden):

Så lenge bilen er godkjent ombygd i et EØS-land vil den bli godkjent her.

Jada. Men i andre land er de ikke så nøye på å få godkjent ombygginger.
 

Spesielt biler bygd i England mangler nødvendig godkjenning, har flere eksempler på dette etter import til Norge. Biler som til slutt har blitt solgt i deler, har en motor fra en slik bil.

 

Og har hørt det va lang behandling av den orange æ har, med tilbakestilling/ombygginger i Norge og masse dokumentasjon om at den va levert originalt fra fabrikk slik den er nå.

 

Ønske aill en fortsatt fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

serlgeren der virker jo å være .. hva skal en si.. ikke seriøs og moden...
Sendte en forespørsel om flere bilder, spes understell, basert på hvordan bilen ser ut i lakk etc. Får svar om at jeg er en klovn.. haha.

sendte en ny og sa at det er vel legitimt å be om flere bilder, da det er rimelig å anta at tilstand i klassiske rust-steder er tilsier mye jobb...

fikk nok en gang beskjed om at jeg var en klovn.

Kjempesmart strategi.

Ser prisen har gått ned fra 150 000kr til 120 000kr.

dog. den er neppe verdt mer enn max 40 000kr slik den står.

 

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert prisen er så helt urimelig slik den står nå. Tviler på at den er kjørt så mye på norske veier og da er det ikke sikkert den har så mye rust. Bildene ser greie ut tross lakken :D Det er nok uansett en liten jobb å få den EU godkjent selv om mye er gjort... og så krever den en god del lakk :D

 

Tilsvarende FC i UK... ironisk nok så er det visse modeller som er priset lavere i norge enn andre land bare fordi vi ikke ser på dem som like spesielle/interessante.

 

 

image.png

Link to comment
Share on other sites

Jeg var i transporten på Hvalsmoen 82-83 og kjørte GMC tankvogn fra Hønefoss til Vingelen på stor vinterøvelse i 1983. Vi kjørte sammen med en engelsk tropp som kom rett fra Falklandskrigen. De var satt opp med 101. Jeg husker vi så på de bilene som noen rariteter. Det er de forsåvidt i dag også :rolleyes:

Tror bensinforbruket var ganske likt med GMCen, dvs. hobby i store mengder

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nettopp poenget mitt. Man vet jo ingenting fordi det er ingen dokumentasjon eller bilder av tilstand under. Lakken ser jo helt forferdelig ut. Ingen tvil om at den har stått ute lenge. Dog. Å kalle en potensiell kjøper for klovn

. Er neppe særlig smart. 

Hva gjelder bensinforbruk.. 

Min Exmil med V8 bruker 2.12l mila.. 

Link to comment
Share on other sites

oterpoter skrev (5 minutter siden):

 Hva gjelder bensinforbruk.. 

Min Exmil med V8 bruker 2.12l mila.. 

Kunne doble det på GMC, alt over en liter et hobby, det vil 3,5 x hobby 😁

Link to comment
Share on other sites

Millitærmaling vil flasse av. Jeg tror bilen har stått inne hos de tre siste eierne, og det vil si veldig mange år. 
eieren kan Landrover, og jeg vil tro det ville vært opplyst om den hadde rust. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
oterpoter skrev (På 24.5.2024 den 19.13):

Det er jo nettopp poenget mitt. Man vet jo ingenting fordi det er ingen dokumentasjon eller bilder av tilstand under. Lakken ser jo helt forferdelig ut. Ingen tvil om at den har stått ute lenge. Dog. Å kalle en potensiell kjøper for klovn

. Er neppe særlig smart. 

Hva gjelder bensinforbruk.. 

Min Exmil med V8 bruker 2.12l mila.. 

Teksten i annonsen er vel relevant for bilens tilstand, og bildene viser det meste. Som Rolf skriver vil militær maling flasse etterhvert. Det blir en form for patina.

 

Dersom man ønsker er det bare å slipe ned bilen og lakke opp i ønsket farve.

 

Selger er en hyggelig fyr med lang erfaring med LR og RR.

 

Utfra tekst og bilder i annonsen er 100 tusen muligens en fornuftig pris, så hvis man ønsker slik bil er det vel bare å ta kontakt med selger igjen.

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...