Jump to content

Kjøpe RRC - tenker jeg rett?


Recommended Posts

Hei!

Jeg har siden sommeren blitt mer og mer sikker på at jeg har lyst på en RRC som bruksbil/hverdagsbil. Etter at jeg fant dette forumet generelt, og Bella-tråden til @Ronny Jacobsen spesielt, gikk det over til å bli et behov. Så da er vi her da. Jeg har søkt mye, og fått noen svar, men jeg har også behov for innspill, råd og korrigeringer på hva det er jeg ser etter i en bil. 

 

Jeg kjører ca 12.000 kilometer i året. Til og fra jobb hver dag er ca 1,6 mil på Mosseveien og i Vålerengtunnelen, og noe annen kjøring hit og dit i løpet av dagen blir det gjerne. I helgene er det ofte til Valdres eller til Hedmark. Det er med andre ord såpass få mil i løpet av året at bensinutgiftene ikke får blitt så store og heller kan føres på investering i trivsel.

 

Er vant til å ta oljeskift, bytte div filtre, sonder, bremseskiver og klosser, og har fast rutine med fluidfilm en gang i året, men noe særlig kunnskap og kompetanse utover det skal jeg ikke skryte på meg. Erfaringen tilsier at pågangsmot, tålmodighet og råd fra erfarne fjellfolk kan løse en del, og til det andre finnes heldigvis dyktige fagfolk. 

 

Håpet/drømmen er å kjøpe en bil hvor noen allerede har tatt jobben med å sveise rust og utbedre mekaniske og elektriske feil. Det er viktigere med en ærlig bil enn en som er pynta før salg. Derfor er f eks den som ligger på finn nå uaktuell. Litt rufsete i lakken og lignende er med andre ord helt greit, det er jo tross alt gamle biler det er snakk om. Tenker også at det er en fordel om selger har hatt bilen en stund. En av de som ble restaurert "her på forumet" for noen år siden har etter den ble solgt hatt i snitt 1 eier pr år, det inngir ikke tillit. Sist den var på finn var den foliert i en annen farge og det var ikke et eneste bilde av hvordan den så ut på undersiden. 

 

Om det er soft dash eller ikke er ikke så viktig, jeg synes begge er knallfine, men jeg tenker det er kjekt om den er såpass ny at den har ABS. 

 

 

Må ha 

ABS  

Automatgir 

Air condition

 

Kjekt å ha 

Airbag

Varme i frontrute 

 

Henger det på greip det jeg tenker? Er det noe jeg ikke har tenkt på som jeg bør ha i mente?

 

 

På forhånd unnskyld om jeg har totalt oversett en tråd som tar for seg akkurat dette. Og stor takk til de som tar seg tid til å svare. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg håper du kjøper en som ikke har, eller vil få samlerverdi, for etter noen få år med saltsuppekjøring er bilen oppbrukt.

 

Feks en bil med rammebytte vil være perfekt. Mange priser dem som gull, men de vil aldri få annet en ren bruksverdi.

 

Discovery 1 er bygd på samme lest og er lik å kjøre, og enklere å skaffe.

 

Uansett hvor bra bilen er vil du ende med mekking, så du bør enten ha stor lommebok eller verktøykiste, for de nyeste er nå tretti år.

 

 

Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (46 minutter siden):

Jeg håper du kjøper en som ikke har, eller vil få samlerverdi, for etter noen få år med saltsuppekjøring er bilen oppbrukt.

 

Feks en bil med rammebytte vil være perfekt. Mange priser dem som gull, men de vil aldri få annet en ren bruksverdi.

 

Her er jeg sikkert naiv, men  saltet spise den opp, eller kan jevnlig vask og en runde eller to med f eks fluidfilm eller linolje i året forhindre dette? 

Bil med rammebytte er et godt innspill, takk! 

 

lafterolf skrev (53 minutter siden):

Discovery 1 er bygd på samme lest og er lik å kjøre, og enklere å skaffe.

 

Discovery 1 er nok brillefin, men jeg har ikke noe sentimentalt forhold til den på samme måte som til seint åtti -tidlig nittitalls Range Rover. 

 

lafterolf skrev (56 minutter siden):

Uansett hvor bra bilen er vil du ende med mekking, så du bør enten ha stor lommebok eller verktøykiste, for de nyeste er nå tretti år.

 

Definitivt. Hverdagsbilen min nå er 17 år og den har krevd litt skruing med jevne mellomrom den også. Jeg har tilgang på løftebukk og verktøy, så hittil har det å skru vært en grei blanding av mest lærerikt, litt frustrerende og ganske gøy. 

Link to comment
Share on other sites

De er hver fall enklere å skru på enn nyere utgaver 😀 Har en RRS med diesel og kostnad pr mil inntil ca 8000km er lik for RRS 3,0 og RRC hvis du regner på drivstoff og forsikring/veiavgift sammen. RRS går rimeligere men dyr å forsikre/veiavgift, RRC bruker mye mere men latterlig billig forsikring og veiavgift. Mange biler går adskillig billigere men blir fort kjedelig. Skruing blir det uansett på biler som har blitt noen år og fått km ser det ut til.

20240206_181912.jpg

Link to comment
Share on other sites

Synes du har noen veldig gode poenger der, @TeRRje Skruing blir det gjerne på eldre biler nesten uansett, og et regnestykke for bilhold må inneholde alle avgiftene dersom det skal gi noe mening. Og bilen jeg har i dag snuser gjerne på 1,3 L på mila, så jeg er vant til å svinge innom bensinstasjonen. Nesten like viktig er det at bil fort kan være kjedelig, det tenker jeg at en RRC vil motvirke til gangs. Fattern hadde mange år i EIK-systemet, og som guttunge var de årene han kjørte mye Range Rover pga EIK Auto de mest minnerike, nesten så det utkonkurrerte årene hans i Maarud. Å bli plassert på et møterom med Camel Trophy filmer mens han jobbet og så drømme meg bort i bilturen på vei hjem er et ryggmargsminne for meg. 

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte en 300tdi softdash ett par år som bruksbil og det var helt topp. Softdash er litt bedre synes jeg da man kan justere rattet og man har enkel tilgang til kupevifte som er litt av en jobb i fikse på de gamlere modellene. Den hadde ac som blåste skikkelig kaldt. Solgte den fordi det ble alt for kaldt og dårlig og ikke så veldig sikker med spedbarn. Største problemet jeg hadde var at det tok lang tid før man fikk skikkelig varme i den om vinteren og dette var før kinavarmer ble vanlig og billig.  Det slipper man hvis man har v8.

Link to comment
Share on other sites

Softdash har svært godt varmeapparat. Min gamle med 300tdi varmet så bra at det var umulig å kjøre med tempen på fullt.

Den har samme oppgraderte registrr som de siste D1.

 

Jeg hadde ikke tilleggsvarmer/dieselvarmer.

 

Om register ikke er igjengrodd vil du nok fint holde varmen tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

Atle3 skrev (14 timer siden):

Jeg brukte en 300tdi softdash ett par år som bruksbil og det var helt topp. Softdash er litt bedre synes jeg da man kan justere rattet og man har enkel tilgang til kupevifte som er litt av en jobb i fikse på de gamlere modellene. Den hadde ac som blåste skikkelig kaldt. Solgte den fordi det ble alt for kaldt og dårlig og ikke så veldig sikker med spedbarn. Største problemet jeg hadde var at det tok lang tid før man fikk skikkelig varme i den om vinteren og dette var før kinavarmer ble vanlig og billig.  Det slipper man hvis man har v8.

Knall å høre at den var topp som bruksbil! Og forståelig at det med spedbarn ble andre behov og krav til bil. 

 

Mye korte avstander for meg så jeg kan nok med fordel ha motorvarmer på vinteren slik at det er litt arbeidstemperatur for den, V8 eller ei. 

 

Hva gjelder softdash eller ei har jeg tenkt at det viktigste er tilstanden på bilen, ikke hvilket dashboard den har. Dette bunner selvfølgelig i at jeg ikke har peiling på forskjellene utover det rent estetiske og at softdash har airbag. Jeg får lese meg mer opp på dette. 

 

 

 

 

Edited by Robert Femtusen
Ufullstendig tankerekke
Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (6 minutter siden):

De fleste med softdash er uten airbag siden de ble importert fra Frankrike. 

 

Der ser du, da er vi over på at det eneste jeg veit er at de ser forskjellige ut 😀

 

Link to comment
Share on other sites

Har sveiset opp en av mine eldre RR 2 ganger. Den skal ikke på salta veier på Østlandet noe mere. På 8-9 år ruster de noe sinnsykt, selv med god understellsbehandling. Er vel 3% salt i sjøvann og 30-40% salt i belegget på veiene.

 

Synd alt salt på veiene hjelper så dårlig, folk bør lære å ikke stole så mye på ny teknologi i bilene sine, folk burde kjøre etter forholdene. Senke farten f.eks..

 

Tilbake til ditt spørsmål, kjøp en enkel «pendlerbil» for dagligkjøring og kjøp en eldre RR for kos og helgeturer.

 

Har sjøl en 75-mod og en 94-mod LSE. Har fløtta fra konstant-salta-veier på Østlandet til sted med vinterveier. Kjører nå 98-mod Discovery 1/LR 90/LightWeight for det meste. Men ska æ på salt-veier så kjøre æ en japansk bruksbil som e produsert i hopetall, har vurdert det e det mest fornuftige for mæ. Har gjort det slik siden 2006.
 

D1 har 300TDI, airbag, abs, ac, skinn, automat og e en super vinterbil med samme gode følelse som eldre RR, bare mye stillere og mer «sikker». 

 

Skjønner at du ønsker eldre RR, det karosseriet e bare så utrolig nydelig.
 

Min LSE e blitt veteran nå, og disse bilene med softdash har «alt» av utstyr inklusive en herlig luftfjering. Har «greid ut» det meste nå, da begynte selfølgelig SRS-lampa lyse. 

 

ønske aill ein fin dag

hilsen

Henry Arnfinn 🙂
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Elvehundre skrev (11 minutter siden):

Har sveiset opp en av mine eldre RR 2 ganger. Den skal ikke på salta veier på Østlandet noe mere. På 8-9 år ruster de noe sinnsykt, selv med god understellsbehandling. Er vel 3% salt i sjøvann og 30-40% salt i belegget på veiene.

 

Harde fakta, i dobbelt forstand. Jeg har en japansk hverdagsbil, du argumenterer godt for at jeg skal beholde den og la den ta seg av vassingen i den verste saltsuppa. Selv om jeg håpet at nitidig vask og vedlikehold kunne holde rusta vekk er det dumt å se bort fra andres dyrekjøpte erfaringer. Og det er mer praktisk og enklere for meg enn å flytte vekk fra østlandet 🙂

 

Elvehundre skrev (21 minutter siden):

Skjønner at du ønsker eldre RR, det karosseriet e bare så utrolig nydelig.

 

Ja, det er akkurat der skoen trykker, Henry Arnfinn -det er noe helt eget. Og jeg er tydeligvis i ferd med å la det overstyre noe av fornuften. 

Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (14 timer siden):

Softdash har svært godt varmeapparat. Min gamle med 300tdi varmet så bra at det var umulig å kjøre med tempen på fullt.

Den har samme oppgraderte registrr som de siste D1.

 

Jeg hadde ikke tilleggsvarmer/dieselvarmer.

 

Om register ikke er igjengrodd vil du nok fint holde varmen tenker jeg.


Ja den ble varm inni men ikke komfortabelt før etter 30 min kjøring i 25 minus.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør omtrent som Henry Arnfinn ...

Kjører elektrisk året rundt - men mest mulig Classic når saltet er vekk fra veiene.

På 80- og begynnelsen av 90-tallet var min Classic dagligbilen året rundt, men ikke nå lengre.

 

Du kan tro jeg venter på saltfrie veier igjen ...

421009040_3501211646766151_6995086945321526592_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

hmm, altså, viss du seriøst vil ha ein RRC som bruksbil - utvalget som dukker opp på finn er syltynt og prisinga meget varierande - stort sett frikobla faktisk tilstand. Eg tar litt i no, men eg har sjekka nye Land Rover dagleg på finn i >15 år. 

 

Evt objekt må du sjekke grundig for rust. Alt anna lar seg fikse lett og billig (med unntak av alt som gjelder elektronikk til V8eren.. )  Eg har hatt ein 1989 som daglegbil i mange år, det var ein diesel - som berre gjekk og gjekk (iallefall når den fekk seg ein 300 tdi...). Den blei etterkvart bil nr 3, men fiksa 8-9mil pendling om dagen uten å mukke når den måtte det. Fin på forbruket var den og. Men det er rusta som tar dei, sjølv eg og begynnte med ein bra ein, og sveiste opp etterkvart. Saltet må du holde deg unna som nevnt over her. 

 

viss du er veldig seriøs må du vurdere å sjekke markedet i heile europa. Ulempen er at det er mange som har fått augene opp desse. Og det er forståeleg 😍

Link to comment
Share on other sites

On 2/6/2024 at 3:50 PM, Robert Femtusen said:

Jeg har siden sommeren blitt mer og mer sikker på at jeg har lyst på en RRC som bruksbil/hverdagsbil

Det er  nettopp dette, du må ikke gå bort fra hverdagsbil tanken, bare fordi det er en eldre bil. Det finnes nesten ikke bedre vinterbil enn disse Range Roverne. Spesielt om du har sperre eller TC montert.

Og ja du kan kjøre i salt slushen som vi jo dessverre befinner oss i her i Oslo og omegn i 5 av årets mnd. Det er bare å følge opp med vask og rustbehandling jevnlig.

Jeg har nå kjørt min RRp38 V8 my2000 i disse forholdene i all tid og også parkert ute hele denne tiden. Så det går an..

Det er klart du må utbedre litt underveis, uten utbedring vil den uansett kapitulere av andre grunner en rust i tidlig alder. 

Det blir for meg litt rart å ikke bruke en kjempegod vinterbil på vinteren fordi jeg skal være redd for forholdene bilen kjører i. Da blir det vel også litt at du ikke kan ta den i terrenget for risikoen for karrosseriskader  eller understell skader er rimelig høy. Den er jo bygget for å takle nettopp disse tingene. Dog skal du jo helst unngå å kræsje med noe, for det er ingen biler bygget for å takle. Da er de bygget for å beskytte deg nettopp på bekostning av bilen.

Skaff deg en fin RR med stive akslinger og bruk den som hverdagsbil og kos deg på veien og i utmark året rundt, spesielt når drivstoff prisen ikke plager deg nevne verdig.

 

Hvis du ønsker en slik bil kun til pynt ( det er ikke det du sier innledningsvis ), så kreves det mye først å få den i en slik " utstillings tilstand " også blir det bare mye færre dager du får brukt den, samt at egenskapene til bilen ikke får full utfoldelse, tenker nå jeg. Dog koser du deg nok vell så mye for hver lille tur 

 

( stikk motsatte råd av mange over her ser jeg😉 )

 

Mvh Brage

Edited by Brage
Link to comment
Share on other sites

jschille skrev (9 timer siden):

hmm, altså, viss du seriøst vil ha ein RRC som bruksbil - utvalget som dukker opp på finn er syltynt og prisinga meget varierande - stort sett frikobla faktisk tilstand. Eg tar litt i no, men eg har sjekka nye Land Rover dagleg på finn i >15 år. 

 

Evt objekt må du sjekke grundig for rust. Alt anna lar seg fikse lett og billig (med unntak av alt som gjelder elektronikk til V8eren.. )  Eg har hatt ein 1989 som daglegbil i mange år, det var ein diesel - som berre gjekk og gjekk (iallefall når den fekk seg ein 300 tdi...). Den blei etterkvart bil nr 3, men fiksa 8-9mil pendling om dagen uten å mukke når den måtte det. Fin på forbruket var den og. Men det er rusta som tar dei, sjølv eg og begynnte med ein bra ein, og sveiste opp etterkvart. Saltet må du holde deg unna som nevnt over her. 

 

viss du er veldig seriøs må du vurdere å sjekke markedet i heile europa. Ulempen er at det er mange som har fått augene opp desse. Og det er forståeleg 😍

 

Ja, det er ofte lite utvalg, og en del er ivrig priset -men av de bilene jeg har favorittmarkert på finn det siste året eller så er det mange som får status inaktiv, ikke solgt. Så det kan se ut som om markedet avviser de friskeste forsøkene. 

 

Jeg håper som sagt å finne en som er rustsveiset i nyere tid, hvis ikke blir dette fort noe helt annet enn en hverdagsbil -da kan det gjerne ende som et prosjekt jeg ikke vil kjøre året rundt. Litt overflate rust og annet som må pusles med er det fort på biler som brukes, men et prosjekt blir noe helt annet. 

 

Har vært i kontakt med Spania, der er det mindre rust, og forholdsvis sympatiske priser men det virker også mer styrete og litt usikkert å hente en bil derfra. Det siste er sikkert fordi jeg har null erfaring med det. De virker også å være glade i manuelt gir, etter 25 år i Oslotrafikken er jeg ferdig med å gire hverdagsbilen. 

Link to comment
Share on other sites

Brage skrev (10 timer siden):

Det er  nettopp dette, du må ikke gå bort fra hverdagsbil tanken

 

Vi starter her, Brage. Dette er flott, og jeg tar formaningen til meg og leser det som en oppmuntring! 

 

Brage skrev (10 timer siden):

Og ja du kan kjøre i salt slushen som vi jo dessverre befinner oss i her i Oslo og omegn i 5 av årets mnd. Det er bare å følge opp med vask og rustbehandling jevnlig.

Jeg har nå kjørt min RRp38 V8 my2000 i disse forholdene i all tid og også parkert ute hele denne tiden. Så det går an..

Det er klart du må utbedre litt underveis, uten utbedring vil den uansett kapitulere av andre grunner en rust i tidlig alder. 

 

Du som har erfaring med dette, hvor ofte vasker du gjennom vinteren (automat eller selvvask,) og hva innebærer jevnlig rustbehandling? Og ja, alle biler trenger stell og utbedring underveis, bevares. 

 

Og til det siste, helt enig -hadde jeg hatt bilen til @Tuscan kunne det ikke falt meg inn å bruke den som vinterbil i Oslo! 

 

Edited by Robert Femtusen
Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (3 minutter siden):

P38 og den klassiske Range Roveren kan ikke sammenlignes overhodet hva rust angår. P38 har knapt rustproblemer mens den gamle ruster så man hører det.

 

Du må rustbehandle årlig.

Min utheving. Du beskriver malerisk så det er reint en fryd, @lafterolf 

 

Årlig rustbehandling er standard på bruksbilen i dag, til og med sommerbilen får en lett dusj med fluidfilm en gang i året. Det jeg må bli flinkere til er å vaske bilen gjennom vinteren. 

Link to comment
Share on other sites

Særlig inni ramme og kanaler er det viktig å sprøyte inn olje/fett. Der er det hverken lakk eller annen behandling som beskytter, stålet er bart. 

 

Selv ville jeg sett etter en med dieselmotor pga forbruket, selv om det kakker og bråker mere. Softdash er pent, men det gamle dashbordet passer bedre, det har samme design som resten av bilen, og står lavere slik at frontruten blir større. Mine barn elsket å sitte i baksetet på RRC pga sikten forover.

 

Men å finne en bil slik du ønsker den kan bli en tolmodigetsprøve.

Link to comment
Share on other sites

Bart stål, ja -da skjønner jeg utsagnet ditt ovenfor om at du kan høre den ruste 😀 Og ja, inni alle hulrom skal det sprøytes med religiøs intensitet. 

 

Godt dashboardpoeng! Når det kommer til drivstoff er det vel privatbiler med diesel som fortest får midlertidig kjøreforbud i Oslo på dager med stor lokal luftforurensning, så det er med på å peke mer i retning av bensin selv om forbruket er et vektig argument. 

 

Det er ikke sikkert dette er gjort i en håndvending nei, men jeg kan jo ha flaks! 

 

 

Om vi gjør som @jschille foreslår og kaster blikket utover landegrensene støter vi fort på litt forskjellige modeller og betegnelser. Særlig de amerikanske navnene Hunter og County dukker opp. Er dette noe å bry seg om? Er en NAS dårligere enn en europeer? Er det noen forskjeller på en bil importert fra USA bortsett fra MPH på speedometeret og f eks County på bakluka som taler mot et kjøp? 

 

Her er det en god oversikt over ulike US modeller, men ingen kvalitetsvurderinger. 

 

https://www.viermalvier.de/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=149856

Edited by Robert Femtusen
trykkfeil
Link to comment
Share on other sites

Hadde en tråd der æ skrev om ene RR’n min, fant den dessverre ikke igjen. Men la noen bilder i tråden «Henry’s Garage» under Prosjekter.

 

Da ser du hvordan en RR kan bli seende ut etter år på salta veier. Den bilen var tectylert, og fikk olje sprøytet på utsatte plasser. Plutselig viste det seg at det var tectyl utvendig og lakk innvendig og når man skrapte på dette var det minimalt med metall mellom tectyl og lakk 😏.

 

Æ pleie si at eldre RR var lagd for ett liv i tørr sand (eller tørt klima). Konstruktørene hadde «doktorgrad i å lage rustfeller». Discovery 1 ble bedre, men må følges opp.

 

Og det er synd det er slik, for det er fantastiske gode vinterbiler.

Link to comment
Share on other sites

Er enig i at det kan være lurt å ha en bruksbil i tillegg for bruk når det er mye saltgørr på veiene. Men ellers er RRC gode helårsbiler om de stelles godt. Blir nok mange andre biler som kommer til å kastes på grunn av rustangrep framover uavhengig av merke. Det som skremmer mest er nyere LR produkter som tidlig får rustproblemer. På eldre LR med stive akslinger ruster hvertfall ikke bærebroene og boltene :-)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...