Espen Olsen Posted February 1, 2024 Posted February 1, 2024 Jeg ønsker meg 1.2-utveksling i min Defender Td5 1999 og har anskaffet en tidlig D2-kasse med sperre etc. montert. Jeg trodde det var en enkel bytteprosess men har nå skjønt at det er litt mer enn det: Må bytte om huset med speedometersensor, gjerne med innmat. Bryter for diffsperre (enkelt) Hus m/aksel og aktuatorarm for lavserie må byttes over. Alternativet er å bare bytte utvekslingen og beholde den gamle kassa - enkelt via det firkantede dekselet så vidt jeg forstår. Jeg er bekymret for å dele opp noe som er montert sammen originalt fra fabrikk med shims og toleranser som kanskje ikke lenger passer. Originalmontert er så godt som alltid best. D2-kassa har gått 170 kkm, ser helt tett ut. Den originale, 330 kkm og lekker litt. Så, kjære forum; hva er deres råd? Bytte originalkassa med den nye som modifiseres med enkeltdeler fra Defenderkassa eller bare bytte ut utvekslingen internt i den eksisterende og tette for olje? Quote
Jasswass Posted February 7, 2024 Posted February 7, 2024 Veit du årsmodell på D2 kassa? Ville nok i utgangspunktet bytta over ting til den "nyere" kassa. Er en del forskjell på 170k og 300k, i hvertfall om D2 kassa har gått med ok olje etc. Quote
lafterolf Posted February 7, 2024 Posted February 7, 2024 Å bytte over huset for å få spedometeruttak er fort gjort. Quote
Espen Olsen Posted February 9, 2024 Author Posted February 9, 2024 On 2/7/2024 at 5:31 PM, Jasswass said: Veit du årsmodell på D2 kassa? Ville nok i utgangspunktet bytta over ting til den "nyere" kassa. Er en del forskjell på 170k og 300k, i hvertfall om D2 kassa har gått med ok olje etc. Den skal være fra en D2 2001-modell tror jeg, plukket den ikke ut sjøl. Jeg fikk den fra vår venn i Larvik og var merket D2 170 tkm 01.. Quote
Espen Olsen Posted April 8, 2024 Author Posted April 8, 2024 Nå driver jeg og gjør jobben. Kan jeg løsne hele huset med aksel inni og trekke den ut som en enhet eller må jeg demontere akselj*velen med låsering, simring og hele pakka? Verkstedhåndboka beskriver total demontering men jeg mistenker at den har fokus på skifte av simring. Hos meg er denne tett. Quote
Espen Olsen Posted April 10, 2024 Author Posted April 10, 2024 Jobben ferdig - easy-peasy. Den nye kassa er definitivt mer korrodert på utsida men det er vel innsida som teller.. Begge bryterne var tilstede. Det luktet surt i den nye kassa men den har stått uten olje etter demontering så det er vel årsaken. Da gjenstår ny simring mot primærkasse samt montering. Takk for gode råd. Quote
Espen Olsen Posted April 16, 2024 Author Posted April 16, 2024 .... for bare å finne ut at fremre flens for mellomaksling på D2-kassa ikke passer med Defenderversjoner. Den er større i dimensjon.. ??! Da må jeg bytte ytre enhet mellom kassene. Er det noen som vet om oljetetteringen innenfor er samme dimensjon som den på bakre uttak? Jeg regner med at denne bør byttes sammen..? Quote
lafterolf Posted April 16, 2024 Posted April 16, 2024 Du flytter flensen over fra den kassen du tok ut. Trekk til mutteren med rett moment for ikke å stramme lageret innenfor for mye. Vet ikke om simring er lik. Quote
Espen Olsen Posted April 27, 2024 Author Posted April 27, 2024 Simring var lik, bare flensen var annerledes. Jeg lot simringen være siden den så bra ut og det er lett å bytte den i etterkant hvis den skulle lekke. Quote
Jasswass Posted April 29, 2024 Posted April 29, 2024 Supert. Ble du fornøyd med ny og litt mer langbeint utveksling? Quote
Espen Olsen Posted April 29, 2024 Author Posted April 29, 2024 Jeg skal rapportere når alt er satt sammen igjen og jeg har tatt første turen. Jeg er midt i en stor jobb med bytte av torpedovegg, dører, cappings, ny fordeling ++. Et lengre prosjekt der jeg jobber en time eller to hver kveld. I dag monterte jeg mellomaksler og funderte over hvordan jeg skal flytte alt over fra den gamle torpedoveggen til den nye. Det er mye.. Quote
Dan-Ove Posted May 12, 2024 Posted May 12, 2024 Jeg var ikke helt fornøyd med 1.2 på 110 med 300 tdi. Synes det ble for høyt første gir å kjøre i gang med henger og motbakker. Kompenserte med å bruke lavgir, noe jeg også gjør en del med original utveksling. På 90 er det mye bedre. Sikkert fordi den er lettere. Prøvde en som hadde med høyere 5 gir. Det er bedre og har kjøpt kasse med det som blir satt inn ved neste bytte av kasse når enn det måtte bli …. Quote
Jasswass Posted May 12, 2024 Posted May 12, 2024 Høres ut som du har nok prosjekt om dagen ja. Bra å ta vare på disse bilene. Blir nok helt helt knall når du er i mål! Jeg kjører en del med halvtung henger på min 110 med frisk og fin td5 og discokasse, men er sjelden jeg må til med lavgir. Stort sett bare ved finmanøvrering og betydelig helning. Jevnt over veldig godt fornøyd med bytte av utveksling. Quote
Espen Olsen Posted May 12, 2024 Author Posted May 12, 2024 Jeg har lest meg til at det er en del forskjell på Tdi og Td5 når det gjelder dette. Disco 1 er vel en del lettere enn en 110 så det rimer jo at 300 Tdi kanskje blir litt lite effekt (110 vs. 122 hk) og moment (264 vs 300 Nm). Quote
Espen Olsen Posted October 2, 2024 Author Posted October 2, 2024 Nå har jeg vært litt på veien med ny utveksling. Dette er veldig bra. Nå føles bilen mer som en normalutvekslet bil der 1.gir faktisk er et poeng. E6 med motorvei og 110 km/t går også OK motormessig. Før holdt jeg 90 med de andre lastebilene... Over 100 føles bilen litt ustabil grunnet vindlast og over det begynner vindstøy fra seriebilvinduer å bli markant. Uansett: En klar oppgradering! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.