Jump to content

Dekkdimensjon eu kontroll 110

Recommended Posts

Hei

Har vist min gamle 110 med 255/85r16 og de sa hjula var 15 prosent for store. Det står 7.50r16 i vognkortet!? Hvordan har de klart det? 7.50 er vel samme som 235/85r16?

De viste meg at diameteren var på 805mm så han sendte meg bevis på at jeg har riktig og dem har feil. Diameter på 255/85 er vel rundt 840. 
De mener fortsatt jeg har feil. Ga meg også flere absurde feil bakdører som ikke kan åpnes innenfra noe de helt klart kan og hovedtrømbryter mellom beina som sikkert har vært der siden 80 tallet :) 

Ja det blir definitivt etterkontroll ett annet sted. De mener også at sveising av noen rusthull i ramma må gjøres på verksted. Hvordan kan de diktere sine egne lover?

Verdt å minne om det som står i vedlegget til kontrollseddelen: Biltilsynet er klageinstans og du kan be de kontrollere bilen. Hvis de godkjenner den, kan du gå (kjøre) tilbake til verkstedet og kreve pengene dine tilbake.

Fordelen med å klage til biltilsynet, er at det blir ført inn i statistikken og kan bidra til å få luket bort overivrige kontrollører og verksteder. Eller at de får en advarsel i det minste. Men da bør bilen være i orden selvsagt.

Hvor store rusthull snakker vi om?

Det er på hver side på travaersen til a armen på bakaksel og nederst på braketten til fjærskåla. Jeg sveiset opp den foran før kontrollen og hadde sveiset resten hvis jeg hadde sett det før kontrollen....  

Merkelig. Men hvis det blir umulig å komme videre har jeg et sett 7.5R16 liggende som kan overdras for en rimelig penge. De har gamle men nær ubrukte piggdekk på så de skulle i alle fall holde til ettervisning. Kan leveres i Oslo til uken. 

Jeg har slitt med samme problem, og ringte Vegvesenet, som tok problemet. Fikk nytt vognkort der alternative dimensjoner sto, 255/85-16 og 285/75-16 slik at overivrige kontrollører ikke kunne pirke lenger.

Edited by lafterolf

3 minutes ago, lafterolf said:

Jeg har slitt med samme problem, og ringte Vegvesenet, som tok problemet. Fikk nytt vognkort der alternative dimensjoner sto, 255/85-16 og 285/75-16 slik at overivrige kontrollører ikke kunne pirke lenger.

Måtte du vise fram bilen også. Skulle gjerne ha gjort det samme men bekymrer meg litt for at jeg har byttet til LED hovedlykter (e-merket) men har ikke montert lyktespylere. (Har planer om noen ifra D1 delebilen, men har ikke helt funnet ut hvordan jeg skal montere dem).

Alt gikk over telefonen, og nytt vognkort kom etter noen dager. Fikk samtidig justert opp hengervekten fra 2000kg til 3500kg.

Fikk veldig bra hjelp. 

De krevde ikke å se bilen.

Jeg har også LED hovedlys, og det har jeg aldri fått anmerking på.

11 hours ago, lafterolf said:

Alt gikk over telefonen, og nytt vognkort kom etter noen dager. Fikk samtidig justert opp hengervekten fra 2000kg til 3500kg.

Fikk veldig bra hjelp. 

De krevde ikke å se bilen.

Jeg har også LED hovedlys, og det har jeg aldri fått anmerking på.

DA må jeg ta en telefon. Hengervekt på min bil er registrert til bare 1900 kg. så jeg har egentlig hatt på agendaen å prøve å få gjort noe med det og. 

Oppdatering

De innrømmet til slutt feilen men krevde at bilen måtte inn til de for å rette opp feil. Jeg sa da at jeg ville ha pengene tilbake da man må bruke mye tid og penger på noe de har gjort feil. Har ikke fått noe svar tilbake så klage har blitt sendt til statens vegvesen. 

Og bilen gikk like fint når jeg tok av hovedstrømsbryter så kontrollør har gitt feil på noe som ikke hen har testet ut.

422806571_919864606029696_1466699173439883394_n.jpg

12 hours ago, lafterolf said:

De er dekkbredden de har hengt seg opp i😆

0g 5% regelen gjelder vel diameter. Eller? Det er iallefall diametern som har utslag på hva spedometer viser.

Bredden skal være innenfor skjærmbrederne på bilen og skal ikke komme inn i karosseriet ved rattutslag etz.

Ikke kan de å regne heller tror jeg 255 dekk er hele 24% bredere enn 7.5R16 om det stemmer at de er 205

• 1 month later...

Oppdatering

Bil er fortsatt ikke godkjent.

De vil ikke ta kostnadene for frakt av bilen til verksted for å rette opp i sine egne feil. 
Ingen andre verksteder vil etterkontollere da de ikke skjønner mangellappen med tanke på hjulene.

Det ligger feil på bilen min inne hos Biltilsynet fordi en kontroller plutselig fant opp sine egne lover.

Det hele er en absurd situasjon. Er i kontakt med en fra meca administrasjon som ville ha møte med meg istedenfor å bare fikse den ekstremt veldokumenterte feilen de har gjort. Biltilsynet svarer jo ikke på klagen.

Opprettet sak hos Forbrukerrådet og vurderer politianmeldelse fordi verkstedet har funnet på sine egne lover og forskrifter.

De skal ikke trenge å forstå hvordan de har tolket feil på etterkontroll. De skal sjekke at hjul er innenfor lovverket. Er de det skal bilen godkjennes.

Jeg ville svingt innom et hvilket som helst verksted på etterkontroll og ikke sagt noe om kontroversen som har skjedd

Jeg har prøvd lafterolf. Jeg snakket med ledelsen i meca og de nekter å hente bilen på sin regning.

Samtalen havarerte idag og jeg har meldt inn saken til Tilsyn for EU kontroll.

Jeg skal politianmelde også. Bilen min er ubrukelig fordi en kontrollør ikke har fulgt pkk forskrift og norske lover.

Det kunne vært løst på en enkel måte men nå eskalerte det kraftig. Jeg skjønner hvorfor det blir krig i verden når personer har så store ego at de ikke vil rydde opp etter seg.

Min 110 blir nok parkert en god stund fremover med 2er feil som det ikke går an å fikse.

Andre verksteder ville ikke ta etterkontroll.

Verkstedet ordnet opp uten å ta betalt for etterkontroll og jeg har allerede kjørt opp en halv tank :)

Happy days

IMG_0293.jpeg

Skal gi deg et tips om et verksted i nedre Glomma regionen som er fornuftige, neste gang vi sees på Rudskogen. Godkjente min 110 V8 m 285/75-16 med en kommentar om at de hjula var helt riktige på den bilen😁
De så ikke at du har putta inn en større åtter da?😂

Beste verksted for alle landrovere er lier traktor service de veit hva de driver med