Jump to content

Recommended Posts

Posted

I kaldt vær teppelegger bilen hele nabolaget i røyk ved kaldstart. Som en røykmaskin. Er det noe å gjøre for å redusere dette? 

Posted

I tillegg til uforbrent diesel - så er det sikkert mye kondens(vann) i "røyken".  Hvis du bare er ute etter en midlertidig løsning for å slippe kommentarer/klager fra nabolaget så kan du forsøke å montere et gammelt og stort dynetrekk inn på eksosrøret 😉 Husk å ta det av før du kjører!

Posted

Glødeplugg(er) og/eller for sein innsprøytning er de første tankene mine...

 

Har det begynt plutselig eller har det vært slik lenge?

Posted

Min 300tdi gjør noen ligende når den er kaldt. Men kun under lite last når man triller ned baken. Røyken forsvinner med en gang motoren må faktisk jobbe. Heller ikke noe problem i tomgang.

Løsningen kunne da være å la motoren først bli varmt i tomgang (vanligvis ikke den beste ideen) eller kjøre av gårde med foten ned 😉

Posted

Det ryker ennå verre hvis jeg gir gass. Beste ser ut til å være å la den gå litt før jeg kjører, men mye røyk blir det uansett. Det har vært slik de årene jeg har hatt den. Antar at det ikke er så mye å gjøre med det.

Posted

Som nevnt lenger opp i tråden kan du ha sein tenning. Som oftest pga slitt pumpe.

Du kan justere tenningstidspunkt, men det blir for viderekomne.

 

Om det er lenge siden regreim ble bytte kan det være greit å starte med den, og siden du har 200tdi bør du trekke ut nederste tannhjul på veiva og bytte halvmåner/kiler. Dette skal gjøres på hvert eneste regreimbytte pga slitasje. Det er ikke uvanlig med slitt kilspor på 200tdi. 

 

Slitte dyser kan også gi røyk, men start med reim.

Posted

Takk for tips. Vil sen tenning / slitt pumpe bli verre ved lave temperaturer? Problemet er bare når det er mange minus.
Registerreim skal være byttet for ca 40.000km siden. Skal huske på kiler ved evt nytt bytte av reim.

Posted
Alb skrev (Akkurat nå):

Vil sen tenning / slitt pumpe bli verre ved lave temperaturer? Problemet er bare når det er mange minus.

Sein tenning har du uavhengig av motortemperatur men den viser seg absolutt mest ved kald motor. Når motoren begynner å bli lunken forbrennes dieselen bedre og røyken forsvinner.

Posted

Byttet forresten fødepumpe i 2021

SveinHa skrev (4 minutter siden):

Sein tenning har du uavhengig av motortemperatur men den viser seg absolutt mest ved kald motor. Når motoren begynner å bli lunken forbrennes dieselen bedre og røyken forsvinner.

Ok, det gir mening 

Posted (edited)

Det er nokk ikke fødepumpa @lafterolf tenker på når han sier slitt pumpe, men injeksjospumpa. Ellers vil jeg ikke si at det er veldig vanskelig å justere tenningstidspunkt, men det krever et måleur og riktig adapter å skru inn i pumpa. Tror jeg har skrevet litt om det under  mitt prosjekt, Monstertrucken. Justering kan gjøres både med pumpa i bilen (dersom den bare må justeres litt)og med pumpe tatt ut (da kan man justere litt mer). Dersom du tar ut pumpa ville jeg ha byttet masse pakninger i den samtidig, men her må man være veldig forsiktig og få ting riktig sammen igjen. (Da jeg gjorde det var det av desperasjon da jeg måtte få bilen til å rulle igjen ASAP)

 

Jeg har både måleur og engenprodusert injeksjonspumpeholder du kan få låne. Vi bor jo begge i Oslo. 

13 hours ago, Alb said:

Byttet forresten fødepumpe i 2021

Ok, det gir mening 

 

Edited by Mr. Croft
Posted

Ja, jeg skjønte etterhvert det :)
Takk for råd og tilbud, jeg skal sjekke ut prosjektet ditt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...