LandRover Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Jeg har en Stanley lite brukt 20 kw diesel brenner som plutselig nekter å tenne. bryteren på så surrer/blåser den men slås automatisk av etter noen sekunder. Den grønne lampen rett ovenfor grade instillingen blinker. Vannet er fryst/frøset eller annet sted så jeg har behov for å varme opp kjellerrommet. Ingen bruksanvisning/veiledning has. Quote
LandRover Posted January 9, 2024 Author Posted January 9, 2024 Sagt det så lurer jeg på om det ikke er bedre å sette på elektrisk varmeovn konstant i rommet under kuldeperioden selv om el. prisen er enorm. Egentlig er det et nedlagt og avstengt fyrrom hvor vannet fremdeles går gjennom rørerene. Bygd ca. 1890 tallet med nesten metertykke stein vegger. Quote
Himat Posted January 9, 2024 Posted January 9, 2024 Det finnes alternativ til å varme opp heile rommet. Eit alternativ til varmeovn i rommet om røyr er av jern eller kobber er å legge varmekabel langs/rundt røyra og isolere rundt. Alternativ to har eg på hytta. Vatnet kjem i plasstrøyr som ligg litt grunt og utsatt for frost med varmekabel inni røyret. Quote
LandRover Posted January 10, 2024 Author Posted January 10, 2024 Takk! Jeg har faktisk som du nevner noen få varmekabler uten isolasjon men bare i det nedagte fyrrommet. Det finnes dog disse runde med svamp lignende isolasjon å få kjøpt i metervis. Problemet synes å ligge i røret som går noen meter via en kryp kjeller til badet. Heldigvis så har jeg vann i kjeller kranen. Quote
SveinHa Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 Sjekk slangene til brenneren, både luft og diesel. Og sjekk de skikkelig ved å dra de ut slik at du ser HELE slangen... Regner med Stanley er CheapChinaCrap og gummien varer ikke lenge selv om den kan SE fin ut... Quote
Himat Posted January 10, 2024 Posted January 10, 2024 9 hours ago, LandRover said: Takk! Jeg har faktisk som du nevner noen få varmekabler uten isolasjon men bare i det nedagte fyrrommet. Det finnes dog disse runde med svamp lignende isolasjon å få kjøpt i metervis. Problemet synes å ligge i røret som går noen meter via en kryp kjeller til badet. Heldigvis så har jeg vann i kjeller kranen. Om det er i røyr frå kjeller til bad som fryser er isoasjon utapå røyr og varmekabel inni røyr kanskje den beste løysinga. Avhengig av kvar stoppekran er plassert og diameter på røyr. Varmekabel til å ha inni vassrøyr er vel typisk laga for 3/4 og 1 toms røyr. Kanskje finnes det til tynnare røyr og? Quote
LandRover Posted January 12, 2024 Author Posted January 12, 2024 Et ca. 5 meter langt krypkjeller rom og med rør skikkelig isolert en gang for lenge siden. Jeg er igjen usikker på hvor blokkeringen ligger Kjøkken kranen som ligger rett over fyrrommet var den første som ikke ga vann. Litt komplisert da det gamle hotellet har hadt et "nyere" rørinstallasjon hvor de gamle rør fremdeles ikke er tatt bort. Jeg får vente og se tl frosten har gitt slipp for så inspisere det hele. Vel Stanley var en gang i tiden et av de beste merker. Jeg føler meg litt lurt da jeg trodde at jeg hadde kjøpt kvalitet. Quote
LandRover Posted January 15, 2024 Author Posted January 15, 2024 Det er første gang siden jeg kjøpte huset for fem år siden at frosten har tatt rørene, men så har det vært ekstra kaldt denne vinter. Temperatur over -minus 8-10 grader ser ut tl å stoppe vannet. Nå har det vært noen ganske få minusgrader i etr par tre dager og merkelig nok fikk jeg vann i kranene. Likevel det er meldt natt temperaturer på opptil 14 grader de nærmeste dager så får vi se om det holder. Stoppekranen er plassert rett ved inntaket på huset. Quote
Recommended Posts