Jump to content

Ombygging til personbil, Disco 4 2016


Haa.Kir

Recommended Posts

Hei!🙂

Det er er tid for nytt familiemedlem, som betyr ombygging av discoen (D4, 2016) fra varebil til personbil (omgangskrets har jo foreslått å kjøpe menneskebil isteden, men det er jo selvsagt uaktuelt). Kunne selvsagt solgt og kjøpt annen D4 ferdig med seter, men det har en verdi å kjenne egen bil og servicehistorikk godt.. Har lest meg opp en del, men ønsker gjerne innspill hvis noen har, samt at jeg har fortsatt et par spørsmål..

 

Fremgangsmåte såvidt jeg forstått det:

 

  1.  Betale tollavgift, gjøres nå på nett på toll.no (bilen går på nye varebilregler, og går på 30 års nedbetaling 💸). Skrive ut/medbringe kvittering. Stoler blindt på at inputdataen som ligger i deres systemer stemmer (CO2, NOx osv..)
  2. Bestille time på SVV - gjøres på nett. (ser ut til å bli på Billingstad).
  3. Bestill nye skilt - gjøres på epost/tlf til SVV.
  4. Bygge om.
    1. Har kun 5 seter, så er ikke avhengig av de berømte brakettene som kuttes bort til de bakerste setene.
    2. Krysser fingrende for at alle bolter er satt tilbake ved demontering og befinner seg under varebilgulvet, hvis ikke blir det ringerunde. Ser det er erfaring med begge deler.
    3. Har ikke gulvplatene til bagasjerommet, og tviler på at disse legges igjen under varebilgulvet? noen erfaringer? Skal uansett bygge nytt skuffesystem bak, så trenger de ikke umiddelbart uansett
    4. Har forstått det slik at selve skrujobben er grei skuring - ut med varebilvegg/gulv, og bolt inn seter. Visstnok gjort på et par timer?
  5. Vise bilen hos SVV.
    1. Rammenr må vises
    2. vognkort del 2 må medbringes. 
    3. Ta med drill for boring av hull i nye skilt bak for montering. 

 

Så et par spørsmål der jeg er litt usikker.

  1. Kan jeg bruke bilen etter seter er satt inn og avgift er betalt, såfremt jeg ikke har personer i baksetet? Eller er det kun tillatt å kjøre rett til time på SVV etter ombygging. Påvirker logistikk i det daglige i dagene før time på SVV.
  2. Bryr SVV seg om gulvplatene i bagasjerommet ikke er tilstede? Eller bryr de seg kun om seter&belter?
  3. Er det noe som er deaktivert i "hjernen" på bilen ifm ombygging til varebil, som må aktiveres igjen? tenker da på beltesignal, varmesignal etc.

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

Mange takk på forhånd

- HÃ¥vard

Link to comment
Share on other sites

Haa.Kir skrev (2 timer siden):

Så et par spørsmål der jeg er litt usikker.

  1. Kan jeg bruke bilen etter seter er satt inn og avgift er betalt, såfremt jeg ikke har personer i baksetet? Eller er det kun tillatt å kjøre rett til time på SVV etter ombygging. Påvirker logistikk i det daglige i dagene før time på SVV.
  2. Bryr SVV seg om gulvplatene i bagasjerommet ikke er tilstede? Eller bryr de seg kun om seter&belter?
  3. Er det noe som er deaktivert i "hjernen" på bilen ifm ombygging til varebil, som må aktiveres igjen? tenker da på beltesignal, varmesignal etc.

 

Er det noe jeg ikke har tenkt på?

 

Mange takk på forhånd

- HÃ¥vard

 

Jeg har jobbet som bilmekaniker tidligere og bygd om den håndfull Disco 3 og tidlige D4. 

 

Punkt 1: 

For 10 år siden var det vanlig praksis (i Trondheim i hvert fall) at bilen kunne brukes med setene nede, slik at det var tydelig at transport av folk ikke var hensikten, såfremt man hadde time hos SVV å referere til. 

 

Punkt 2. 

SVV bryr seg om belter og seter. Kan evt se for meg at de kan bli betenkt å monteringen ser dårlig/uproff ut pga manglende plater osv. Men gulvet bak skulle ikke ha noe å si. Boltene for seter sitter under gulvet og beltene er jo allerede montert - så grei jobb. 

 

Punkt 3.

Plug and play. 

Link to comment
Share on other sites

Takk for raskt svar! 

 

Når det gjelder platene i bagasjerommet. Jeg antar at det ikke er vanlig å legge disse under varebilgulvet ved ombygging, og at de derfor har blitt borte på veien hos tidligere eier? Men hva mangler jeg egentlig når det er 5-seters? ser ut som det er to-delt plate bak der, men trenger jeg også noen braketter? Ser ikke ut til at disse platene/lukene er i sortimentet til de "vanlige" delepusherne på nett🥲

Link to comment
Share on other sites

Haa.Kir skrev (17 timer siden):

Ser ikke ut til at disse platene/lukene er i sortimentet til de "vanlige" delepusherne på nett

Ser disse til salgs på Finn nå og da. Du kan også legge ut under ønskes kjøpt her på forumet 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk lov å bruke D3’n med seter, men uten passasjerer. Regner med det fortsatt er greit. Sikkert lurt å klappe dem ned, så tvilen bortfaller.

 

Husk å koble til pluggene til varmen i de to ytterste setene, om du har det. Ellers tut og kjør.

 

Jeg boret ut popnaglene på D3’n, og tok alt ut bitvis. Støttebjelkene under var svært godt limt, så ha vokabularet med ukvemsord parat. Ellers veldig enkelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Skjæringstidspunktet er registrert i Norge før 1. januar 2014. Alt etter dette koster mye for mye å bygge om (30 års nedskrivning, ned til 20% og alt etter nypris). 

Så dessverre - ikke noe å vurdere slik jeg ser det ...  

Link to comment
Share on other sites

KÃ¥re Dahle skrev (14 timer siden):

Hvor mye ble det i avgifter og betale ?

har en 2014 mod som ble importert i 2016 som jeg vurdere og bygge om

 

Siden det med reg.dato opp til 1.1.2014, vil du finne 2014-modeller som er gratis å bygge om. Din som er registert senere vil derfor bli en ulogisk dyr 2014-modell.

Spørs om det i ditt tilfelle er bedre å bytte til en ferdig ombygd.

 

For egen del var det 78% bruksfradrag for en 2016 modell. Så totalen kan forsvares opp mot prisnivå av personbiler på finn.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen!

 

Kan oppdatere litt hvordan prosessen gikk. Jeg valgte å utsette ombyggingen frem til april, da skatteetaten informerte meg om at avgiften reduseres hver sjette mnd fra registreringstidspunkt, noe som utgjorde litt over 30k i reduksjon. 

 

Selve varebilveggen og gulvet var forholdsvis greit å få ut. Klarte med lange armer å nå boltene under gulvet så jeg slapp å bore ut popnaglene og bryte opp gulvet. Det holdt med å bore ut et par nagler i skjøten mellom gulvplatene.

 

Jeg hadde kun fått med setene når jeg kjøpte bilen, så fikk kjøpt inn komplett pakke med et sett musespiste seter som gikk på søpla.

 

Følgende trengs utover setene for 5-seters ombygging.

- 2xgulvplater

- 2xbraktter som bærer gulvet

- brakket+deksel som støttet gulvet midt på bak setene

- Isoporinnlegg under bakre gulvplate

- gummimatter til baksetet

- "gardin" over varerom.

 

Boltene til setene sto i gulvet, til brakettene som bærer gulvet måtte jeg supplere. Det var litt balling å skjøte på braketten som bærer gulvet, men det løste seg.

 

Avgift ble betalt på skatteetatens sider. Time for visning og skilter ble bestilt på nett hos vegvesenet. Fungerte helt utmerket.

 

Nå er bilen på hvite skilter, og det var ganske deilig å bli kvitt veggen bak setene. Så nå blir det D4'en en del år til. Takk for alle innspill og hjelp!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
On 5/6/2024 at 11:55 PM, Haa.Kir said:

- 2xbraktter som bærer gulvet

Boltene til setene sto i gulvet, til brakettene som bærer gulvet måtte jeg supplere. Det var litt balling å skjøte på braketten som bærer gulvet, men det løste seg.

 

Har du noen bilder av festingen av brakettene? 

Ser på bildet fra LRcat så er det en skru på hver side men ser ut som det skal være to når jeg legger de på plass.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...