Jump to content

Girkasse


Alb

Recommended Posts

Kjennes pedalen grei? 

 

Om du har lekkasje kan du ha luft i systemet, og da løser ikke clutchen like godt, og det merkes først på første og andregir.

Har du hatt verksted til å gjøre montering burde ta rede på hvilken olje som ble brukt

 

Om de har fyllt på GL5 vil den løse opp gult metall, og synkroniseringsringene er gult metall.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Alb skrev (14 minutter siden):

Den hadde nylig en periode hvor den tok lenger ut enn normalt,

Sjekk om clutchpedalen kommer HELT ut. Jeg hadde litt tilfeldig clutchsluring nylig og @lafterolf satte meg på sporet, viste seg at der manglet en god cm på at pedalen kom ut og da nullstilles ikke clutch-hydraulikken. Om clutchen ikke frier helt kan det bly tungt å få den i gir om ikke turtallet passer helt... Noen dasher med WD40 og en del kjøreturer, samt at jeg løftet pedalen ut med foten etter de fleste clutchinger ordnet problemet. Nå trengs litt smøring av pedal-leamikken så det ikke skjer igjen...

Link to comment
Share on other sites

Pedalen kjennes grei nå. Den hadde som nevnt et knepp en periode, akkurat som den måtte over en kneik 2/3 inn, så var det mindre motstand resten av veien inn, men merker mindre til det nå. Jeg tror pedalen kommer helt ut, men kan sjekke. Førstegiret er helt fint, bare andre den ikke glir inn i uten overtalelse.
Skal sjekke opp om oljen.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde dette kneppet i min r380. Visste at hovedsylinderen var gammel og dårlig da den også laget svart guffe av væska etter kort tid. Bytta sylinder, rensa og smørte opp pedalmekanisme, lufta godt og fikk fin og jevn kløtsj. Nå også med klar væske. Knepp og hakking borte.

 

Fremdeles litt treig å få i andre gir når kaldt, noe jeg skylder på slitt synkroring for. 

Edited by Jasswass
Link to comment
Share on other sites

Har slitt litt med 2. gir og kaldstart i mer enn 100.000 km. Ok når varm.

Tipper på synkro-problem da dobbelt-clutching hjelper.

Skal,når lysten kommer til den jobben, bytte til short-stick og se om jeg tar feil vedr. synkroen.

Krangler litt bremser med en 1955, 86" for øyeblikket.

Link to comment
Share on other sites

Ok, så bremsevæske og clutchvæske er grumsete. 

Fra verkstedopphold i mai står det: SKJØTET OPP DEFEKT CLUTCHRØR LUFTET CLUTCH OG JUSTERT CLUTCHPEDAL

Før den var på verksted lakk det clutchvæske og clutchen var helt ute av drift selv rett etter etterfylling. Nå for et par uker siden var det lavt nivå igjen og jeg måtte etterfylle. 

Kneppet ved pedalbruk er blitt litt tydeligere igjen. 

Dobbelt-clutching hjelper ikke nevneverdig.

 

Det er vel rimelig å anta at det i hvert fall må byttes sylinder? Hvordan undersøker man disse? Leste et eller annet sted at begge bør skiftes hvis man først skal skifte én.

 

Jeg fant en flaske med girolje som nok er brukt - Mobil ATF 320 premium. Rød og tyntflytende.

Link to comment
Share on other sites

Alb skrev (29 minutter siden):

Nå for et par uker siden var det lavt nivå igjen og jeg måtte etterfylle. 

Da har du definitivt lekkasje og det er strengt tatt bare 2 steder det kan lekke (i tillegg til røret som verkstedet fixet):

  1. Inn i kupeen ved clutchpedalen
  2. Inn i clutchhuset.

Du får lete etter hvor der er vått...

 

Nye sylindre koster ikke stort. Nye pakninger koster jo nesten ikkeno men det kan være varierende suksess med overhaling...

Alb skrev (34 minutter siden):

Hvordan undersøker man disse?

Lekkasje ut langs stempelstangen.

 

Alb skrev (34 minutter siden):

girolje som nok er brukt - Mobil ATF 320

Aner ikke hvordan pakningene reagerer på ATF, der skal brukes bremsevæske...

Link to comment
Share on other sites

lafterolf skrev (14 minutter siden):

Bytt både hovedsylinder og følgesylinder. 

Selv sverger jeg til MTF94, en syntetisk GL4 laget for girkassene til Landrover. Ikke sikkert det hjelper, men ikke værre. 

 

Start med begge sylindrene. 

Ai ai, studerer youtube videoer nå. 
Ja, har sett du har nevnt MTF i andre tråder.

SveinHa skrev (56 minutter siden):

Da har du definitivt lekkasje og det er strengt tatt bare 2 steder det kan lekke (i tillegg til røret som verkstedet fixet):

  1. Inn i kupeen ved clutchpedalen
  2. Inn i clutchhuset.

Du får lete etter hvor der er vått...

 

Nye sylindre koster ikke stort. Nye pakninger koster jo nesten ikkeno men det kan være varierende suksess med overhaling...

Lekkasje ut langs stempelstangen.

 

Aner ikke hvordan pakningene reagerer på ATF, der skal brukes bremsevæske...

Jeg får lete litt ja.

Ja, er nok verdt å få nye. Så en video hvor stempelstang var bygget annerledes for mindre slitasje på pakning, svart TRW.
ATF til girkasse, bruker DOT4 bremsevæske til clutch.

Link to comment
Share on other sites

Skrev feil i sta, det var bremsevæske jeg måtte etterfylle for et par uker siden, ikke clutchvæske, så clutchvæsken lekker ikke lenger, men er grumsete og mørk.

Får vel fortsatt bytte sylindere og se om det hjelper. 

Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere litt så er bremse og clutch-væske samme væsken,men benevnes bare bremsevæske.

Overhørte en ansatt pølsetriller på bensinstasjonen og en kunde knote med det for en tid tilbake.:rolleyes:

 

Bremsevæskenivået i beholderen til clutchen skal alltid være stabilt inntil lekkasje oppstår.

Bremsevæskenivået i beholderen til bremsen synker litt etterhvert som bremsebeleggene blir slitt.

Men dette går over lang tid. Hvis ikke bør man ta affære raskt.

 

Uansett bilmerke og årgang er som Rolf skriver mørk bremsevæske et forvarsel om kommende problemer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...