Bergsnov Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Etter 11 år med store utgifter og endel frustrasjon, men først og fremst glede og stolthet, har biltilsynet sagt NEI for videre bruk av min 2008 Disco 3. Mange feil og mangler, men først og fremst rust i kanaler og bakskjerm. Mye rust! Verkstedet vil ha 65000 for å sveise dette. I tillegg kommer reparasjoner på det samme. Deretter vil bilen være grei, men med andre feil som bør utbedres etterhvert. I frustrasjonen gikk jeg og kjøpte det som andre her på forumet kaller en «menneskebil». Jeg er jo et menneske, tenkte jeg. Fin bil og alt virker. Det var jo gøy, men kjørekomfort og følelsen ble noe helt annet. Det er som man har vært en gud på Olympen som plutselig er tvunget til å være et enkelt mennesker. Kanskje det er derfor de kalles menneskebiler? Ungene (tre jenter fra 8–12 år) begynte å grine da jeg kom med den nye, blanke bilen. Den yngste fikk ikke sove før jeg lovte at vi snart skulle ha Land Rover igjen. Herregud! De er verre enn meg… Kona murret også. Hva skal man gjøre? Jeg kan vel ikke bare kaste bilen? Samtidig har jeg ikke alle penger i hele verden, som er det beløpet det tydeligvis koster å ha Disco. Jeg trenger hjelp! Kan bilen reddes? Finnes det noen entusiaster som kan hjelpe meg? Først og fremst med sveising av rust, men gjerne også til andre reparasjoner. Jeg har all verdens tid og krysser fingrene. Jeg vil selvsagt betale for jobben, men helst til en hobbysveiser/mekaniker som kan dette og liker bilene. Hjelp meg! Quote
lafterolf Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 (edited) Det annonseres D3 som sikkert er bedre og billigere enn hva bilen din koster å reparere, og er den først så opprusta vil jeg tro alt under bærer preg av rust. Hver eneste mutter vil sitte som sveisa. Legg i penger på jevnlig understellsbehandling, av bilen så klart, og behold din gamle som delebil. Edited December 1, 2023 by lafterolf Quote
jschille Posted December 1, 2023 Posted December 1, 2023 Viss du må legge 65' + 65' i bilen, så selg heller den du har (fungere motor er det litt verdi i den likevel) og kjøpe ein fin anna D3. Ja, mange slitne biler i markedet ifølge kjentfolk, og høg prisantydning betyr ikkje at den er bra, men med litt tid finne du ein god D3 til godt under 130', ingen tvil. Og, den neste er det lurt å holde vedlike fortløpande, gjere du det sjølv er D3 ekstremt mye bil for pengene, og verditapet marginalt. Quote
Timo@ Posted December 2, 2023 Posted December 2, 2023 Du kan prøve å legge på mittanbudd sveising for utført privat. Ellers enig med andre at du kan finne liggende for 130-150 nok. Om du skulle beholde gammelt, andre feil folk på forumet kan gjerne hjelpe med. Quote
Bergsnov Posted December 8, 2023 Author Posted December 8, 2023 Takk for tips. Min foreløpige konklusjon er å vente å se – ikke på at bilen plutselig blir frisk igjen, men jeg venter på sommeren samtidig som jeg ser på sveisevideoer på Youtube. Ser jo ikke så vanvittig vanskelig ut? Som Steve Jobs sa: – Alt du ser rundt deg er laget av mennesker som ikke er mer intelligente enn deg selv. Med det i bakhodet vurdere jeg å lære meg noen nye skills, samtidig som bilen kanskje kan gjenoppstå, sakte men sikkert. Quote
vegarj Posted December 27, 2023 Posted December 27, 2023 Du får si som Pippi: Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert 65 i sveising var mye penger syns jeg. Min er også ganske kjeks i kanalene, men man får kjøpt nye ytterkanaler som kan sveises inn, så det er min plan, bare jeg går tid… Quote
@le Posted December 30, 2023 Posted December 30, 2023 Det blir nok et så høyt beløp siden et verksted må følge fabrikkens anvisninger ved bytte/rep av kanaler. Disse anvisningene sier at man må bytte myyyyye mer enn bunnen av kanalene... Quote
minim Posted December 31, 2023 Posted December 31, 2023 kjøp deg et sveiseapparat til 6-7k og lær deg å sveise på youtube så kan du ordne det rimelig. Om en skal leie til slikt arbeid så blir det dyrt uansett siden timene flyr med rustsveis. Lav pris er ofte synonymt med slett/for raskt arbeid også så det kan koste deg mye over tid å velge noen som gjør det fort og gæli. Quote
Bergsnov Posted November 7, 2024 Author Posted November 7, 2024 (edited) Vet ikke hvor interessant dette er for folk, men her kommer en liten oppdatering på problemet mitt. Jeg bestemte meg fort for at siden bilen nå egentlig ikke var verdt stort mer enn vrakpanten, kunne jeg likegodt ha den som en liten hobby. Jeg fulgte derfor rådet til @minim og kjøpte et billig sveiseapparat. Hva som skjedde videre, kan sees litt av i denne tråden: Kort sagt måtte jeg lære meg å sveise. det var enklere og gøyere enn jeg trodde. Dette var mitt livs første sveis: s: Deretter var det bare å fjerne rustent materiale. Det var mer enn jeg fryktet: Etter renskjæring lagde jeg de første delene selv av stålplater fra Biltema. Her begynner jeg på det innerste av 3 lag: Her er den sveiset inn med den første sveisen på bilen. De så bedre ut etterhvert, men det ble i alle fall solid. De vertikale tusjstrekene er hvor jeg har funnet små hull i sveisen. Finner disse med lommelykt på baksiden, merker og går over med sveisen en gang til: Fikk heldigvis takk i dette vanskelige stykket fra en kondemnert donorbil: Her er det på plass. Sveiset og grovslipt: Her er resultatet før sparkling og lakking (men med rustgrunning): På den andre siden fant jeg ikke donorbit, men den lagde jeg selv med en hammer mot en plankebit. Viktig å få med den runde forsenkningen, for her kommer en knott fra døra inn: Her kan man se hvor jeg kappet den ytterste kanalveggen, altså under knekken. Da beholder man alle plastknottene til pyntelisten: Fikk også tak i en brukt tankholder. Denne hadde et hull som jeg sveiset (rektangulært stykke lakket med sink-lakk): Edited November 7, 2024 by Bergsnov Quote
Bergsnov Posted November 7, 2024 Author Posted November 7, 2024 (edited) Bremsekjoldet bak var helt rustet bort. Dette var nok også noe av grunnen til at parkbremsen hadde hengt seg opp: Demonterte hele hjulopphenget. Fant fort ut at navet og hjullageret måtte av for å skifte denne. Fikk hjelp til å presse ut hjullagrene etter å ha forsøkt selv, men de nye banket jeg på plass med en tung hammer og deler av det gamle lageret som anslag. Navet presset jeg på plass med et hjemmelaget verktøy. Dette besto av en gjenget stang festet i skruestikka, deler av det gamle lageret og andre deler for å presse på rett sted. Deretter satte jeg på mutter og presset navet inn. Her der det på plass igjen: Måtte også gjøre en tilsvarende jobb med øvre bærekule, som jeg måtte sage i stykker for å få av opphenget. Et tips er å merke innstillingen på den eksentriske skiva her. Det er her camber-vinkelen bestemmes. Da slipper man firehjulskontroll. Camber-vinkelen bestemmer hvor mye bilen skrever: Edited November 7, 2024 by Bergsnov Quote
Bergsnov Posted November 7, 2024 Author Posted November 7, 2024 (edited) Etter å ha skiftet bremsebånd ville parkbremsen på magisk vis begynne å fungere, håpet jeg nok, men nei. Bestemte meg for å prøve metoden med å fikse denne mens den fremdeles var montert på bilen. Dvs. at man stikker hendene opp foran bakdiffen, fjerner skruene til lokket på enheten og roterer bremserotoren for hånd til den kommer helt tilbake. Dette var en overraskede enkel operasjon, som kunne spart meg for de 20.000 kronene jeg brukte på ny enhet for noen år siden. Man trenger heller ikke bytte ut plasthjulene inni der. De er faktisk beskyttet med en friksjons-kløtsj. Når rotoren er skrudd helt tilbake, sier det klikk og alt er som det skal. Testet bremsene og kan ikke huske at de noensinne har vært så lydløse. Alt i alt tok dette meg 2 timer på ryggen. En relativt enkel jobb dersom du har små hender (trangt!). Jeg har ikke små hender. Slik ser en av dem ut 5 dager senere: Andre ting jeg har gjort: Skiftet frontrute Nytt antisklibelegg på bremsepedalen Stillt inn tåkelysene Skiftet ryggelyspære Det som gjenstår er bremserør foran. Satser på å lage nye selv av kobbernikkel. Har aldri gjort dette før, men det samme gjelder de andre tingene jeg har gjort. Etter det bestiller jeg EU-kontroll! Og en ting vil jeg si til de som vurderer å skrote sin gamle D3: Ikke gjøre det! Slike biler lages ikke lengre. Å sette seg i Discoen etter ett år i en Quasquai (eller hvordan dette idotiske navnet skrives) er som å komme til himmelen. Herregud for noen fantastiske biler vi har! Har forresten kjøpt kompressor og sprøteutstyr til lanolin. Nå skal bilen rustbehandles årlig! Bedre seint enn aldri… Edited November 7, 2024 by Bergsnov Quote
lafterolf Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Skal du kone bremserør selv, unn deg ordentlig verktøy. Biltemas billigste sett kan brukes, men forvent ikke at det blir tett. Jeg vil si, unn deg det beste settet de har og det er en sann glede å bruke det, og perfekt resultat. Quote
Bergsnov Posted November 7, 2024 Author Posted November 7, 2024 (edited) Takk for tips, @lafterolf, men nå består jo selve bilen min av en del Biltema-stål. Har blitt ganske glad i Biltema etter denne restaureringsjobben. Vet det finnes bedre utstyr, men gjerne til en høyere pris. Bremserør er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre så ofte, så derfor valgte jeg det billige settet. Kjøpte forresten dette sveiseapparatet om noen skulle prøve seg på samme utfordring som meg: https://www.biltema.no/verktoy/sveising/sveiser/sveiseinverter-mi-130-2000046655 Gass har ikke Biltema, men billig 5-litersflaske med refill har de på Jula: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/sveising-og-lodding/sveising/sveisegass/argonblanding-008540/ I tillegg trenger man en sveisemaske og hansker + ca. 10 timer med intens stirring på Youtube… Edited November 7, 2024 by Bergsnov Quote
lafterolf Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 Puss blankt der du skal sveise, det har veldig mye å si for kvaliteten på sveisen, og veldig mye lettere å få pen sveis. Quote
Bergsnov Posted November 7, 2024 Author Posted November 7, 2024 (edited) Det har jeg prøvd å gjøre, men ikke mulig alle steder. Hadde endel problemer med gjennombrenning på tynt karosserimetall. Har du noen tips til trådtykkelse, @lafterolf? Brukte 0,8mm på alt, men kjøpte også inn en rull 0,6mm som jeg aldri fikk prøvd. Hva anbefaler du? Edited November 7, 2024 by Bergsnov Quote
lafterolf Posted November 7, 2024 Posted November 7, 2024 På tynne plater må tråden være tynnere enn metallet du skal sveise. For det er ønskelig at tråden smelter først. Bruk 0,6mm. jeg bruker zinkspray på alt innvendig før sveising, du kommer ikke til når kanaler er lukket. sliter du med at det smelter hull kan du punktsveise til du har hel sveis. Quote
Espen Olsen Posted November 9, 2024 Posted November 9, 2024 Min erfaring er at der du helsveiser plater så vil det ruste. Når jeg sveiser inn større platedeler etter å ha kuttet bort, så er sveisen og området rundt ekstremt utsatt for rust. Derfor forsøker jeg å punktsveise i så stor grad som mulig på tynnplater. Kaldgalv så fort som mulig etterpå som laftis også nevner gjør at det varer mye lenger. Et dilemma oppstår om du skal oljebehandle oppå kaldgalv eller ikke.. Jeg har ikke fasit på det. Quote
yarnslayer Posted November 10, 2024 Posted November 10, 2024 Bøyer hatten i støvet for pågangsmot og innsats her. Og det er lærerikt å lese om folk som begynner fra "scratch" - siden det er så mye som ringrevene tar som en selvfølge og ikke beskriver. 🌟 Quote
jschille Posted November 10, 2024 Posted November 10, 2024 Enig med dei andre, godt jobba! Og enig med TS også, magiske bilar! Quote
ebh Posted November 10, 2024 Posted November 10, 2024 Bra jobbet 💪🏻 måtte selv sveise opp min Disco 3 for to år siden. Quote
Elchund Posted November 11, 2024 Posted November 11, 2024 Veldig bra jobb, uansett, og ikke minst for en som er "fersk" i faget. Jeg er imponert. Blir glad av sånt. Kjør på med rustbeskyttelse, linolje eller sauefett, så holder dette seg fint i mange år. Mvh Tron Quote
Bergsnov Posted November 14, 2024 Author Posted November 14, 2024 Takk for hyggelige tilbakemeldinger! I dag ble bilen godkjent. For en glede! Jeg håper denne tråden kan være til inspirasjon til andre i samme situasjon som jeg var for ganske nøyaktig ett år siden. Jeg har ingen yrkesfaglig bakgrunn eller noen som helst utdannelse i praktiske fag, men likte sløyd på skolen. Youtube er dagens skole. Disse kanalene var til god hjelp for meg og anbefales til andre som vil prøve seg: Sveising generelt. Se denne og flere av hans videoer. Imponerende kvalitet og kunnskap: Sveising av Disco 3: Reparasjon av håndbrekk (norsk kanal!): Skifte av kulelager bak og dermed bremseskjold: Lage bremserør: LR time har mange gode videoer og kunnskap i sin kanal. Anbefales på det varmeste: https://www.youtube.com/@Vera_and_Christian Quote
Mr.Tomeroy Posted November 14, 2024 Posted November 14, 2024 Gratulerer med godkjent bil, og utsøkt jobb! Mye god lesing her og inspo til jeg snart skal i gang med tilsvarende jobb på L322 prosjektet mitt. Snapper nok opp en del tips fra de youtubevideoene du har linket til ☕Project Discovery // Part 1 - Purchase & Inspection (youtube.com) Denne serien er også god underholdning, og fin for å snappe opp et par triks Mye rust på den bilen, som ikke skulle være et prosjekt Hva brukte du av grunning og lakk på kanalene? Quote
Recommended Posts