Bergsnov Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 Etter 11 år med store utgifter og endel frustrasjon, men først og fremst glede og stolthet, har biltilsynet sagt NEI for videre bruk av min 2008 Disco 3. Mange feil og mangler, men først og fremst rust i kanaler og bakskjerm. Mye rust! Verkstedet vil ha 65000 for å sveise dette. I tillegg kommer reparasjoner på det samme. Deretter vil bilen være grei, men med andre feil som bør utbedres etterhvert. I frustrasjonen gikk jeg og kjøpte det som andre her på forumet kaller en «menneskebil». Jeg er jo et menneske, tenkte jeg. Fin bil og alt virker. Det var jo gøy, men kjørekomfort og følelsen ble noe helt annet. Det er som man har vært en gud på Olympen som plutselig er tvunget til å være et enkelt mennesker. Kanskje det er derfor de kalles menneskebiler? Ungene (tre jenter fra 8–12 år) begynte å grine da jeg kom med den nye, blanke bilen. Den yngste fikk ikke sove før jeg lovte at vi snart skulle ha Land Rover igjen. Herregud! De er verre enn meg… Kona murret også. Hva skal man gjøre? Jeg kan vel ikke bare kaste bilen? Samtidig har jeg ikke alle penger i hele verden, som er det beløpet det tydeligvis koster å ha Disco. Jeg trenger hjelp! Kan bilen reddes? Finnes det noen entusiaster som kan hjelpe meg? Først og fremst med sveising av rust, men gjerne også til andre reparasjoner. Jeg har all verdens tid og krysser fingrene. Jeg vil selvsagt betale for jobben, men helst til en hobbysveiser/mekaniker som kan dette og liker bilene. Hjelp meg! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 (edited) Det annonseres D3 som sikkert er bedre og billigere enn hva bilen din koster å reparere, og er den først så opprusta vil jeg tro alt under bærer preg av rust. Hver eneste mutter vil sitte som sveisa. Legg i penger på jevnlig understellsbehandling, av bilen så klart, og behold din gamle som delebil. Edited December 1, 2023 by lafterolf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 Veldig enig med Rolf her. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jschille Posted December 1, 2023 Share Posted December 1, 2023 Viss du må legge 65' + 65' i bilen, så selg heller den du har (fungere motor er det litt verdi i den likevel) og kjøpe ein fin anna D3. Ja, mange slitne biler i markedet ifølge kjentfolk, og høg prisantydning betyr ikkje at den er bra, men med litt tid finne du ein god D3 til godt under 130', ingen tvil. Og, den neste er det lurt å holde vedlike fortløpande, gjere du det sjølv er D3 ekstremt mye bil for pengene, og verditapet marginalt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timo@ Posted December 2, 2023 Share Posted December 2, 2023 Du kan prøve å legge på mittanbudd sveising for utført privat. Ellers enig med andre at du kan finne liggende for 130-150 nok. Om du skulle beholde gammelt, andre feil folk på forumet kan gjerne hjelpe med. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bergsnov Posted December 8, 2023 Author Share Posted December 8, 2023 Takk for tips. Min foreløpige konklusjon er å vente å se – ikke på at bilen plutselig blir frisk igjen, men jeg venter på sommeren samtidig som jeg ser på sveisevideoer på Youtube. Ser jo ikke så vanvittig vanskelig ut? Som Steve Jobs sa: – Alt du ser rundt deg er laget av mennesker som ikke er mer intelligente enn deg selv. Med det i bakhodet vurdere jeg å lære meg noen nye skills, samtidig som bilen kanskje kan gjenoppstå, sakte men sikkert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vegarj Posted December 27, 2023 Share Posted December 27, 2023 Du får si som Pippi: Det har jeg ikke gjort før, så det kan jeg helt sikkert 65 i sveising var mye penger syns jeg. Min er også ganske kjeks i kanalene, men man får kjøpt nye ytterkanaler som kan sveises inn, så det er min plan, bare jeg går tid… Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@le Posted December 30, 2023 Share Posted December 30, 2023 Det blir nok et så høyt beløp siden et verksted må følge fabrikkens anvisninger ved bytte/rep av kanaler. Disse anvisningene sier at man må bytte myyyyye mer enn bunnen av kanalene... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minim Posted December 31, 2023 Share Posted December 31, 2023 kjøp deg et sveiseapparat til 6-7k og lær deg å sveise på youtube så kan du ordne det rimelig. Om en skal leie til slikt arbeid så blir det dyrt uansett siden timene flyr med rustsveis. Lav pris er ofte synonymt med slett/for raskt arbeid også så det kan koste deg mye over tid å velge noen som gjør det fort og gæli. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts