Jump to content
LRforum

Iskald bil.

Lorden

Recommended Posts

Min etterhvert så brukbare Puma sliter med å levere varme i varmeapparatet. Tidligere kom varm luft etter en 5 minutters kjøring, nå kan det komme en lunk etter 15 minutter. Det hele toppet seg i går kveld, iskaldt i 30 minutter før varmen kom. Og da blir det varmt slik det skal være.

Tidligere virket ikke Webato, denne manlet strøm. Loddet inn ny ledning, og byttet sirkulasjonspumpe. Webato går tiden ut, uten at kupevifte starter. Kan det være luft i systemet, eller spjeld til varmeapparat? Motortemp oppfører seg som normalt.

For ordens skyld gjelder dette en Puma 2,4 tdci.

6 minutes ago, Vidar S said:

Kan det være fordi at du har begynt å omtale bilen i dannede former, fra av før konsekvent har omtalt den som Pumahelvete?

Har tenkt tanken faktisk.😄

16 minutes ago, gautes said:

Har du sjekket spjellstilling(er) og styring av dem?

Skrevet uten kjennskap til Pumaer....

Bare sånn halveis.. Googler litt i arbeidstida her, og det står på lista for ettermiddagens sjekk. I tillegg er planen å lufte kjølesystemet. Det kan selvsagt være tilfeldigheter, men problemet oppsto da jeg startet tuklingen med Webasto. Er ikke luftet etter bytte av sirkulasjonspumpe.

Takker for alle tips.

Alt av styringer og spjeldsystem er i orden. Nok kjøleveske, og en normal tempraturnål. Usikker på om Webasto er koblet feil, da jeg monterte alt slik som det var før bytte av pumpe. Tidligere eier har en gang byttet Webasto, så det er ikke sikkert den er riktig montert. (Har allerede rettet en del "rare" reparasjoner.)

Luftet kjølesystemet i går, mye luft, og varmen er tilbake. Tenker jeg lufter en runde til i kveld, bare for å være sikker.

Denne gangen var det ikke bilen som var idiot, men eieren... 

Gratulerer og takk for oppdatering på tråden for senere referanser! :) 

Hos meg med Td5 er manglende varme i varmeapparatet et tegn på at jeg må fylle på kjølevæske. At kjølevæske forsvinner er forøvrig ikke et godt tegn -  på tide med et søk om hvorfor. Det kan skyldes mange ting. Lekkasjer utvendig, lekkasjer gjennom toppakning...  Små lekkasjer ser du ikke siden de tørker opp før de drypper.