Jump to content
LRforum

Iskald bil.

Lorden

Recommended Posts

Min etterhvert så brukbare Puma sliter med å levere varme i varmeapparatet. Tidligere kom varm luft etter en 5 minutters kjøring, nå kan det komme en lunk etter 15 minutter. Det hele toppet seg i går kveld, iskaldt i 30 minutter før varmen kom. Og da blir det varmt slik det skal være.

Tidligere virket ikke Webato, denne manlet strøm. Loddet inn ny ledning, og byttet sirkulasjonspumpe. Webato går tiden ut, uten at kupevifte starter. Kan det være luft i systemet, eller spjeld til varmeapparat? Motortemp oppfører seg som normalt.

For ordens skyld gjelder dette en Puma 2,4 tdci.

16 minutes ago, gautes said:

Har du sjekket spjellstilling(er) og styring av dem?

Skrevet uten kjennskap til Pumaer....

Bare sånn halveis.. Googler litt i arbeidstida her, og det står på lista for ettermiddagens sjekk. I tillegg er planen å lufte kjølesystemet. Det kan selvsagt være tilfeldigheter, men problemet oppsto da jeg startet tuklingen med Webasto. Er ikke luftet etter bytte av sirkulasjonspumpe.

Takker for alle tips.

Alt av styringer og spjeldsystem er i orden. Nok kjøleveske, og en normal tempraturnål. Usikker på om Webasto er koblet feil, da jeg monterte alt slik som det var før bytte av pumpe. Tidligere eier har en gang byttet Webasto, så det er ikke sikkert den er riktig montert. (Har allerede rettet en del "rare" reparasjoner.)

Luftet kjølesystemet i går, mye luft, og varmen er tilbake. Tenker jeg lufter en runde til i kveld, bare for å være sikker.

Denne gangen var det ikke bilen som var idiot, men eieren... 

Gratulerer og takk for oppdatering på tråden for senere referanser! :) 

Hos meg med Td5 er manglende varme i varmeapparatet et tegn på at jeg må fylle på kjølevæske. At kjølevæske forsvinner er forøvrig ikke et godt tegn -  på tide med et søk om hvorfor. Det kan skyldes mange ting. Lekkasjer utvendig, lekkasjer gjennom toppakning...  Små lekkasjer ser du ikke siden de tørker opp før de drypper.

• 2 weeks later...
Espen Olsen skrev (På 21.11.2023 den 23.37):

Hos meg med Td5 er manglende varme i varmeapparatet et tegn på at jeg må fylle på kjølevæske. At kjølevæske forsvinner er forøvrig ikke et godt tegn -  på tide med et søk om hvorfor. Det kan skyldes mange ting. Lekkasjer utvendig, lekkasjer gjennom toppakning...  Små lekkasjer ser du ikke siden de tørker opp før de drypper.

Kjent opplegg. Endte med toppjobb på gårdsplassen for min del. LItt skruing, men helt overkommelig - men ble veldig bra etterpå! 

Forøvrig fikk jeg MYE mer varme blåst inn i kupe etter å ha spylt gjennom varmapparatregisteret på td5'en. Og vaska bort skitt mellom rillene utvendig. og tetta diverse utettheter i kupeviftekassa, inkl. å mekke til nye skumtettinger på spjeldet inni der. Ikke sikkert det er like relevant på en "nyere" Puma, men vikrklig på tide på min gamle td5.

• 2 months later...
On 11/20/2023 at 4:40 PM, gautes said:

Ikke luftet etter pumpeskift på webastoen?

Da ville jeg begynt der.

Kan du ha koblet strøm eller vannretning feil er mitt neste spm.

Blir sprø..

Da har man kjørt noen dager uten Webasto. Det kommer varme fra varmeapparatet etter 2-3 minutters kjøring, altså normalt. Så resatte jeg Webasto, og må kjøre minst 10 min før varmen kommer. Det snodige er at om jeg slipper gasspedal, kommer varme, for så å gå over til kaldt ved pådrag. Etter 10-15 minutter kommer varme som før. Dette fikk meg til å tenke på kobling av slanger på Webasto. Etter å ha lest på nett, ser jeg att inntaket er på sirkulasjonspumpe, og ut er oppe på siden av Webasto. Den siste skal da gå opp til kran på varmeapparat. (Spjeld) På min er selvsagt dette koblet motsatt, altså slangen opp til spjeldet er montert på sirkulasjonspumpa. Har nå kastet om slangene. Er dette riktig?

Varmeren stopper selvsagt etter 8-9 minutter, altså lenge før den skal. Noe annet ville være som å vinne i Lotto..

Tror du tenker riktig.

Men hvorfor du fikk problemet etter resetting undres jeg litt over.

Vannstand holder seg fortsatt bra og uten luft?

Langt ute i bakhodet minner dette litt om noe på en menneskebil en gang.

På tomgang klarte varmeren , gammel type etellerannet,  å overkjøre retningen på kjølevannet og varmet ,

men ikke ved økt turtall og da gikk sikringen på anlegget.

Kunden hadde selvfølgelig "ikke klådd på det selv" så jeg slet en smule før målgang.

Kort foreløpig oppdatering:

Varmeapparat oppfører seg endelig som normalt. Webasto er ennå ikke helt oppe å går som normalt, tror jeg bestiller diagonoseutstyr for videre feilsøk.

Tidligere eier har en gang i tiden byttet Webasto, og har trolig koblet vannslanger feil. Utstyret virket ikke ved overtagelse, og da jeg fikk den i gang dro den vannet ut av varmeregister til den koblet ut og vannet fikk strømme riktig veg. 

Hallo.  Utvikler Puma mindre varme enn Td5 ?  Har noe erfaring med Mitsubishi Pajero. 3,2 d motoren ble jo utviklet fra 160 til 200 hk,mindre forbruk på sterkeste motor og mindre varme. Fikk jo el. varmeelement i tillegg  på seineste modeller. 

3 hours ago, Erik e said:

Hallo.  Utvikler Puma mindre varme enn Td5 ?  Har noe erfaring med Mitsubishi Pajero. 3,2 d motoren ble jo utviklet fra 160 til 200 hk,mindre forbruk på sterkeste motor og mindre varme. Fikk jo el. varmeelement i tillegg  på seineste modeller. 

Nei. Pumaen har et mye bedre varmeapparat enn td5. Eneste grunnen til at jeg baler med Webastoen er at jeg ønsker forvarming før oppstart. Under kjøring blir det mer enn varmt nok uten.