Jump to content
LRforum

Steinsprang: Økende problem?

Albert F

Recommended Posts

Jeg fikk fikset et sår/stjerne i frontruten på Defenderen igår. Jeg fikk det i forrige uke etter en tur til sommerhuset i Rendalen. Det var i hjørnet og ikke så stort så jeg var glad det kunne repareres uten å skifte ruten.

Idag, på veg oppover til Rena fikk jeg to nye steinsprang i frontruten på samme vegstrekning. Denne gang kraftigere og i synsfeltet, så ruten må nok skiftes. Irriterende da det er både radar, kamera (?), regnsesor (?) og varme i frontruten. Begge smellene fikk jeg på E6 rett nord for Oslo. Ganske ergelig med to nye stjerner mindre en et døgn etter forrige reparasjon! På forrige bil måtte jeg bytte frontrute 3 ganger på 5 år. Og nå: 3 ganger på en uke. 

Har jeg vært spesielt uheldig, eller er steinsprang blitt så vanlig??

Og, er E6 rett nord for Oslo spesielt utsatt? Har dere lignende erfaring?

Er nok bare uheldig. En kollega pendler E18 Drammen-Sandvika hver dag og han bytter rute minst en gang i året.

Det er en god blanding av mer piggfrie hjul som samler grus, horribelt dårlig oppsamling av grus på våren og mer og mer erstatning av salt.

Jeg tror det er dårligere kvalitet på rutene også: Jeg fikk også en steinsprut på E6 ved Kløfta her om dagen. Hørte det smalt, såvidt synlig, kom ikke til Jessheim engang før det var et par cm sprekk