Jump to content

" End of Life Vehlice " Hvilke konsekvenser kan dette få for oss?


tkm

Recommended Posts

Tja, hva gjør vi om dette går i gjennom? Sitter selv med en Disco 2/2003 model, som har vært avregistrert et par år. Vil jeg i det hele tatt få denne registrert dersom " ELV " går igjennom i Norge?

 

Er det noen som har finlest " ELV " om ser de langtgående konsekvensene for oss med hobbybil/bruksbil. Blir disse bilene inndratt til staten for hogging uten at dette blir kompensert med en markedspris? Handel med deler mellom private, skal swap meet slutte å eksistere?

 

Vedlegger et lite utdrag av det AMCAR har funnet frem.

-“it was manufactured or registered for the first time at least 30 years ago;                        

- its specific type, as defined in the relevant Union or national law, is no longer in production

-it is historically preserved and maintained in its original state and has not undergone substantial changes in the technical characteristics of its main components.”

 

Takknemlig for seriøse betraktninger.

Link to comment
Share on other sites

Det er mange gode punkter i dette direktivet.  Dette med skroting av entusiastbiler er bare et lite punkt i det hele.  Men det er klart alvorlig for dem det vil gjelde.  Jeg støtter meg dog til Amcar sitt høringsinnspill.

 

https://files-cdn.vitaminw.no/8dc2980fe6b54ce79a491df52cb663f1/Root/Aktuelt/2023/November/Tillegg+til+høringssvar+-+regelverk,+avfall+og+sirkulærøkonomi+kjøretøy.pdf?ts=638350326878593962

 

Link to comment
Share on other sites

Her tror jeg det må ryddes opp litt i definisjoner og uttrykk.
Jeg har gravd litt, og jeg mistenker at AMCAR lager storm i vannglass.

 

For det første, akutelle direktiv er blandt annet 2014/45/EU, 2000/53/EC og 2006/12/EC som erstatter 75/442/EEC.

Allerede over 20 år gamle direktiver fra EU. De har fortsatt veteranbiler og bruktsalg i EU.

 

  1. 75/442/EEC fra 1975 som er den første, omhandler definisjonen av "søppel" er erstattet av 2006/12/EC
  2. Så kommer vi til 2000/53/EC som definerer ELV (end-of life vehicle’ means a vehicle which is waste within
    the meaning of Article 1(a) of Directive 75/442/EEC;
  • Så denne definerer ELV som allerede søppel. Altså biler som allerede er levert til bilopphugger.

Hvis man leser høringsnummer 2023/6853 er det ingenting der som i det hele tatt hinter til at staten skal begynne bestemme om bilene til folk er søppel eller ikke.

Til info så kan staten allerede gjøre dette. Eksempel er hele innholdet av tomta til "Juger'n" som blei hentet og levert til skraphandel noen år siden. Usikker om rettsaken rundt dette har blitt avgjort eller ikke.

 

Det er absolutt null linker eller dokumentasjon i artikkelen til AMCAR. Det hadde jeg fått stryk for på skolen.

 

I fare for å gjenta meg selv, dette er direktiver som har eksistert i Eu i tiår. De har fortsatt veteranbiler og delesalg.

 

75/442/EEC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A31975L0442

2006/12/EC: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32006L0012

2014/45/EU: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=CELEX%3A32014L0045&qid=1700158917235

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
×
×
  • Create New...