Jump to content

Vinterdekk med pigg til Discovery TD5 serie II 2003 mod

Recommended Posts

Gå ned i bredden, feks 245/75-16 

Bilen blir bedre å kjøre og dekkene får bedre grep, og smalere dekk har fordel på slapsføre.

Nokian er veldig bra, men blir fort harde.

Hankook har veldig mye mykere gummi og er bedre når de blir noen år siden gummien holder seg myk lenge.

Støtter Laftis her. 245x75R16 er en god dimensjon for vinterdekk med pigg på disse.

er ca 4,9% større en dimensjonen oppgitt i vognkortet ditt og er derfor fullt lovlig å bruke.

Speedometeret vil mest sannsynlig bli mere nøyaktig med den rulleomkretsen.

Nokian hakka m pigg er sjelden feil, men de er jo ikke billig akkurat. Kjører selv på det akkurat nå med min RRp38

Mvh Brage

• 2 weeks later...
lafterolf skrev (På 1.11.2023 den 15.20):

Bilen blir bedre å kjøre og dekkene får bedre grep, og smalere dekk har fordel på slapsføre.

Hankook har veldig mye mykere gummi og er bedre når de blir noen år siden gummien holder seg myk lenge.

Hankook og nokian er det som duger? Hvor fort blir nokian harde? Ser på div vinterdekk med pigg i dimensjonen dere foreslår. Tips til nettbutikk man kan få gode dekk rimelig? 

Jeg har sluttet med nokian i Light Truck-dimensjoner. Det siste dekket deres er riktignok bedre enn det forrige, bedre drenering, men gummien blir hard etter et par år.  

Det har blitt mindre konkurranse på dekk i nettbutikker desverre. Tror man kan få best tilbud om man handler lokalt og pruter litt. Da får man ofte omlegging i prisen også.

Sjekk om LR-klubben kanskje har rabatt. Noen avdelinger har hatt det.

• 2 weeks later...
lafterolf skrev (På 1.11.2023 den 15.20):

Kan du spesifisere hvilke nokian du har hatt som blir fort harde? Har du opplevd dette med suv pigg/piggfritt eller er det kun LT dekk du har hatt? Det er vel forskjellig gummi i disse.

Edited by Alb

2 hours ago, lafterolf said:

Hvilke Hakka som ikke har hard gummi?

Nå er mine erfaringer noen år gamle, men jeg har opplevd store forskjeller mellom seriene til hakka.

Jeg hadde f.ex hakka SUV på en unevnelig japansk firehjulstrekker for endel år tilbake, de dekkene var fullstendig fantastiske å kjøre på, og hadde godt grep helt til de hadde rullet sine kilometer og vel så det. Jeg hadde gladelig handlet sånne til Defenderen om de fantes i rett load rating - de hadde det beste grepet jeg noensinne har hatt på vinterstid på en bil på omtrent 2 tonn.

Derimot Hakka LT serien, som jeg har på Defenderen nå er en enorm skuffelse - akkurat som du sier blir de fantastisk raskt harde, gullmiblandingen er for stiv til bilens vekt, som gjør at de ikke fungerer optimalt, og piggene faller ut - kommer så absolutt ikke til å bli handlet på ny...

_camarogeddon

lafterolf skrev (4 timer siden):

Hvilke Hakka som ikke har hard gummi?

Det kan jeg ikke svare på. Har enda ikke sett gammelt Nokian med myk gummi.

Godt mulig piggfridekk har mykere gummi.

Nei, hvilke du har erfart det med..  LT1/2/3, 8/9/10 suv, R3/R5 piggfri

Edited by Alb

Alle LT. 

Stort sett alle Nokian med pigg.

Men de sitter godt når de er nye. 

Men om man bruker multikutter, skjærer bort sagtennene og kvesser det som knivblad kan man seipe selv på harde dekk, for Nokian har veldig grunn seiping, særlig på Hakka LT 1 og 2. LT3 har allerede dyp seiping og er langt bedre enn toerutgaven var.

Seiper man helt ned og tett blir dekkene nesten bedre enn ny og kan brukes mange år lenger. Dette har jeg gjort flere ganger med godt resultat.

Skjønner. Har ikke lyst på LT til en 90, men har lurt på 9/10 suv. Må bli 265/70 i så fall. 

Interessant Camarogeddon, vil du si mer om rett load rating? det er nytt for meg. så vidt jeg ser er hakka suv 10 ratet til 775kg pr dekk. det burde vel holde for 90´n?