Jump to content

Dekk/felger/heving/senking/demping/…

DefTD5

Recommended Posts

Jeg har nå eid en Defender 110 TD5 fra 2003 i et års tid. Har kjørt rundt med BFG M/T-dekk i 255/85r16 om sommeren og Nokian Hakkapeliitta-piggdekk i 265/75r16 om vinteren. Originale Boost-felger på MT og kopier på piggdekkene.

Innser at jeg kjører 99% av tiden på asfalt, gjerne lengre turer med familien, så vurderer å bytte til A/T-dekk for litt mer komfort og mindre støy på veien, men fortsatt med mulighet for å svinge av veien ved behov. Ønsker meg også svarte felger, og liker wolf-looken.

Fant ut at A/T-dekk er vanskelig å få tak i i 255/85r16. 285/75 finnes, men blir kanskje litt voldsomme med stålfelger vektmessig, og mye dyrere.

Så nå har jeg begynt å se på BFG A/T eller General Grabber TR i enten 265/75 eller 235/85. Kan 265/75 monteres på wolf-felger? Liker dem litt bedre utseendemessig enn modulars. Hvordan er 235/85 ift. 265/75? Noen andre dekkanbefalinfer?

Jeg synes også at piggdekkene fyller litt lite ut i hjulbuen ift. MT-dekkene, og lurer på om Defenderen min kan være heva? Kan dere se det utifra bildene? I så fall kunne jeg tenkt meg å senke bilen noe for at 265/75 eller 235/85 ville passet bedre. Hadde kanskje fått bedre kjøreegenskaper i samme slengen?

Holder det å bytte dempere og fjærer for å senke, eller må jeg bytte andre deler? Kan ikke se at det er montert noen andre hevedeler på bilen.

Hvilke dempere og fjærer anbefales i så fall?

Jeg kjører rundt med vinsj foran og takgrind + taktelt på taket om sommeren (er vel nærmere 120kg vekt der oppe… klar over at det ikke er optimalt, men funker greit på tur i praksis).

Ellers er det stort sett mennesker (1-4) og bagasje i bilen + et reservehjul og hilift-jekk bak (mulig den byttes til fordel for en flaskejekk…).

En ting til: Da jeg tok av takteltet i høst (før overgang til vinterdekk) så opplevde jeg at fjæringen på bilen ble mykere og mer behagelig, og ujevnheter i veien ble mindre merkbare. For meg virker det selvmotsigende? Mykere fjæring ved lavere vekt… Hva er det jeg ikke forstår?

IMG_8501.png

IMG_8497.png

Edited by DefTD5

Jeg har eksmillfelger, samme bredde som wolf, 6,5" og bruker 35/12,50-16", så de dimensjonene du viser til kan alle monteres på wolffelger. Wolffelg har innpress på -20mm og skal bygge litt mer utover enn felgene på siste bilde. De på øverste bygger litt mer ut. 

Jeg synes bilen din ser normal høy ut. 

235/85-16 er utvilsomt best å kjøre på, og bilen ruller lettere, dvs mindre dieselforbruk.

Angående taklast. Feks slitte dempere kan gi følelsen av at bilen tok underlaget bedre.

Vurdert Pirelli Scorpion AT - i 265/75-16 ?  Vi kjører disse på vår D4 (i annen dimensjon...), fungerer både på litt "ujevnt" underlag og på rask tur gjennom Europa. Om kjøreegenskaper; Har bilen din stabilisatorstag foran / bak? (Anti roll bars). Hvis ikke så kan du vurdere å montere slike for å forbedre kjøreegenskapene på vei (du mister noe off-road egenskaper så det er et valg).  Ellers så finnes der jo et utall ulike produkter å kjøpe for å endre / forbedre(?) understellet på en Defender: Her er litt å studere: https://terrafirma4x4.com/products/suspension.html  .  Og så er det alltid mange meninger ute å går ;-) , hva vi liker og hva vi syntes.  Vi har også en Defender tilsvarende din (2004 modell) og jeg har brukt ulike fjærer, støtdempere, felger +++.  Det som fungerte på fullastet bil på tur til Mongolia fungerer jo ikke som "daglig bil" . 

En original Defender hadde vel en tendens til å gå litt på trynet, dvs den var en del lavere framme enn bak. Synes din ser ut som hevet..

Ser du om fjærene har en spes farge? De org er jo sorte..

Er den hevet så har du sikkert korigerte radius armer, de må også standariseres om du vil senke den igjen. Dobbel leddet fremre mellom aksling har du kanskje også om den er hevet, den kan bare sitte.

Ang vinterdekk, bruk 265 70 16.

Det er en person bil dimensjon med mykere gummi, ergo mye bedre på snø og is. 265 75 16 er ett LT dekk, light truck, altså til tyngre kjøretøy. 

Samme gjelder vel 235 85 16, LT.

Jeg kjører ganske likt oppsett som deg vektfordelingsmessig.

Har prøvd mye forskjellig,men har endt opp med følgende.

Orginale 110"HD fjærer

Orginale dempere 

Stabstag foran og bak 

Wolf felger på alle hjul 

285/75x16 sommerdekk 

275/70 eller 265/75x 16 vinterdekk.

Med orginal menes ikke nødvendigvis orginal LR del,men orginal spec ;)

Stabstag bak hindrer deg ikke mye i terrenget, det forran pleier jeg å skru av når jeg vet jeg skal på offroad treff.

Til "vanlig" kjøring utenfor vei trenger du ikke tenke på det.

285/75x16 er en fin dim på defender, passer bra med giringa.

Kjøpte Toyo open country AT2 pluss på seinsommeren.

Veldig fornøyd med de. Ruller lett og støyer lite. Og funker greit på dårlig traktorvei.

265/70x16 ville jeg styrt unna, de er egentlig alt for små for Defender og vil oppleves masete å kjøre med.

Har vurdert å gå opp til 17" felg neste gang jeg skal ha vinterdekk, større utvalg da.

Men det er dårlig utvalg av 17"felg til defender.

IMG_20230805_162950406.jpg

IMG_20230831_164626558.jpg

19 hours ago, smedenDY said:

19 hours ago, smedenDY said:

IMG_20230831_164626558.jpg

Er det Nokian Rotiiva du bruker som sommerdekk? Er de gode å kjøre med?

Ellers mener jeg 235 85 er mest behagelig på Defender. Sporer minst og diameteren passer best med girkasseutvekslingen. 

• 4 weeks later...

Beklager sent svar, ble noen uker med sykdom her.

Takk for mange gode svar!

Ingen farge på fjærer eller dempere (utenom den klassiske blandingen rust/gjørme/sand), så ikke noe fancy greier. Vet at forrige eier byttet dempere på et eller annet tidspunkt. Ingen dobbelleddet mellomaksling og ingen stabilisatorstag.

Jeg tror jeg har landet på A/T dekk i 235/85r16 med Wolf-felger, og nye fjærer og dempere i original høyde. 

Prøver med det først, så får vi se om det blir stabstag etterhvert.

• 4 months later...
DefTD5 skrev (På 29.11.2023 den 18.20):

Beklager sent svar, ble noen uker med sykdom her.

Takk for mange gode svar!

Ingen farge på fjærer eller dempere (utenom den klassiske blandingen rust/gjørme/sand), så ikke noe fancy greier. Vet at forrige eier byttet dempere på et eller annet tidspunkt. Ingen dobbelleddet mellomaksling og ingen stabilisatorstag.

Jeg tror jeg har landet på A/T dekk i 235/85r16 med Wolf-felger, og nye fjærer og dempere i original høyde. 

Prøver med det først, så får vi se om det blir stabstag etterhvert.

Tenker å gjøre det samme med min. Hvilke fjærer og dempere gikk du for og hvor fornøyd er du med dem?