Atle G Posted October 12 Share Posted October 12 (edited) SRS lyset kom på etter at jeg har skiftet den roterende signaloverføringen i rattet (som det viste seg å ikke være noe feil ved..). I det minste så er det det jeg tror var årsaken. Har forsøkt standard løsningene med å koble fra batteriene og så utlade ved å koble pluss og minus (på bilen) sammen en stund - og så la batteriene stå frakoblet en stund. Uten hell. Har også forsøkt å koble fra sikringer til SRS. Det som gjenstår er 3 muligheter: Håpet at lyset forsvinner av seg selv / dekke til lyset i instrument panelet / få re-satt SRS systemet. Siste løsning er den beste - men hvem har slikt utstyr nå? Jeg har den komplette "Hand Held Diagnostic System" fra -95, men har bare minne/program kortet for luftfjæringen. Skulle noen tilfeldigvis ha det / de andre kortene å låne bort ? Edited October 12 by Atle G Stavekontroll Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinM Posted October 12 Share Posted October 12 For å fjerne feilkode på airbag er du på de aller fleste biler nødt til å ha diagnose. Feilen blir ikke borte ved å bare koble fra strøm. Hva slags diagnosesystem det er på bilen er jeg usikker på. Kanskje du kan sjekke hvem som er produsent av airbag systemet og nøste litt i den enden. Eks TRW, Autoliv osv. mvh Martin https://www.aulro.com/afvb/discovery-1-a/279364-95-disco-resetting-reading-srs-airbag-codes.html Hva med denne tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted October 12 Author Share Posted October 12 Jepp - har sett den tråden, men håper fortsatt at noen har liggende et originalt "Memory card" til det originale utstyret jeg har. Dette er 1995 teknologi ..så ikke noe moderne diagnosesystem / plattform / teknologi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorden Posted October 13 Share Posted October 13 Følger tråden i spenning da min har samme utfordring. Dvs jeg og har planer om å bytte ring i rattstammen først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted October 14 Author Share Posted October 14 Har helt ny ring liggende - hadde en feil som jeg trodde var ringen... men som var noe annet LOL. Skiftet derfor tilbake til den gamle ringen. Betalte vel rundt 5.000,- for den. Hvis du er interessert så send gjerne en kommentar til AtlekrøllalfaGandrudbakken.no eller 40 femtitre 55 00. Er også i ferd med å bestille deler + Hawkeye for å bygge utstyr til å re-sette SRS lyset. Hvis det fungerer så låner jeg gjerne ut. Har både originalt og "moderne" utstyr for å kalibrere og re-sette luft fjæringen hvis du trenger å låne. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorden Posted October 14 Share Posted October 14 7 hours ago, Atle G said: Har helt ny ring liggende - hadde en feil som jeg trodde var ringen... men som var noe annet LOL. Skiftet derfor tilbake til den gamle ringen. Betalte vel rundt 5.000,- for den. Hvis du er interessert så send gjerne en kommentar til AtlekrøllalfaGandrudbakken.no eller 40 femtitre 55 00. Er også i ferd med å bestille deler + Hawkeye for å bygge utstyr til å re-sette SRS lyset. Hvis det fungerer så låner jeg gjerne ut. Har både originalt og "moderne" utstyr for å kalibrere og re-sette luft fjæringen hvis du trenger å låne. Herlig. Tar kontakt, må bare skaffe litt oversikt først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted October 17 Author Share Posted October 17 Da har jeg bestilt alle deler som skal til for å lage utstyr for å re-sette SRS lyset på RRC -95. I løpet av et par uker så skal jeg ha koblet/loddet det hele sammen og håper virkelig at det fungerer.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Elvehundre Posted October 19 Share Posted October 19 Har fått samme lys på min 1994 RR LSE. Softdash. Skal følge med i tråden. Har også den kofferten med eldre testutstyr, men har ingen minnekort. Ingen. Var forresten ikke klar over at det er forskjellige minnekort til de forskjellige systemene i bilen. Har kjøpt nyere feilkodeleser, med nødvendige adaptere for min RR. Men får bare feilmeldinger. Det var i våres/forsommeren. Pakka sammen og «venta på bedre tider». Nå e det høst og snø, ikke løst noen av utfordringene . ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SveinHa Posted October 19 Share Posted October 19 Har aldri jobbet med SRS systemer men mener å ha lest at brudd i kretsen gir feillys. Er en airbag fyrt av gir den brudd men der kan være flere koblinger underveis med dårlig kontakt pga. f.eks. fukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted October 20 Author Share Posted October 20 På 10.10.2023 den 19.41, Atle G skrev: Lafterolf: det har jeg aldri hørt om... levert fra Turner? Kommer ikke alle Td5 topper fra samme produsent nå? På 13.10.2023 den 23.10, Lorden skrev: Følger tråden i spenning da min har samme utfordring. Dvs jeg og har planer om å bytte ring i rattstammen først. 10 timer siden, Elvehundre skrev: Har fått samme lys på min 1994 RR LSE. Softdash. Skal følge med i tråden. Har også den kofferten med eldre testutstyr, men har ingen minnekort. Ingen. Var forresten ikke klar over at det er forskjellige minnekort til de forskjellige systemene i bilen. Har kjøpt nyere feilkodeleser, med nødvendige adaptere for min RR. Men får bare feilmeldinger. Det var i våres/forsommeren. Pakka sammen og «venta på bedre tider». Nå e det høst og snø, ikke løst noen av utfordringene . ønske aill ein fin dag hilsen Henry Arnfinn https://blackbox-solutions.com/help/SM011.html Her er en ny link / informasjon som jeg har fått - kan hjelpe med feilsøking / fjerning av lys. Har også vært i kontakt med Am.Car. / Teknisk konsulent - og siden min bil er registrert som -81 modell (bygget opp på gammel ramme) så mener de at varsels lys for SRS ikke er en feil på PKK. I tillegg så mener de at hele Air-Bag systemet kan fjernes uten at det kan bemerkes ved en PKK. Men ellers så venter jeg på delene som er bestilt for å bygge ett verktøy som skal fungere ;-) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 20 Author Share Posted November 20 Atle G skrev (På 17.10.2023 den 10.26): Da har jeg bestilt alle deler som skal til for å lage utstyr for å re-sette SRS lyset på RRC -95. I løpet av et par uker så skal jeg ha koblet/loddet det hele sammen og håper virkelig at det fungerer.... JOHO !!! Suksess - etter å ha lest / målt / loddet og funnet ut hvor i HawkEye Pro jeg måtte inn for å finne riktig SRS variant - så - under over alle undre - jeg fant hvor og hvordan SRS lyset skulle re-settes , og det virket !!! 15.000,- i utstyr for å slukke 3 røde bokstaver. Nå kan jeg selge bilen med god samvittighet !! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 20 Share Posted November 20 Imponerende om Hawkeye klarte jobben. Måtte du bruke overgangskontakt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 20 Author Share Posted November 20 Jepp - måtte lage en overgang fra de 3 signal ledningene som kommer fra AirBag systemet + strøm fra batteriet og koble dette inn på de riktige kontaktene på en OBD2 plugg. Var "bare" å finne tilbake til dokumentasjon på hvilke kontakter på OBD2 pluggen som er spesifisert til bruk ved testing av AirBag 😉 . Og det må være en HawkEye Pro (som er åpen for "alt") for å komme inn på TRW MPS / Discovery 1. Jeg hoppet over BA5077 donglen siden den bare skifter signaler mellom inn og ut. Fungerte 100% med riktige tilbakemeldinger og bekreftelse på at DTC's hadde blitt cleared. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 21 Share Posted November 21 Intet mindre enn imponerende. Du burde skrive opp hvilke ledninger som skulle hvor før glemsomheten overtar fargekombinasjonen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lorden Posted November 21 Share Posted November 21 Meget imponerende. Håper du ikke kvitter deg med utstyret for dette, da jeg mer enn gjerne ønsker å leie det, (mot betaling selvsagt), for å prøve det ut på min. Akkurat nå er den vinterlagret, men starter opp på den mot sommeren. Så er man jo litt spent på hva du skal ha for bilen din, og hva du har kjøpt i stedet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 21 Author Share Posted November 21 Kommer til å beholde utstyret helt komplett - og "leie" det ut til verdige trengende 😉 (betaling kun hvis det løser problemet) - kontakt meg til våren ;-). Har jo fortsatt Hercules (6x6 Defender) + en 04 110 HilDefender som trenger litt arbeid + en REO Wolverine -27, kjøpt ny av min bestefar som skal gjøres ferdig denne vinteren + en Jaguar X-type som trenger litt omsorg. Min datter sin Freelander kommer sikkert innom - mens D4'en håper jeg bare fungerer 😉 . Så får vi se om det blir en seriebil i fremtiden... lafterolf skrev (56 minutter siden): Intet mindre enn imponerende. Du burde skrive opp hvilke ledninger som skulle hvor før glemsomheten overtar fargekombinasjonen. Takker så mye lafterolf - alt er behørlig notert ned og har laget en komplett instruksjon for bruk. Var enkelt å koble sammen - når jeg først fant ut hvordan de 5 ledningene skulle fordeles på 16 pinner på OBD2 kontakten LOL. Utfordringen er at det bare fungerer med den helt åpne HawkEye Pro (kjøpte den på Ebay fra UK). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted November 21 Share Posted November 21 Du skulle hatt en OBDII-kontakt og montert i bilen på rette ledninger så kunne Hawkeye blitt brukt senere også. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 21 Author Share Posted November 21 Dette gjelder jo bare AirBag/SRS - håper at ikke lyset kommer på igjen 😉 . Men ja, det er mulig ... De ulike styringene på denne modellen er jo ikke samkjørte / sammenkoblet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 21 Author Share Posted November 21 Da har jeg 2 word dokumenter med instrukser - hvis noe vil ha kopi så send meg en e-post adresse. Gjerne til atle krøllalfa Gandrudbakken.no . Og utstyret kan nå "leies" mot et mindre bidrag (bare frakt betales hvis det ikke skulle fungere...). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts