Jump to content
LRforum

Defender TD5 motor gikk berserk.

goodmood

Recommended Posts

Har en defender 2002. i går begynte motoren og lage en rar bankelyd mens jeg kjørte på E 18.hørtes ut som lkyden kom fra baksiden, altså mellom motor og barnnvegg. 

jeg slakket av på gassen og trykket på gassen og

testet litt frem og tilbake om lyden var turtallsavhengig. Det virket ikke helt sånn men den ble borte og så kom den tilbake med en gang.

men så gikk motoren i hypermodus og turtallet skøyt i været og det kom masse røyk ut bak. både hvit og sort. 

så gikk den ned igjen etter noen sekunder. 

kjørte rolig videre i noen sekunder og så gikk turtallet opp i max igjen. da klarte jeg ikke å stoppe motoren og jeg måtte kvæle den med giret. 

i motorrommet kan jeg ikke se noe annet enn kjøleveske som har sprutet rundt i motorrommet. har ikke startet den ennå i frykt for at den skal gå i max modus.

noen tips her:

lyden kan være 

kamkjede

kamaksel

turbo

ser ut som noe kjølevann relatert da det kom hvit og sort røyk.

trenger tips

frode myhr

Defekt turbo (utslitte lagre) - har lekket motorolje inn i innsuget/inn i motoren og forbrent oljen der (derfor ukontrollert økning av turtallet).  Følge skade sannsynligvis blåst topp pakning (hvis du er heldig) på grunn av mye for høyt trykk i en eller flere sylindre.  Bare å plukke av toppen for å sjekke.  

Eller lekke dyser som har lekket diesel i motoroljen. Da blir det så fullt at det blir overtrykk som presser olje igjennom turbo som igjen motoren tenner på. 

I de fleste tilfeller er det så store følgeskader at det er best å bytte motor.

Som Lafterolf skriver så er det følgeskadene som ødelegger motoren.  Hvis en motor begynner å øke turtall på egen hånd så er det bare å stoppe den umiddelbart - diesel motorer må kveles... Har opplevd dette på egen Td5 og slapp unna med ny turbo. 

hei Alle sammen! ja det er dette jeg også har kommet frem til via kollegaer. bilen står nå og venter på litt undersøkelser utover det som dere sier.

tusen takk for hjelp. 

Motoren har gått ca 210 000 km så det måtte vel skje.  

kunne tenke meg å overhale motoren selv. noen her som har prøvd dette?

men ny topp. hva skjer med toppen. sprekker den?

da kunne man kanskje luke ute noen feilkilder, satt inn bedre komponenter og få en som går flere kilometer.

men siden det hadde  sprutet ut kjølevann inni motorrommet kommer det kanskje fra en sprekk da evt i toppen. eller kan det ha blitt for mye trykk i catch tanken bare pga turtallet?

frode

Toppen bøyer seg / blir banan - og disse toppene kan ikke planes pga herding av overflaten. Ny topp bestilles fra https://www.turnerengineering.co.uk/ i England. Oppgradert topp som holder lenge. Har skiftet flere topper på Td5 - fullt mulig - men det kreves litt kunnskap og at prosedyrer følges. (Den store Land Rover verkstedsmanualen er nødvendig). Du trenger også ny turbo og komplett pakning sett + bolter +++. Har du sjekket oljenivået på motoren?  Hvis det er  for høyt så har du fått diesel i oljen (ref innlegg fra Lafterolf) og da er det sannsynlig at der er andre skader på motoren.  Når toppen er av så må du også sjekke om der er vendekant i en eller flere av sylindrene.  I Oslo området er der nok flere i miljøet som kan hjelpe med å se og å peke ;-) 

Akkurat nå, Atle G skrev:

Toppen bøyer seg / blir banan - og disse toppene kan ikke planes pga herding av overflaten. Ny topp bestilles fra https://www.turnerengineering.co.uk/ i England. Oppgradert topp som holder lenge. Har skiftet flere topper på Td5 - fullt mulig - men det kreves litt kunnskap og at prosedyrer følges. (Den store Land Rover verkstedsmanualen er nødvendig). Du trenger også ny turbo og komplett pakning sett + bolter +++. Har du sjekket oljenivået på motoren?  Hvis det er  for høyt så har du fått diesel i oljen (ref innlegg fra Lafterolf) og da er det sannsynlig at der er andre skader på motoren.  Når toppen er av så må du også sjekke om der er vendekant i en eller flere av sylindrene.  I Oslo området er der nok flere i miljøet som kan hjelpe med å se og å peke ;-) 

PS: 210.000. km er ikke mye for disse motorene ....

Jeg opplevde noe liknende, (1999 Td5 10p) men toppen sprakk først grunnet overoppheting grunnet lang tids filing av kjølevannslange mot chassisdel og dermed diffus vannlekkasje ved høyt trykk og symptomer på oppheting ved høy belastning - det der var noe dritt. Jeg har aldri hatt en mer diffus feil og to proffe verksteder fant ikke ut av det før jeg selv demonterte hele greia.. Ny topp fra EWS: 25000 (Bearmach - made in Spain..).  Etter dette gikk turboen. Ny Garret turbo fra EWS: 9000,- Alt dette for noen år siden. Jeg vurderte repsett til turboen men hardware var noe deformert så jeg kjøpte ny. Nå er 10p blitt nesten 15p - mangler bare grønne pumpedyser og vannkjøling av EGR... 374 0000... 

Edited by Espen Olsen

Har du 2002-modell har du kanskje 15p motor?

Har du oppgradert interiør med midtkonsoll er det nok den nyere utgaven. Da vil du ha kjøling på dieselreturen på siden av motorens høyre side. Kjøling på EGR-eksos rett foran toppen.

Du kan likevel bruke motoren, men ikke alt er likt. 

• 2 weeks later...

ja da har jeg åpnet opp toppen og tatt ut injectorene. det var ikke så lett å se om det var lekkasje rundt injectorene før jeg tok de ut når jeg satte på trykket på diesel. når de var ute så jeg ingen ting rart med de. ingen o-ringer eller kobberpakninger hadde synlig skade. ingen skade eller sprekker på veggene til injectorene . 

turboen har jeg også tatt av og den har slark i akslingen men ikke noe direkte havari. det har ikke gått masse olje gjennom turbolageret og inn i innsuget via cooleren. 

jeg tenker en komptest er på tide og en test av injectorer. 

noen som vet hvem som har testbenk til disse injectorene.

må si jeg ble mektig imponert når jeg åpnet denne td5 motoren. En vakker og fin maskinert klump. ser også enkelt ut å jobbe på men jeg er veldig blank når det gjelder hvordan man skal jobbe på den. 

Har bare holdt på med gamle italienske motorer fra før men dette var noe annet. ikke like vakkert som det italienske men samtidig så ser motoren ut som en skikkelig maskin som ser veldig sterk ut. 

ja ja litt poesi på slutten