Jump to content
LRforum

Hjelp til en gammel Trygg(Tempo) Corvette

trondshj

Recommended Posts

Jeg er den heldige eier av en Trygg Corvette 1971 modell (Trygve - som nevnt i signaturen) - som i all form og farge er det samme som Tempo Corvette av samme årgang.

Nå sliter jeg imidlertid med at giringen ikke er helt som den skal, og stakkaren har bare tre av fire gir tilgjengelig - ja pluss et lite forgasserproblem, men det er underordnet.

Jeg har kikket litt på saken og skjønner ikke et plukk - utover at her er det så mange rare ting som rører på seg på måter jeg ikke forstår og har konkludert med at jeg ikke skal røre noe som helst, da jeg mest sannsynlig bare vil gjøre ting verre.

Spørsmålet til forumet er da om noen vet om et verksted i Østfold som kan tenke seg å skru på en sådan farkost? Har forsøkt noen lokale i Halden, men de ville ikke ta i stakkaren.

Fjerdegiret.

Nå skal de sies at det er litt "let og du skal finne" for 1. også, så i min uvitenhet så vil jeg gjette på at det er skiftingen som er problemet, ikke selve girkassa, men her er jeg fullstendig novise, så jeg tar mer enn gjerne korrigeringer. :)

Corvettemotoren har overføring på girene som kan være slitte. Gjengangerfeil på gamle motorer. De må også justeres om du ikke finner girene. Av med dekselet så ser du hvordan det virker. Er overføringen slitt må du ha ny.

On 10/5/2023 at 6:31 PM, lafterolf said:

Corvettemotoren har overføring på girene som kan være slitte. Gjengangerfeil på gamle motorer. De må også justeres om du ikke finner girene. Av med dekselet så ser du hvordan det virker. Er overføringen slitt må du ha ny.

Takk for innspill :)

Har plukket av dekselet og konkludert med at jeg ikke skjønner et plukk - derav ropet om hjelp. :D

Bytte haldex/bakdiff på FL2 - null problem. Ei heller bremser, forstilling, hjullager, overhale kompressor på D4 og masse annet småsnask man har gjort opp gjennom årene - og det er sikkert enkelt dette med girene på "Trygve" også, men siden jeg har kikket på ting og ikke forstått noe, så trengs det hjelp av noen voksne - slik at man slipper å gjøre ting verre. I verste fall får han ta turen til Stathelle om de fortsatt skrur Tempo der.

...eventuelt om noen på forumet har lyst på en kaffekopp og/eller en matbit i Aremark i forbindelse med at de titter på stakkaren. Har også en porsjon deler til FL2 og D3/D4 som kan doneres bort som takk. :D

• 1 month later...
12 hours ago, Magnumresponse said:

Justeringsmutter skal låses når girtapp står i 2.gir. Da skal normalt de andre girene treffe. Slitasje kan så klart påvirke, men dette var instruks etter boka på 60-tallet, meg fortalt av tidligere tempo-mekaniker.

Takker. Skal se om jeg blir litt klokere neste gang jeg har litt kvalitetstid med Trygve. Husker jo ikke hvordan det ser ut under dekselet der nå. :)