Jump to content
LRforum

D3 LUFTFJÆRING

helminsen

Recommended Posts

Min D3 har blitt mer og mer vrang med luftfjæringen.

Kort tid etter jeg kjører i gang (stort sett alle ganger) kommer feilen "Air suspension failure" opp og den klapper helt sammen...

Stopper, av/på med tenningen igjen så er feilen borte og den hever seg igjen (men kommer igjen etter kort tid ved noen anledninger).

Har merket at den kan "fungere normalt" dersom jeg før jeg kjører av gårde heiser og senker den et par ganger.

Virker også som fronten løfter seg mye treigere (og mindre) enn bak.

Ser i displayet at venstre bakhjul ikke løfter seg helt i forhold til de andre 3.

Kjøring i fart i bratte bakker (som i Oslofjordtunnellen) liker den dårlig og feilen kommer opp og den klapper sammen.

Den senker seg bak etter noen dager stående i ro og helt ned foran og bak etter ca. 10-12 dager.

Er det noen som har tips til meg på hva jeg burde gjøre med dette?:huh:

Min tanke er å  starte med å bytte alle høydesensorene og luftblokkene foran og bak...? :rolleyes:

Er en del tråder om tema og feilsøkingen begynner omtrent likt... ta ut sikringen til luftfjæringen over natten og se om den synker ned.

Ett hjørne er som regel en belg,

Foran vs bak er som regel ventilblokk

Dårlig sensor vil også gjøre det du beskriver da den forsøker å jevne ut høyden.

Lurt å uansett utelukke lekkasje før du begynner på sensorene, men hvis du ser på infoskjermen som lafte sier så vil du kanskje se en av hjørene sprette litt mer rundt enn de andre. Det er ofte en indikasjon på hvilke sensor som har feil.

Det var kjapt oppsummert, kan være andre ting også...

10 timer siden, lafterolf skrev:

Har du infoskjermen stilt inn slik at du ser alle fire hjul? I tilfelle vil du få se hvilken sensor som ev. tuller.

Takk for meldingen!

Ja, jeg ser alle hjulene og ser at venstre bak ikke løfter helt opp...

Også det at den løfter mye treigere foran, og hakker liksom litt når fronten løftes.

Kan en høydekalibrering også være lurt å prøve?

7 timer siden, motom skrev:

Er en del tråder om tema og feilsøkingen begynner omtrent likt... ta ut sikringen til luftfjæringen over natten og se om den synker ned.

Ett hjørne er som regel en belg,

Foran vs bak er som regel ventilblokk

Dårlig sensor vil også gjøre det du beskriver da den forsøker å jevne ut høyden.

Lurt å uansett utelukke lekkasje før du begynner på sensorene, men hvis du ser på infoskjermen som lafte sier så vil du kanskje se en av hjørene sprette litt mer rundt enn de andre. Det er ofte en indikasjon på hvilke sensor som har feil.

Det var kjapt oppsummert, kan være andre ting også...

Takk for info!

Har søkt litt på forumet og lest en del som du sier, men virker som det er mange forskjellige måter disse bilene "reagerer på" ved slike feil B)

Skal prøve sikringen først.