Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei! Kjører forholdsvis ofte med Range Rover, men plages med at det gror skjegg på de stedene hvor det skal være kontakt, inni fordelerlokket. Det er vel brent.

Har no forsøkt å justere litt på tenning, men uten særlig hell, det fortsetter å gro, også rotor.

Hva kan det være som gjør at dette skjer?

3,5v8, elektronisk tenning. 

Posted

Skjegget kommer av gnisten mellom rotor og lokk.

Jo høyere motstand fra rotor og ut til og med pluggene gir mer skjeggvekst.

Mulig mer avgjør veksten også men husker ikke mer.

Ble forklart meg en gang i tiden og jeg synes jeg har erfart det samme.

 

Posted

Synes det ser ut som det ikke skal være kondensator på dette systemet, korriger meg om jeg tar feil nå.

Ser derimot at tenningsfordeler er utstyrt med en tenningsFORSTERKER, hva nå det skal være godt for.

På den i mitt motorrom, er det koblet kun to ledninger, men det er helt klart plass til tre der, dette er et emne for granskning. Tips mottas med takk.

Sitter med Haynes-boka nå, men har på følelsen av at den er litt "generell". Mer advarsler mot støt, enn fakta.

Posted

Kondensator er bare i stiftefordeler og er koblet på stiften, for å "lade" coilen raskere og for å spare stiftene.

 

 

Posted

Yes, fant ut det. Det jeg søker etter nå, er hvor tenningsforsterker skal kobles, for å kunne yte rett tjeneste. Er også en jording ledig på tenningsfordeler som jeg ikke er helt sikker på, mulig jeg tar bilder. 

Uansett, disse punktene til sammen, utgjør mange potensielle feil, så må forsøke å finne svar. 

  • 7 months later...
Posted

Her er bilde av kabel som skal være koblet til tenningsforsterker. På motsatt ende ser det jo også ut som det skal kobles til en kontakt, noen som kjenner detaljer her?

20240427_183407.jpg

20240427_183418.jpg

Posted

Du har alltid litt gnist over stiftene selv med ok kondensator.

 

Posted

Elektronisk tenning dette. Har nå montert høyeffekts tenningscoil fra biltema (nr 53-402)(den gamle coilen røyk) og det ser ut til at denne har innebygd kondensator, det står i vertfall beskrevet at original kondensator skal fjernes slik jeg forstår det. Men problemer har stått på lenge før jeg monterte denne, det ble faktisk bedre etterpå, men enda er det noe som gjør at det blir irr/skjegg på punkter i tenningsfordeler. Jeg har nå nylig byttet tenningsforsterker, også i forsøk på å luke ut nevnte problem, å nå er det kabel fra tenningsforsterker som er tema. Har en klar formening om at denne skal kobles til + og - på tenningscoil, men lurer litt på denne kontakten beskrevet (og avbildet) i forrige post. Skal det være en egen spesialledning fra tenningscoil og til denne kontakten? Har det noe å si hvilken side man kobler til + og - ?? Prøver bare å rydde opp i gamle synder, finner ingen detaljerte beskrivelser på akkurat dette temaet noe som helst sted, prøver bare å sette opp alt så originalt som mulig å for å luke bort årsak til feil. 

Posted

Ingen som har en formening om opplegget fra tenningsforsterker og til tenningscoil, originalt?

Evt bare et bilde av ledninger/kontakter? Finner ingen info om dette noe sted...

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

Byttet vaakumklokke, usikker på tilstand. Monterte også ny original kabel mellom tenningsfordeler og tenningscoil, så vet nå med sikkerhet at det er rett. Så nå blir det litt prøving igjen. Fikk satt på sommerhjul i samme slengen. 

20240510_165722.jpg

Edited by Magnumresponse
Bilde
Posted

Akselen går i en foring som bør få en dråpe olje en gang i blant.

Sideveis slakk er ikke bra på stiftetenning.

Elektronisk tåler litt slakk sideveis da det sjelden slår ut på tenningen.

 

Slakk i rotasjonsretning er dårlig for begge typer.

Da vil ofte gnisten variere uvilkårlig flere grader.

Men, akselen er fjærbelastet da man ønsker å få tidligere gnist på høyere turtall.

Da vrir toppen av akselen seg pga noen sentrifugalvekter og skal returnere tilbake ved hjelp av noen fjærer.

Slappe fjærer og slitasje vil gi variable og feil tenningstidspunker til feil tid.

 

Feil på disse tingene, og vakumklokkene, er ofte oversett men bidrar veldig til motorens ytelse og drivstofføkonomi.

Posted

Ble bestilt ny tenningsfordeler I dag, den er vel her og klar for montering om en ukes tid.

Håper nå dette vil bidra til finere og mer stabil gange på motoren. 

  • 3 weeks later...
Posted

Vet du tilstanden på jordingskablene fra blokka og topp til karosseri? Dårlig jording her kan gi mange rare problemer.

Posted
KennethA skrev (2 timer siden):

Vet du tilstanden på jordingskablene fra blokka og topp til karosseri? Dårlig jording her kan gi mange rare problemer.

Yes, takk for tips. Alle jordingspunkter er godt meget nøyaktig over. Nytt batteri, ny tenningscoil, nye kabler hele veien og ny tenningsfordeler.

Kan en slitt kam forårsake slike symptomer?

Posted

Målt på coil +  og til gods ved varabelt turtall på motor.

Noen typer coil hadde ekstra kondensator montert.

Uviss på hvilke det var.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...