Magnumresponse Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Hei! Kjører forholdsvis ofte med Range Rover, men plages med at det gror skjegg på de stedene hvor det skal være kontakt, inni fordelerlokket. Det er vel brent. Har no forsøkt å justere litt på tenning, men uten særlig hell, det fortsetter å gro, også rotor. Hva kan det være som gjør at dette skjer? 3,5v8, elektronisk tenning. Quote
lafterolf Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Jeg har ikke peiling, men husker min gamle moped gjorde dette når kondensatoren ikke virket. Men det var stiftetenning. Quote
gautes Posted August 29, 2023 Posted August 29, 2023 Skjegget kommer av gnisten mellom rotor og lokk. Jo høyere motstand fra rotor og ut til og med pluggene gir mer skjeggvekst. Mulig mer avgjør veksten også men husker ikke mer. Ble forklart meg en gang i tiden og jeg synes jeg har erfart det samme. Quote
Magnumresponse Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 Har hørt at nettopp kondensator skal forbygge gnist, men vet ikke om det gjelder her. Hva ellers kan dempe motstand mon tro? Quote
Magnumresponse Posted August 29, 2023 Author Posted August 29, 2023 Synes det ser ut som det ikke skal være kondensator på dette systemet, korriger meg om jeg tar feil nå. Ser derimot at tenningsfordeler er utstyrt med en tenningsFORSTERKER, hva nå det skal være godt for. På den i mitt motorrom, er det koblet kun to ledninger, men det er helt klart plass til tre der, dette er et emne for granskning. Tips mottas med takk. Sitter med Haynes-boka nå, men har på følelsen av at den er litt "generell". Mer advarsler mot støt, enn fakta. Quote
gautes Posted August 30, 2023 Posted August 30, 2023 Kondensatoren demper gnistproblemene, men utover det må jeg melde pass i kveld. Quote
Jari Posted August 31, 2023 Posted August 31, 2023 Kondensator er bare i stiftefordeler og er koblet på stiften, for å "lade" coilen raskere og for å spare stiftene. Quote
Magnumresponse Posted August 31, 2023 Author Posted August 31, 2023 Yes, fant ut det. Det jeg søker etter nå, er hvor tenningsforsterker skal kobles, for å kunne yte rett tjeneste. Er også en jording ledig på tenningsfordeler som jeg ikke er helt sikker på, mulig jeg tar bilder. Uansett, disse punktene til sammen, utgjør mange potensielle feil, så må forsøke å finne svar. Quote
Magnumresponse Posted April 27 Author Posted April 27 Her er bilde av kabel som skal være koblet til tenningsforsterker. På motsatt ende ser det jo også ut som det skal kobles til en kontakt, noen som kjenner detaljer her? Quote
Espen Olsen Posted April 27 Posted April 27 Kondensatoren skal gjøre at spenningen ikke blir voldsomt høy og gi gnistdannelse i fordeleren. Bytt kondensator. Quote
gautes Posted April 28 Posted April 28 Du har alltid litt gnist over stiftene selv med ok kondensator. Quote
Magnumresponse Posted April 28 Author Posted April 28 Elektronisk tenning dette. Har nå montert høyeffekts tenningscoil fra biltema (nr 53-402)(den gamle coilen røyk) og det ser ut til at denne har innebygd kondensator, det står i vertfall beskrevet at original kondensator skal fjernes slik jeg forstår det. Men problemer har stått på lenge før jeg monterte denne, det ble faktisk bedre etterpå, men enda er det noe som gjør at det blir irr/skjegg på punkter i tenningsfordeler. Jeg har nå nylig byttet tenningsforsterker, også i forsøk på å luke ut nevnte problem, å nå er det kabel fra tenningsforsterker som er tema. Har en klar formening om at denne skal kobles til + og - på tenningscoil, men lurer litt på denne kontakten beskrevet (og avbildet) i forrige post. Skal det være en egen spesialledning fra tenningscoil og til denne kontakten? Har det noe å si hvilken side man kobler til + og - ?? Prøver bare å rydde opp i gamle synder, finner ingen detaljerte beskrivelser på akkurat dette temaet noe som helst sted, prøver bare å sette opp alt så originalt som mulig å for å luke bort årsak til feil. Quote
Magnumresponse Posted May 1 Author Posted May 1 Ingen som har en formening om opplegget fra tenningsforsterker og til tenningscoil, originalt? Evt bare et bilde av ledninger/kontakter? Finner ingen info om dette noe sted... Quote
Magnumresponse Posted May 12 Author Posted May 12 (edited) Byttet vaakumklokke, usikker på tilstand. Monterte også ny original kabel mellom tenningsfordeler og tenningscoil, så vet nå med sikkerhet at det er rett. Så nå blir det litt prøving igjen. Fikk satt på sommerhjul i samme slengen. Edited May 12 by Magnumresponse Bilde Quote
Magnumresponse Posted May 13 Author Posted May 13 Ingen endringer dessverre, det skjegger akkurat som før. Nå vet jeg egentlig ikke hva jeg skal gjøre. Quote
Magnumresponse Posted May 18 Author Posted May 18 Oppdaget i dag at det var slakk i aksling på tenningsfordeler, så vil forsøke å bytte denne nå, så får vi se. Quote
gautes Posted May 19 Posted May 19 Akselen går i en foring som bør få en dråpe olje en gang i blant. Sideveis slakk er ikke bra på stiftetenning. Elektronisk tåler litt slakk sideveis da det sjelden slår ut på tenningen. Slakk i rotasjonsretning er dårlig for begge typer. Da vil ofte gnisten variere uvilkårlig flere grader. Men, akselen er fjærbelastet da man ønsker å få tidligere gnist på høyere turtall. Da vrir toppen av akselen seg pga noen sentrifugalvekter og skal returnere tilbake ved hjelp av noen fjærer. Slappe fjærer og slitasje vil gi variable og feil tenningstidspunker til feil tid. Feil på disse tingene, og vakumklokkene, er ofte oversett men bidrar veldig til motorens ytelse og drivstofføkonomi. Quote
Magnumresponse Posted May 24 Author Posted May 24 Ble bestilt ny tenningsfordeler I dag, den er vel her og klar for montering om en ukes tid. Håper nå dette vil bidra til finere og mer stabil gange på motoren. Quote
Magnumresponse Posted June 12 Author Posted June 12 Monterte ny komplett tenningsfordeler, å problemet er akkurat det samme, så da aner jeg ikke hva som kan være årsak. Quote
KennethA Posted June 13 Posted June 13 Vet du tilstanden på jordingskablene fra blokka og topp til karosseri? Dårlig jording her kan gi mange rare problemer. Quote
Magnumresponse Posted June 13 Author Posted June 13 KennethA skrev (2 timer siden): Vet du tilstanden på jordingskablene fra blokka og topp til karosseri? Dårlig jording her kan gi mange rare problemer. Yes, takk for tips. Alle jordingspunkter er godt meget nøyaktig over. Nytt batteri, ny tenningscoil, nye kabler hele veien og ny tenningsfordeler. Kan en slitt kam forårsake slike symptomer? Quote
Magnumresponse Posted June 14 Author Posted June 14 gautes skrev (5 timer siden): Hva er driftsspenningen din? Målt hvor da tenker du? Quote
gautes Posted June 16 Posted June 16 Målt på coil + og til gods ved varabelt turtall på motor. Noen typer coil hadde ekstra kondensator montert. Uviss på hvilke det var. Quote
Magnumresponse Posted June 18 Author Posted June 18 Her er nå et slags resultat, aner ikke om relevant for driftsspenning, men det var nå bare på det merket på multimeter jeg fikk utslag. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.