Olav Haavardsholm Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 Lierbussen er blitt (enda) litt tyngre på styringen, og ved sjekk ser jeg at det godt kunne vært mer olje på styresnekka. Videre ser jeg at den er utstyrt med "worm and nut" styresnekke som etter delekatalogen å dømme kom med 88/109 tommers bil, dvs. den har oljepåfylling oppå selve snekka, ikke litt opp på rattstammen slik den originalt skulle ha vært etter årsmodellen. (Men det står også i delekatalogen at "worm and nut" er brukt som servicedeler også på 86/107 tommers biler.) Så er det tredelte spørsmålet: Hva slags olje er det denne snekka har mest lyst på? Hvor mye trenger den? Og hvem kan tenkes å ha denne oljen? Quote
gautes Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 GL4 blir lettest og greiest å bruke. EP90 , Hypoid 90 , spesialolje for snekker , "mild" hypoid , sikkert flere mulige navn og typer også. Man fyller til det renner over og ut igjen. Men tregheten skyldes ofte mer en hjelpesnekke som setter seg ved lite bruk. Quote
lafterolf Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 Fort gjort å glemme olje på hjelpesnekka også. Quote
Olav Haavardsholm Posted June 5, 2023 Author Posted June 5, 2023 Og for Lierbussens vedkommende har den innvendige rattstammen en tendens til å "henge seg opp" i den utvendige. Du husker kanskje at vi sloss litt med den, Gaute? En god dose 5-56 et par timer før vi brukte bilen i ettermiddag gjorde merkbar nytte. Så får jeg vel inspisere hjelpesnekka også. Samme olje der går jeg ut fra? Quote
gautes Posted June 6, 2023 Posted June 6, 2023 Det demrer litt , ja. Alt som ikke renner ut av hjelpesnekka er bra. Quote
Espen Olsen Posted June 28, 2023 Posted June 28, 2023 I min gamle Serie 1.5 var det GX som funket. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.