Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei- her finnes jo som kjent mye kunnskap. 

Vi har snekker på besøk i vår- som kler om et par vegger, bytter vinduer/dører og lager ny trapp+terrasse. 

Han ser helst at terrasse og utsatte ting er i grønn-imp.virke. Jeg kunne f.eks tenkt meg hvitt tre med linolje som terrasse, men han er ikke enig. Så vi er vel enige om grønn-imp.virke. 
Hva behandler dere terrasse med? Beis eller olje? Eller kanskje ingenting, men bare vasker den.. 

Jeg lurer på olje, helst klar, som kanskje blir gråaktig etterhvert. Har aldri hell med beis. Uansett hvor tørt virket er. 

Kjør debatt, evnt kom med lure anbefalinger. 

Posted

Man trenger ikke sette inn treverket med noe. Og om man vil bruke noe, er olje det eneste fornuftige. Linolje kan brukes, men ikke ha på mer enn treverket trekker ned. 

Olje eller ikke, treverk mørkner over tid og vil gråne.

Beis vil, som maling, løsne over tid. Det gir ingen beskyttelse, det gir bare penere overflate en stund. 

Posted

Kommer vel helt an på hvilket klima man legger den i, og hvor god lufting det er både over og under vil jeg tro.

Her i gården behandler vi ikke med noe. Lar den bli naturlig grå, også får den en (relativt) forsiktig omgang med høytrykksspyleren med noen års mellomrom for å fjerne skitt, algevekst og annet rask. Nå er vel den eldste delen av terrassen her 8 år om jeg husker rett, og jeg tviler ikke ett sekund på at den vil holde i mange år enda.

Posted

Trykkinmpregnert virke, type grønt, er vel ikkje spesielt god materialkvalitet. For å kunne impregnerast må virket være utan for mykje harpiks, det som er naturleg impregnering i al (kjerneved). Terrassebord eg har vært borti er og helle lause i veden slik at overflata blir fort slitt.