R.A.Aas Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 (edited) Har blinklys problem og bremselys problem ingen av dem virker. Har byttet releet i i dashbordet og blinklys hendelen har også byttet den trykkbryteren til bremselyset. Alle sikkringer er også hele og fine ut. Tuta virker for øvrig heller ikke. Kjøpte deler fra lr parts i danmark om det har noe og si. Noen tips til feilsøking?Bilen er en ex mil 24v. Vært bedre om motoren datt ut da kunne man sett hva feilen var. Edited May 14, 2023 by R.A.Aas Quote
lafterolf Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 Har du justert bremselysbryteren? Bruk prøvelampe, ledning inn til bryter har konstant pluss, tenning på, og juster til du får pluss ut når pedal såvidt trampes. Jeg mener å huske at blinklysrele ligger midt i dashbordet bak den trekantete konsollen. Den får strøm fra omkring området blinklyshendel. Mål om du har pluss inn på den når tenning er på. Quote
R.A.Aas Posted May 14, 2023 Author Posted May 14, 2023 Prøvd og trykke inn den lille tappen før jeg satte den inn ikke noe bremselys da heller. Skal kjøpe ett rele fra biltema å prøve det. Den store boksen i dashbordet med masse ledninger jeg bytta. Quote
gautes Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Varselblinkbryteren kan være et problem. Ikke ukjent med dårlig kontakt der. Men ville anbefalt bruk av prøvelampe for feilsøking fremfor å kjøpe et lass nye deler på måfå. Quote
lafterolf Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Du må sørge for strøm inn på bremselys. Har du prøvelampe? Det er det billigste og beste måleinstrument å bruke. Start med sikringer. Mål på begge sider av sikringer for å være sikker på at du har, ikke bare hel sikring, men også at du har god kontakt. Om du tenker på blinklysrele vil ikke rele fra Biltema passe. Du må kjøpe et som har vært på eksmill. De er unike. Men mål først om du har strøm inn på rele. Quote
Elvehundre Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Enig med Gaute og Rolf, prøvelampe er undervurdert i feilsøking på bilelektrisk. Husker vi fikk utlevert prøvelampe da æ tok første bilelektrokurset midt på 70-tallet. Noe annet som er viktig ved feilsøking på bremselys er å sjekke begge pærer om de er røket. Mange har opplevd at begge er røket, man legger ikke merke til at en slutter å virke og blir først klar over dette når det ikke lyser i det hele tatt ved bremsing. Ønsker alle en fin dag og trådstarter lykke til med feilsøking hilsen Henry Arnfinn Quote
gautes Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 (edited) Hvis det er X-mil du har, ikke opplyst om det, det jeg kan se, styrer lysbryter endel av lysene i stridsstilling. Har du sjekket baklyktene for kontaktfeil ? Tror jeg skal ha loggende ganske mye elektrisk til X-mil, men det blir ikke sjekket før etter S,DK,NL og GB-tur nå. Edited May 15, 2023 by gautes Quote
lafterolf Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Står i teksten i første innlegg at det er eksmill 24-volt. Quote
gautes Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Ah. Briller må snart brukes. Til ingen nytte i futteralet. Quote
R.A.Aas Posted May 16, 2023 Author Posted May 16, 2023 Får vel gå til anskaffelse av prøvelampe. Nødblink virker mangler kun bremselys å blinklys å tute. Mener alle pærene så hele ut å alle pærene blinker ved bruk av nødblink. Men skal sjekke over sikkringsholder att er strøm på begge sider osv. Takker og bukker for mange gode svar!! Quote
gautes Posted May 23, 2023 Posted May 23, 2023 Blinker de ved nødblink har du en ting mindre å sjekke. Quote
Brutus Posted May 26, 2023 Posted May 26, 2023 .....mener bremselys "raskt" kan testes om du bare tar av kabelskoen på fremme på "kontakten" og "kortslutter". Jeg har måttet bytte denne giveren/kontakten flere ganger på min ex.mil pga at den har feilet.... ;-) Frode - Brutus Quote
R.A.Aas Posted June 4, 2023 Author Posted June 4, 2023 Bare blinklys igjen. Bremselysene kom ved å gjøre reint litt i lampehusene. Quote
gautes Posted June 5, 2023 Posted June 5, 2023 Du må bremse/kjøre mer Frode... Vedr. blinklys pleier varselblinkbryter å lage krøll. Skru av og på varselblinken 30-40-50 ganger og sjekk så blinklys. Husk at hvis du lar tenninga stå på en stund uten at motoren går svir du lett deler i tenningssystemet. Jeg kobler alltid av kabelen til anlegget i motorrommet når jeg jobber slik. Enkel flatstikker i plasttrekk. Quote
R.A.Aas Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 35 minutter siden, R.A.Aas skrev: Da må jeg ut og prøve det! Det hjalp ikke. Må jo være en eller annen liten feil en plass alt virka ene dagen og ingenting dagen etter. Kjøpte også blinklys/tute/ og fultlyshendel hos vestfold ships siden den fra lrparts ikke var helt lik. Kunnfor å være sikker. Prøvd litt ”ledningsmetoden” får da tuta til og virke å blinklysene til og lyse. Så tenker må være en jording en plass. En blinklyspære var rusta fast tatt den ut og gjort reint huset. Men resten skal vel røvirke selv om det mangler en? Quote
gautes Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 Lyser blinklyset , alle pærer (3) til ene siden og så til andre kan det være releet. MEN feil wattstyrke i pærene eller en manglende pære/ikke virker kan også gi konstant lys eller veldig raskt blinkintervall. Quote
R.A.Aas Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 Nei fikk det til og lyse bare ved og ledningsmetoden. Helt dødt ved bruk av hendelen ved rattet. Quote
R.A.Aas Posted June 11, 2023 Author Posted June 11, 2023 Blinklys relet er å nytt fra vestfold ships. Det gammle reagerer heller ikke når flytter på hendelen. Alle sikkringer er nye mangler en pære på skjermen på fører side. Men den fåes vel på biltema. Quote
lafterolf Posted June 11, 2023 Posted June 11, 2023 Har du strøm inn på hendelen, og videre ut? Quote
R.A.Aas Posted June 13, 2023 Author Posted June 13, 2023 Langlys funksjonen virker jo så burde vel være det det. Multimeter fra biltema må oppgraderes tror ikke den tålte 24v. Quote
lafterolf Posted June 13, 2023 Posted June 13, 2023 Du må skille mellom strøm til lys og strøm til blinklys. Du trenger ikke komplisert multimeter. Kjøp prøvelampe. Quote
R.A.Aas Posted June 13, 2023 Author Posted June 13, 2023 Får vel te med ei lampe da. Får det til å blinke ved å sette strøm på hendelen. Strømledning rett fra batteriet, litt russisk roulette, men er vel ikke strøm inn på hendelen på di rette plassene da vel? Quote
lafterolf Posted June 13, 2023 Posted June 13, 2023 Hendelen får strøm fra sikring under rattet.det er fort gjort at ledningen kan ha hoppet ut der. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.