JokerS30 Posted May 11, 2023 Posted May 11, 2023 Det fins kompetanse på så mye rart her: Jeg skal bygge et verksted. Det skal deles av i eksisterende bygg, som er ganske romslig. Veggen blir 3m høy og 10m lang. Tanken var å bruke Leca. Da får jeg støtsikker, brannsikker, idiotsikker og bombesikker vegg med en gang. Jeg tenker på 15cm blokker, gjerne LSX typen, selv om de er ganske kostbare. Leca har også basisblokk, som er mer krevende å sette opp, siden man må være mer nøye med vateret. Men Leca er dyrt, jeg ser at jeg får Finja-blokker for 2/3 av prisen på Leca, og det utgjør litt når det går over 250 blokker pr vegg, og jeg skal ha minst to vegger.* Leca har også lettveggsblokk, men de blir veldig tynne syns jeg, bare 12cm. Ikke er de laget for skikkelig armering heller..... Reisverk blir ikke veldig mye billigere, og en betydelig mengde jobb siden jeg trenger både rupanel og gipsplater. Ikke blir det støt og fuktsikkert på samme måten heller.... Quote
gautes Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Leca er veldig bra,synes jeg, men litt irriterende når det gjelder akkustikk og opphengning av verktøy etc. Minimale vedlikeholdsutgifter er jo et stort pluss. Sett fra en i bygdas ståsted oppfyller Leca nok ikke alle dine ønsker 100%. Men alt er relativt når man snakker bruk/misbruk. Han hadde en sønn med litt spesiell personlighet. Sønnen drev med ymse som gikk hardt ut over dobbeltgarasjens Leca/Siporex-vegger. Til slutt ble jr lei tilsnakk og sørget for at brannvesenet fikk litt å gjøre. Ikke bare garasjen men huset også. Kjedelig på landet? Prøv Indre Østfold. PS Forøvrig innelåst et sted nå. Quote
lafterolf Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Finja har vel samme kvalitet og oppbygging som Leca mener jeg, så er de billigere ville jeg valgt dem. Quote
JokerS30 Posted May 12, 2023 Author Posted May 12, 2023 6 timer siden, gautes skrev: Sett fra en i bygdas ståsted oppfyller Leca nok ikke alle dine ønsker 100%. Nei klart, kommer man borti skikkelig smarte idioter, så sjekker man ikke ut det punktet ... Quote
Camarogeddon Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Jeg bygget hele "kassa" i verkstedet mitt i Leca, og slemmet det etterpå - er sånt sett vedlig fornøyd med resultatet, også 10 år etterpå Jeg brukte isoblokk - om du er litt flink til å velge festeplugg er det ikke noe stort problem å få ting til å sitte godt i leca heller. verkstedesveggene er 3 meter høye - men noen erfaringer gjorde jeg jo meg. Regn med fugene - det tenkte ikke jeg på, og kassa ble 3:10 høy i stedet for 3,0 meter. ikke at det var et stort problem, men det var ikke med i beregningen Det funker veldig bra å slemme veggene etter montering, det gjorde jeg inne og ute. Hvit slemming er dyrt. brukte grå slemming og sprøytemalte hvitt - dette fungerte helt flott. Det har fint tålt 10 år med verkstedsbruk nå, hadde absolutt ikke villet bygge reisverk i tre. Vil tro Finnja har vel så god kvalitet som Leca. -C Quote
lafterolf Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Vil man ha hvit vegg kan man bruke kalk. Det er billig og puster. Quote
Camarogeddon Posted May 12, 2023 Posted May 12, 2023 Dette var innvendig - det var et bra poeng lafte, det glemte jeg å skrive. utvendig ville jeg ikke ha brukt maling nei, da får du fort problemer senere. Brukte dette kun på innvendige flater. -C Quote
corpusviridans Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 Har du mulighet for innfesting i eksisterende vegger i ender og topp er lettveggsblokk også et alternativt. Lettere å mure, men krever stor grad av nøyaktighet. Ordinær 15 cm blokk må mures i flere omganger. Og støtsikker er ingen av dem. Quote
Vidar S Posted May 14, 2023 Posted May 14, 2023 På 12.5.2023 den 17.46, Camarogeddon skrev: Dette var innvendig - det var et bra poeng lafte, det glemte jeg å skrive. utvendig ville jeg ikke ha brukt maling nei, da får du fort problemer senere. Brukte dette kun på innvendige flater. -C STO Lotusan kan du fint bruke utvendig (og innvendig). Andre, ikke diffusjonsåpne malinger er ikke noe å satse på. Quote
gautes Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Jeg malte kun på innsiden for veggvasking med høyttrykkspyler. Altfor sjelden,men likevel. Quote
JokerS30 Posted May 15, 2023 Author Posted May 15, 2023 22 timer siden, corpusviridans skrev: Har du mulighet for innfesting i eksisterende vegger i ender og topp er lettveggsblokk også et alternativt. Lettere å mure, men krever stor grad av nøyaktighet. Ordinær 15 cm blokk må mures i flere omganger. Og støtsikker er ingen av dem. Veggen blir 10 meter lang, og 3 metr høy, så jeg går for å mure i flere omganger uansett. Jeg er redd lettveggsblokka blir for "skrinn" siden den er bare 12 centimeter....: Og jo, sammenlignet med det meste annet, leca støtsikkert. Prøv å dunke kosteskaftet eller et toppstag hardt i en gipsvegg, så skjønner du hva jeg mener.... Quote
lafterolf Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Du kan sive av veggen med loddrett H-bjelke i dimensjon som passer tykkelsen på blokka. Det er ikke mulig å endre innlegg lengre desverre. "Sive av" skulle være stive av. Quote
fRRode Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Du kan ha osb-plater på innsiden av gipsen, da tåler det mye mer og du kan henge opp ting enkelt der du har lyst. Quote
JokerS30 Posted May 15, 2023 Author Posted May 15, 2023 Ja, men skal man først kjøpe og sette opp reisverk, før man plateslår tre ganger på en side og to ganger på andre, er det ikke gratis det heller. Quote
lafterolf Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 Hvorfor må det plateslåes tre ganger på en side? Quote
JokerS30 Posted May 15, 2023 Author Posted May 15, 2023 2 minutter siden, lafterolf skrev: Hvorfor må det plateslåes tre ganger på en side? Spon, gips og et lag til med gips. Quote
JokerS30 Posted May 15, 2023 Author Posted May 15, 2023 1 time siden, lafterolf skrev: Er det brannkrav? Ikke et krav om to lag gips, men ett lag er ikke tilstrekkelig. Fibergips tror jeg er godkjent for mer, men koster mye mer å også... Quote
gautes Posted May 15, 2023 Posted May 15, 2023 De krevde to lag på verkstedet i Spireaveien og i hobbyrommet på låven for endel år siden. Ble vertikal muring og horisontal gipsing. Quote
Recommended Posts