Jump to content

Radiatoren i front er tettet med olje - rengjøres hvordan?

ando

Recommended Posts

Girolje radiator MÅ skiftes NÅ - etter 380.000 km - og oljelampen lyser rødt i varmt vær.

Hva må jeg passe på underveis? Jeg vet at ting lett brekker her....pga tynn aluminium i stussen, men ellers? Er det en grei jobb? Jeg har ny radiatordel!

Er det 3 rekker med radiatorer bakover - der den midterste har 2 radiatorer (med girolje radiatoren nederst)? >: totalt 4 radiatorer. Hva er de 3 andre radiatorene for? ER kjølevæsken den bakerste?

Den fremste radiatoren er helt tett på fremsiden - pga oljerester. Kan jeg rense radiatoren med feks motorvask og støvsuger eller vannslange? Bør byttes ut? Er det noen som har på lager - tilsalgs?

De tynneste vertikale delene er som tynne kjeksflak....smuldrer bar jeg så vidt kommer borti dem... Er det et problem?

AJFCJaX1dbo0Hj5ueb8Z5HuANN8X_3ymjN8rxMcU

Om den smuldrer opp bør den byttes fordi aluminiumen har tæret. Vil aldri kjøle tilstrekkelig. 

Nærmest motoren er radiator for motorens kjølevæske. Foran den er ladeluftkjøler (intercooler) og jeg tror oljekjøler ligger foran og lenger ned. Basert på dårlig hukommelse. 

Bremserens på spray er effektiv for å fjerne søl. 

Men hvor kommer oljesølet fra? Svetting fra kjøleren?

Siden fremste radiatoren er AC - så lar jeg den være møkkete - siden jeg aldri bruker AC.

Men kanskje skal jeg fjerne den - for å gi bedre kjøling til de andre radiatorene?

11 hours ago, ando said:

Siden fremste radiatoren er AC - så lar jeg den være møkkete - siden jeg aldri bruker AC.

Men kanskje skal jeg fjerne den - for å gi bedre kjøling til de andre radiatorene?

Fjern all møkk frå alle radiatorar, også den til AC. Er den fremste tett blir det lite luftgjennomstrauming på dei bak. Om den fremste dekker berre delar ev dei bak blir luftstraumen feil og det kan bli dårleg kjøling og.

Å fjerne AC radiator blir fort ein større operasjon der heile AC anlegget må fjernast. Igjen kan det bli utfordring med feil luftstraum gjennom oljekjøler, intercoller og kjølvannsradiator.

Da lar jeg AC radiatoren stå + prøver med litt rensemiddel og hageslangen å gjøre radiatoren renest mulig.

Nå er de 3 andre radiatorene tatt ut. Måtte ta ut kjølevann radiatoren også - fordi jeg ikke fikk løsnet skruen som festet girolje radiatoren til kjølevann radiatoren!!!!

Her er et bilde av intercooler radiatoren: listen som er løs nederst er kun en festelist....: om den er tett kan jeg vel fortsette å bruke den frem til jeg får kjøpt ny? Noen som har på lager-tilsalgs? Hvor viktig er denne radiatoren - hva gjør en intercooler?

AJFCJaWfbsdNyNO7upZuPweDEW-7_agA3WNMMWCD

Det eneste jeg ser er et innkjøring forbudt-skilt, og da lurer jeg på om det kan være linket til et bilde på en server som ikke er allment tilgjengelig (Ren gjetning).

For å få fram bilde må det "trekkes" inn i den delen av kommentarvinduet (mens kommentaren skrives) som har en binders til venstre. Deretter må det klikkes på bildet (som da vil vises i dette "bindersfeltet") mens skrivemarkøren står der man vil ha bildet plassert i teksten. Slik fungerer det i hvert fall for meg.

Intercooler - eller mellomkjøler på godt norsk kjøler ned luft fra turbo. Kaldere luft=høyere effekt.

Om jeg ikke husker helt feil, så hadde BMW en dieselmotor som ga i underkant av 100 hk uten turbo, drøyt 120 med turbo, og drøyt 140 med turbo og intercooler.

2 timer siden, lafterolf skrev:

Olje i intercooler kommer innenfra. Det betyr at intercooler har lekkasje og at olje kommer fra slitt turbo.

Nå begynner jeg å skjønne....., men hva sirkulerer normalt i intercooler radiatoren: kjølevæske? (felles med vann fra kjølevæsketanken?).

Er det den samme kjølevæsken som går gjennom AC radiatoren også?

Men: Hvorfor er AC radiatoren møkkete nede i høyre hjørnet (sett forfra) - og kun på fremsiden..... når lekkasjen i intercooler radiatoren er på venstre siden (og intercooler radiatoren i tillegg ligger bak AC radiatoren). Er dette en annen lekkasje - hvorfra?

(OBS - bildet av AC radiatoren er snudd på hodet).

16 timer siden, trondshj skrev:

Intercooler - eller mellomkjøler på godt norsk kjøler ned luft fra turbo. Kaldere luft=høyere effekt.

Om jeg ikke husker helt feil, så hadde BMW en dieselmotor som ga i underkant av 100 hk uten turbo, drøyt 120 med turbo, og drøyt 140 med turbo og intercooler.

Intercooler får luft fra turbo. Den inneholder da bare luft, som går videre inn i motoren. 

Når turbo blir litt slitt vil litt av motoroljen, som smører turboen, snike seg forbi tetting i turboen og bli med luften og legge seg i intercooleren. Der ligger den å skvulper til det blir så mye olje at den blir med videre i luften og inn i motoren slik at oljen antenner og motoren raser. 

Har du samme feite oljeforurensing på ac-radiator er det fordi intercooler lekker, det er høyt lufttrykk i intercooleren, og luft, med en liten porsjon olje vil da sprute ut på de andre kjølerne avhengig av hvor lekkasjen er.

Det er min teori.

23 timer siden, lafterolf skrev:

Intercooler får luft fra turbo. Den inneholder da bare luft, som går videre inn i motoren. 

Når turbo blir litt slitt vil litt av motoroljen, som smører turboen, snike seg forbi tetting i turboen og bli med luften og legge seg i intercooleren. Der ligger den å skvulper til det blir så mye olje at den blir med videre i luften og inn i motoren slik at oljen antenner og motoren raser. 

Har du samme feite oljeforurensing på ac-radiator er det fordi intercooler lekker, det er høyt lufttrykk i intercooleren, og luft, med en liten porsjon olje vil da sprute ut på de andre kjølerne avhengig av hvor lekkasjen er.

Det er min teori.

Bra forklart!!!

Egentlig litt ok da at intercooler radiatoren lekker akkurat når turboen begynner å bli litt slitt - så får man et forvarsel før motoren kan begynne å rase.....

Da blir det service på turbo (lager ny tråd i Forumet) + kjøpe ny intercooler radiator.

Jeg har nå rengjort de 4 "radiatorene" - og spylt: Dekkvask fungerte bedre enn bremserens eller motorvask.

Selv om det kun rant ut mindre enn 0,5 dl olje fra oljekjøleren (holdt den i stussen - hengende ned) - så er det nok litt igjen...hvor mye?

Vil jeg få trøbbel med for lite olje om jeg ikke etterfyller? (kan jo prøve å helle inn 5 dl i den nye oljekjøleren....?)

Har du byttet oljekjøler eller ikke? Jeg bruker aldri å tømme ut olje ifra oljekjøler om jeg tar av radiator med oljekjøler. Jeg plugger nhullene med lit plast og tape. Når jeg nå nettopp byttet radiator og oljekjøler så ble detr litt lite olje ja. Tror ikke det var så mye som en liter men på min radiator med oljekjølerifra Alisport var det nok 0.5 t 0.8 liter. Det vil du ikke merke før du har kjørt motor varm da detr er ventliler i motor som ikke åpner slangene til oljekjøler før motor er varm (ofg oljekjøling trengs). Om du ikke har forhåndsfylt oljekjøler fyll derfor opp med olje til maks merke på peilepinne for motorolje kjør en tur der motor blir varm. På min bil peilet jeg da motorolje litt under halvparten ned ifra maks til min merket. Fylte så opop til maks igjen og der holder det seg stabilt hos meg. At det holder seg stabilt kan jo være lurt å sjekke om du harhatt oljekjøler av. Heer er det to simringer som som regel bør byttes om man tar av oljekjøler har sett flere biler som svetter litt olje her. Neste gang om det blir noen såtenker jeg at jeg nokk vil forhåndsfylle litt olje i oljekjøler før jeg bsetter den på. Mistenker atr jeg slet med litt luft her etter at jeg byttet min da oljenivået på mottor var ustabilt en stund. 

Oljekjøler ble byttet!

Omstendelig sak å sjekke giroljenivået på Discovery: ingen oljepinne... må varmes til 40 grader....oljen skal nå påfyllingshullet....

1 time siden, Mr. Croft skrev:

Har du byttet oljekjøler eller ikke? Jeg bruker aldri å tømme ut olje ifra oljekjøler om jeg tar av radiator med oljekjøler. Jeg plugger nhullene med lit plast og tape. Når jeg nå nettopp byttet radiator og oljekjøler så ble detr litt lite olje ja. Tror ikke det var så mye som en liter men på min radiator med oljekjølerifra Alisport var det nok 0.5 t 0.8 liter. Det vil du ikke merke før du har kjørt motor varm da detr er ventliler i motor som ikke åpner slangene til oljekjøler før motor er varm (ofg oljekjøling trengs). Om du ikke har forhåndsfylt oljekjøler fyll derfor opp med olje til maks merke på peilepinne for motorolje kjør en tur der motor blir varm. På min bil peilet jeg da motorolje litt under halvparten ned ifra maks til min merket. Fylte så opop til maks igjen og der holder det seg stabilt hos meg. At det holder seg stabilt kan jo være lurt å sjekke om du harhatt oljekjøler av. Heer er det to simringer som som regel bør byttes om man tar av oljekjøler har sett flere biler som svetter litt olje her. Neste gang om det blir noen såtenker jeg at jeg nokk vil forhåndsfylle litt olje i oljekjøler før jeg bsetter den på. Mistenker atr jeg slet med litt luft her etter at jeg byttet min da oljenivået på mottor var ustabilt en stund.