LandRover Posted April 23, 2023 Posted April 23, 2023 (edited) Jeg tenkte att mitt tredje batteri ved 78000km skal bli dette. Før jeg bestiller pr. postordre vil jeg bare høre om dette er bra. Søk i forumet tyder på at det er bra. Hva er det største batteri i Ah som får plass i batterirommet? Skulle gjerne hatt litt ekstra Ah da jeg planlegger en litt lengre tur med overnatting i Sør Norge. To batterier er en mulighet men men. Defender 2002 modell. wwEA1000 EXIDE PREMIUM 100 Ah FRI FRAKT 1900.- Edited April 23, 2023 by LandRover Quote
gautes Posted April 23, 2023 Posted April 23, 2023 Orginalen er vel på 110 Ah om jeg husker rett. Hva har du av forbrukere som skal kreve ekstra strøm? Quote
Albert F Posted April 23, 2023 Posted April 23, 2023 Jeg mener jeg har et Exide heavy duty på 110 ah i boksen min. Quote
LandRover Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Egentlig så har jeg lite behov for strøm. Kanskje et par timers pc bruk pr dag. Et 110 Ah burde rekke. Jeg kjøper sannsynligvis det 100 Ah så kan jeg om nødvendig kjøpe et av samme sort senere, om det er plass til to i samme boksen. Jeg vet ikke om det finnes men en 12 volts mini vann varmer som kan varme et par dl kaffevann hver morgen og den aller minste kjøleboksen som finnes. Hvor mye Ah lader Defendereren ved kjøring pr. time til batteriet? Turene mine er stort sett basert på overnatting utenfor allfarveg så jeg er mest avhengig av bilens lader. Quote
lafterolf Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Dynamoen på td5 tror jeg på 120Amp. Skal du handle kjøleboks er det bare en ting som gjelder, kompressorboks. Ingen ting annet duger uansett størrelse. Quote
KennethA Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Angående 12v vannvarmer: Å koke opp 1 liter vann fra 20 til 100 grader krever ca 300,000J som er ca rett i underkant av 0,1 kW. Sigarettkontaktene er som regel 10A og det vil si at uten varmetap vil det ta rundt 50min å koke opp en liter vann i en sånn. Reduser tiden i forhold til mindre vann, men øk i forhold til varmetap. Kjøp deg heller en gassbrenner av type Jetboil. Primus, Urberg, MSR har alle egne varianter til varierende priser. 400,- til 2000,- Quote
LandRover Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Takker for svar. Jetboil ser ut l å være bra. Det er synd at det er nesten umulig å få god gammeldags parafin både I Norge og i Sverige. Jeg har flere av de gode gamle parafin primuser og blåselamper som jeg kunne ha brukt. Angående batteri så synes jeg det er rart at det ikke er instrument på dashbordet til Defender som måler hvor mye ampere timer det til en hver tid er tilgjengelig. Bare en lampe som viser rødt når det er tomt eller nesten tomt? Quote
lafterolf Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 For å måle ampertimer igjenstående på batteri må man belaste batteriet, og da forsvinner poenget. Finnes sikkert digitale instrumenter i dag, men stort sett lader dynamoene mer enn nok. Mitt batteri byttet jeg i påska. 90 amp og holdt i 13 år. 2 timer siden, LandRover skrev: Quote
LandRover Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 Vel, det er dog et spørsmål om mitt batteri er "utbrent" Min tidligere veldiskuterte Defender har stått delvis stille på grunn av mystiske uidentifiserte problemer som nå synes å være fikset. Batteri nytt for ca. 8 år siden men forholdsvis lite brukt. Det som er det store minus er at det har stått utladet i flere perioder for så å ha blitt ladet med lader dog ikke fulladet for å få startet motoren. Er det så at td5 dynamoen full lader et svakt batteri ved 1 times kjøring? Quote
YMK Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 1 time holder ikke til å topplade batteriet fra lavt nivå 1 time holder ikke til å topplade batteriet fra lavt nivå Normalt sett tar ett bilbatteri imot rundt 1/3 til 1/4 av kapasiteten som maks anbefalt ladestrøm. Avhengig av batteriteknologi selvfølgelig. Blir litt trøblete når innlegg ikke kan redigeres..... Quote
LandRover Posted April 24, 2023 Author Posted April 24, 2023 YMK. Takker så mye. Når batteriet er flatt pleier jeg å lade det opp til starten fungerer. Deretter laddes resten videre når jeg kjører. Du fikk det da til på en måte. Jeg bruker Opera og MS Edge nettleser hvor det er umulig å redigere. Jeg har vært medlem av forumet i 20 år og har ellers ikke hatt nevneverdige problemer. Quote
lafterolf Posted April 24, 2023 Posted April 24, 2023 Tror det kan være lurt å topplade med feks c-teclader. Quote
Jari Posted April 25, 2023 Posted April 25, 2023 17 timer siden, LandRover skrev: Takker for svar. Jetboil ser ut l å være bra. Det er synd at det er nesten umulig å få god gammeldags parafin både I Norge og i Sverige. Jeg har flere av de gode gamle parafin primuser og blåselamper som jeg kunne ha brukt. Biltema har lampeparafin evt. litt dyrere lampeolje som sies soter mindre. Har testet begge i en gammel parafinlampe uten at jeg ser noen nevneverdig forskjell på sot Quote
gautes Posted April 25, 2023 Posted April 25, 2023 Topplading av og til ble anbefalt av batterileverandøren min. De fleste av oss kjører for kort mellom stopp og start til at batteriet får nok strøm. Med alle strømforbrukerne vi har i nyere biler er det ennå viktigere om man vil ha lang levetid på batteriet. Viktig å huske at selv når bilen står parkert trekker den også endel strøm. Dynamoene er blitt ganske kraftige etterhvert men småkjøring, køkjøring og lave turtall gir ikke mye strøm til batteriet i løpet av uka. Quote
Camarogeddon Posted April 25, 2023 Posted April 25, 2023 Helt enig her - jeg har til og med hatt verksteder som ville bytte ut batterier bare fordi de ikke var fullada, selv om alt batteriet trengte var å lades opp.. Spesielt vinterstid med småkjøring går fort "batteribudsjettet" i minus - DVS at man bruker mere enn man rekker å fylle på før bilen igjen stoppes. Gjør du dette over tid så er til slutt fasit dødt batteri. Dynamoene har blitt mye kraftigere, men det har forbruket også. Varme i frontrute, speil, bakrute, seter etc spiser mye av det en dynamo har å gi, som gjør at det ikke er så veldig mye til overs til batteriet. Og spesielt når batteriet er kaldt så tar det dårligere lading, for å være på den sikre siden. Dette er et større problem på nyere biler i min erfaring (Samboerens Skoda må topplades gjerne en 3-4 ganger ILA vintersesongen) Jeg har gjort det som vane å gjøre det samme med Defenderen, som også kan lide av samme sykdom, spesielt når det er mye webasto bruk midtvinters. Dette gjør også at batteriet holder lengre, er det noe som dreper klassiske blybatterier så er det å lade dem kraftig ut. Jeg har pleid i få 7-8 år ut av batteriene med litt enkel pleie. -C Quote
LandRover Posted April 25, 2023 Author Posted April 25, 2023 TAKK. Jeg bruker c-tech lader og vil sette den på over natten for å få det fulladet. DEn ble godt håndvarm etter et par tre timers ladning, men det er muligens vanlig på disse små ladere? Når det gjelder lampeolje så vil jeg prøve den for å se om hvordan den virker på gamle parafin primuser. Quote
gautes Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 Riktignok et par år siden siste nostalgitur med med alskens primusutstyr og parafin-avhengige venner. De klaget på at lukt,smak,soting, osv., for oss normale, uønskede parafinegenskaper ble borte ved bruk av lampeoljen. Nå har begge primusmotorene i gjengen mistet trykket for godt og turene er bare gode minner. Skulle ellers koblet dem innpå i tråden. Quote
johnnyhansen Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 På 24.4.2023 den 20.27, lafterolf skrev: Tror det kan være lurt å topplade med feks c-teclader. Vær forsiktig med topp-lading ! Quote
paul hofseth Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 ser ut som om vannet ble spaltet til Hydrogen og oksygen og knallgassen fikk selskap av en gnist, noe som kan skje når ladingen går for langt. 3%hydrogen kan eksplodere mens f.x bensindamp må mye høyere opp i konsentatrsjon før det smeller. p. Quote
lafterolf Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 En intelligent lader sørger for at batteriet ikke kokes. Trekk ut laderen før klypene fjernes. Quote
Camarogeddon Posted April 26, 2023 Posted April 26, 2023 11 minutes ago, lafterolf said: En intelligent lader sørger for at batteriet ikke kokes. Trekk ut laderen før klypene fjernes. normalt sett: ja. Jeg har desverre erfart at heller ikke de moderne laderne er feilfrie - i fjor satt jeg laderen på en hobbybil på våren, for å topplade før bruk, ettersom jeg hadde vært litt kjapp, og "lånt" laderen som sto på bilen til vanlig, for å få liv i en traktor, og glemt hele greia, så batteriet var flatt. Jeg satt på en Ctek jeg har, og lot den stå å jobbe.. på kvelden så kommenterte den bedre halvdelen en "rar lukt" inne i garasjen, så jeg gikk ut for å sjekke. Det jeg fant var et batteri som kokte som bare det - en av cellene var sannsynligvis kortsluttet, så ladespenningen ble for høy. på tross av smart lader etc, så fanget den ikke opp dette, og kokte batteriet ganske så grundig. Normalt er disse smarte laderne veldig bra, for all del - men de bør ikke stoles fullstendig blindt på, de kan bomme de og... -C Quote
johnnyhansen Posted April 27, 2023 Posted April 27, 2023 Her ser dere litt av laderen som ble brukt. Laderen skulle være smart, men sannsynlig ikke smart nok til å oppdage at batteriet var defekt? Quote
LandRover Posted April 27, 2023 Author Posted April 27, 2023 Her er hva produsent - selgeren reklamen sier om batteriet. Fant den bare på svensk EXIDE PREMIUM Egenskaper: Högkvalitativ Exide premium kvalitet 30 % extra startström jämfört med standardbatteriet upp till 50 % snabbare laddning idealiskt lämpad för fordon med stort antal elektriska enheter, även lämplig för kortdistansdrift förbättrar beprövad prestanda, professionellt lagrad, laddad och redo att användas Kräver inget underhåll central avgasning med Rückzünd skydd för ökad säkerhen. Quote
johnnyhansen Posted April 27, 2023 Posted April 27, 2023 5 minutter siden, johnnyhansen skrev: Her ser dere litt av laderen som ble brukt. Laderen skulle være smart, men sannsynlig ikke smart nok til å oppdage at batteriet var defekt? Har for noen år siden reparert gammelt batteri før lading. Tømte av syren av to batteri i plastbøtte. Spyler det nyeste batteriet godt med hageslangen. Lar syren stå og klarne og batteriet tørke med bunnen opp et par timer. Fyller opp det nyeste batteriet med syre. Lader noen timer, og deretter fungerte batteriet perfekt i cirka tre år. NB: Dette er ikke en økonomisk anbefaling da det kostet meg et par nye bukser som ble fulle av hull etter vask. Men alltid moro å prøve noe nytt! Quote
LandRover Posted April 27, 2023 Author Posted April 27, 2023 En skrekkinngytende erfaring. Jeg har forandret mening og lar ikke laderen stå på natten over. Quote
Recommended Posts