Jump to content

Lt77 olje

Recommended Posts

Har sikkert vært oppe før. Men hva er absolutt beste olje som man kan fylle på lt77?

Vet manualen oppga ATF olje, men den blir veldig tynn på sommeren. Kassa lager mer lyd og Defenderen min var veldig trå i revers en periode. Da fylte jeg Gl4 av god kvalitet på den, da ble revers og lyd bra, men trå i 2. Giret. 

Er Mtf94 som er anbefalt for R380 det som duger på lt77 også? 

Har samme kasse i RRC med atf, det fungerer veldig bra på vinteren men når det blir varmt i været lager kassa mer lyd. 

Hvis MTFspesifikasjonene stemmer med syntetisk GL4 letter det oljetilgangen for mange.

MTF94 og syntetisk girolje var ikke påtenkt da  lt77 ble konstruert.

Så vidt jeg husker har automatolje, vanlig motorolje og mineralske GL-versjoner vært brukt/prøvd.

I bakhodet mitt er det notert at de tidlige kassene begynte å støye lenge før 100.000 km var kjørt.

IMG_20230418_143525220_HDR.jpgIMG_20230418_143533380_HDR.jpg

det står til og med GL4 på flaska med MTF94

Gamle girbokser med plaskesmøring brukte mineralsk olje. På nyere kasser ble det oljepumpe, og da ble mineralsk olje for tykk på vinteren. Derfor ble automatolje og motorolje brukt. Senere kom syntetisk girolje som GL4 og overtok, og i dag bruker storparten av manuelle girbokser det.

Jeg vil tro den oljen smører bedre enn motor eller automatolje siden de fleste bilfabrikanter foretrekker syntetisk GL4.

På 17.4.2023 den 12.26, Stig skrev:

Ashcroft Transmissions anbefaler ATF Dexron III på både Lt77 og R380.

Vet ikke om bytte til et annet oljemerke vil gi noen forskjell?

Ja. Jeg hadde engang en Lt77 kasse som fikk anbefalt olje av merket Statoil. Jeg måtte rive og slite for å få den i gir. Etter en halv uke byttet jeg til samme olje fra Shell, en billigolje, og kassen fungerte som smør. Forskjellen var så stor at jeg måtte sjekke spesifikasjonene flere ganger for å se om de var like, men det var de. 

Så en video fra britannica restorations ang gjenoppbygging av en R380. Der viste han frem akslingen i girkassen mener jeg, og kanalene inni der. Han nevnte noe om at atf er var det som var å foretrekke da den flyter lettere gjennom disse kanalene. Finner ikke videoen i farta. 

• 2 months later...
On 4/20/2023 at 10:10 AM, gautes wrote:

Struggling with slow syncro on 2nd gear cold with MTF94. Maybe I'll change a bit when the stock of MTF is empty.

Hi Gautes, 

I'm having the same problem with my Defender but with Mobil oil atf. Last week I ordered Liqui Moly atf, it's been suggested that it'll solve the 2nd gear issues. I'll see this week if it works. 

Todd.

• 5 months later...
tuko skrev (På 25.6.2023 den 15.44):

Hi Gautes, 

I'm having the same problem with my Defender but with Mobil oil atf. Last week I ordered Liqui Moly atf, it's been suggested that it'll solve the 2nd gear issues. I'll see this week if it works. 

Todd.

Did it make a difference?