Jump to content

Justering V8 EFI


Magnumresponse

Recommended Posts

Hei. Skal til med finjustering av V8. Det er helt klart gjort en del med motor, kombinert med lite bruk, som er årsaken til behovet for å justere litt.

Drivstoffsystemet skal være "go", med forbehold om at ting kan komme fram, men tank, slanger/rør, filter og kammer/dyser/tettinger osv er grundig gjennomgått eller nytt. Gjenstår en liten siste sjekk av tenning, før bombesikker og deretter kommer vi til hovedtema: trottle potentiometer og stepper motor.

Jobber nå med å finne egnet måleutstyr.

Så et par spørsmål....

Må motor være varm når man utfører tester/målinger, eller er det kun el-verdier som gjelder her, uavhengig av temperatur på motor?

Hvilke verdier leter jeg etter?

Er grønn på dette området, så alle gode tips, mottas med takk. 

Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig ryddet opp i tenninga igjen i kveld. Var ikke fornøyd med plassering på tenningsfordeler, og fikk etter 4-5 forsøk, endelig til en plassering jeg var happy med, som nå gav litt spillerom for justering. 

Valgte å justere på bittelitt fortenning, der motor hørtes mest fornøyd ut.

Koblet deretter på Co-apparat, som viser 2,5, noe jeg ikke kan klage over. 

I morgen blir det noen prøvemil, før jeg vet om alt er ok, men synes motoren rumler veldig fint nå.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg justert tomgangs- og blandingsskruer både helt inn og helt ut, for at bilen skal gå best mulig. Men synes det er mye fusk. Om jeg justerer dem utover, blir det bare enda verre. Motor går sååå fint på tomgang, å høres helt frisk ut under pådrag, men under kjøring, yter den sånn ca 40 hestekrefter, så ikke særlig imponert nå. Kan det være trottle potentiometer som gjør dette? Om det ikke er i funksjon? Eller er det blandingsforhold den ene eller andre veien?

Link to comment
Share on other sites

Videre er det nå på det rene at motor kutter i venstresvinger og oppoverbakke, så nå blir det å gå opp løypa fra tank og fram til motor, for å utelukke evt feil, i første omgang. Ellers virker det som kun finjustering på motor nå, den nærmer seg ihvertfall. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Magnumresponse skrev:

Videre er det nå på det rene at motor kutter i venstresvinger og oppoverbakke....

Den har jeg vært borti for "100 år" siden. Jeg måtte rygge opp de bratteste bakkene i Mauken. Litt upraktisk.

Sjekk for lekasje på fleks slangen mellom flapper (luftmengdemåler) og plenum kammer. Bush rep var gaffateip.

Link to comment
Share on other sites

Et par potensielle punkter for lekkasje, en vaakumslange og en justeringsskrue, begge punkter ble utbedret og motoren ble faktisk bedre, men enda ikke helt på plass. Vil benytte fagfolk til å gå over tenning + blanding, så får vi se etterpå hvordan ståa er da. I dag tidlig røyk en vindusvisker, så nå må det litt mer reparasjon til enn først planlagt, må kanskje lage en liten prosjekttråd først som sist. 

Link to comment
Share on other sites

8 minutter siden, Magnumresponse skrev:

... må kanskje lage en liten prosjekttråd først som sist. 

Trodde dette var prosjektråden :D

Spøk til side. Min EFI ECU (Skautrollet årgang 1987) hadde veldig godt av en runde med loddebolten bare for å friske opp loddingene. 

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale deg å få kontroll på tenningen med ei strobelampe før du begynner å justere deg bort på det andre. Er tenningen feil blir alt tull. Har selv justert rover åtter etter øret og fått en perfekt tomgang. Men under belastning har man allikevel ingen krefter... Trenger ikke rare fortenningen på tomgang/uten belastning. På min motor justerte på jeg så mye fortynning at jeg fikk tenningsbank i motbakke og dro tenningen litt tilbake. (Kan fort skyte hull i eksosen med å gjøre slik....) Har finjustere i senere tid med lampe og er happy slik den er nå. 

 

Vi prøvde å justere bordern sin hotwire etter boka, men det ble bare tull. Reimhjulet sier BEFORE T.D.C 9° 6° 3° og så null, altså top dead center. Mener å huske vi endte opp med å sette tenningen på,"O" i BEFORE. Altså mye mer fortynning enn boka sier. Men der trives motoren veldig godt. Kanskje en bedre octan i bensinen som vi har i dag vs. gamledager :)

 

Når tenningen er på plass må vakumlekkasjene lukes vekk. Så kan motor justeres. Det bør gjøres ved driftsvarm motor.

Link to comment
Share on other sites

På 27.2.2023 den 19.03, Stig skrev:

De ser det bl.a. på luftmassemåleren. Se bilde.

D8C0BA06-8ABB-4BDA-AE7B-6BC837613F53.png

Flapper har altså en luftmassemåler med en «flaps», mens hotwire har en tynn tråd.

Legger til litt mer info jeg hvis det er greit Stig :)

 

Flapperen har som du skriver, et spjeld. Sjeldet beveges av mengden luft som går forbi. Kalles derfor en luftmengdemåler. ECU får ikke vite noe om tettheten/varmen på lufta. 

Hotwire har moderne luftmassemåler med varmetråd. Den måler massen luft (tetthet -menge/temp) som passerer den varme tråden. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har greid det nå! Har vært en lærerik prosess, fram og tilbake i mange ledd, som til slutt gjorde at motor går veldig fint, starter lett og virker å trekke godt under alle omstendigheter.

Skikkelig fornøyd nå, og tenker at det vil være lurt å bruke den litt nå, for som en kunnskapsrik person en gang sa til meg; "Gi den minst en uke, så vurderer du videre justering om nødvendig, de trenger litt tid på å gå seg til", noe som har vist seg å stemme flere ganger, både på seriebiler og RR.

Nå skal jeg bare kosekjøre noen dager, før jeg vurderer å gå til neste ledd av reparasjonsarbeider, viktig å glede seg litt også innimellom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...