Magnumresponse Posted February 24, 2023 Share Posted February 24, 2023 Hei. Skal til med finjustering av V8. Det er helt klart gjort en del med motor, kombinert med lite bruk, som er årsaken til behovet for å justere litt. Drivstoffsystemet skal være "go", med forbehold om at ting kan komme fram, men tank, slanger/rør, filter og kammer/dyser/tettinger osv er grundig gjennomgått eller nytt. Gjenstår en liten siste sjekk av tenning, før bombesikker og deretter kommer vi til hovedtema: trottle potentiometer og stepper motor. Jobber nå med å finne egnet måleutstyr. Så et par spørsmål.... Må motor være varm når man utfører tester/målinger, eller er det kun el-verdier som gjelder her, uavhengig av temperatur på motor? Hvilke verdier leter jeg etter? Er grønn på dette området, så alle gode tips, mottas med takk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 24, 2023 Author Share Posted February 24, 2023 Klabber litt med bilder og tekst nå, så må bare gå videre til "nytt svar". Kan noen av disse instrumentene hjelpe å finne riktige tall ved evt innstillinger av trottle potentiometer + stepper motor? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 24, 2023 Author Share Posted February 24, 2023 Har nå sakte men sikkert leitet meg fram til noen relevante tall og operasjonsbeskrivelser i Haynes-boka, mer info kommer etterhvert. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted February 24, 2023 Share Posted February 24, 2023 Er det flapper-efi du har? Jeg har manualen for den ihvertfall. Den er detaljert og enkel og følge for å feilsøke på efi-systemet. Mener å huske at du kun trenger voltmeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 24, 2023 Author Share Posted February 24, 2023 Veldig interessant Stig, dette må jeg sjekke opp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Bilen er registrert 23.09.1987, så det er nok et fuel injection system (Lucas L) iflg Haynes. Ser ut som hot-wire system først kom i -88, jeg vet ikke om en av disse kan ha betegnelsen flapper-efi? Var ukjent for meg det navnet, ser det ihvertfall ingensteds. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stig Posted February 27, 2023 Share Posted February 27, 2023 De ser det bl.a. på luftmassemåleren. Se bilde. Flapper har altså en luftmassemåler med en «flaps», mens hotwire har en tynn tråd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 27, 2023 Author Share Posted February 27, 2023 Ja, da er det flapper jeg har . Ser ut som man bør ha et C0-apparat for å få nøyaktig innstilling på blanding, må se hva jeg har i rotskuffa. Trottle potentiometer er rett nå, den var ikke bare bare å få helt nøyaktig, utrolig fintfølende utstyr dette. Takker for info. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted February 28, 2023 Author Share Posted February 28, 2023 Fikk endelig ryddet opp i tenninga igjen i kveld. Var ikke fornøyd med plassering på tenningsfordeler, og fikk etter 4-5 forsøk, endelig til en plassering jeg var happy med, som nå gav litt spillerom for justering. Valgte å justere på bittelitt fortenning, der motor hørtes mest fornøyd ut. Koblet deretter på Co-apparat, som viser 2,5, noe jeg ikke kan klage over. I morgen blir det noen prøvemil, før jeg vet om alt er ok, men synes motoren rumler veldig fint nå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 1, 2023 Author Share Posted March 1, 2023 Nå har jeg justert tomgangs- og blandingsskruer både helt inn og helt ut, for at bilen skal gå best mulig. Men synes det er mye fusk. Om jeg justerer dem utover, blir det bare enda verre. Motor går sååå fint på tomgang, å høres helt frisk ut under pådrag, men under kjøring, yter den sånn ca 40 hestekrefter, så ikke særlig imponert nå. Kan det være trottle potentiometer som gjør dette? Om det ikke er i funksjon? Eller er det blandingsforhold den ene eller andre veien? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 1, 2023 Share Posted March 1, 2023 Slitt kamaksel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 1, 2023 Author Share Posted March 1, 2023 Er redd det er min kompetanse det skorter på denne gangen, så må nok få noen kyndige til å ta en kikk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 1, 2023 Author Share Posted March 1, 2023 Ok, da vrei jeg tenningsfordeler dit "ingen skulle tru at nokon kunne snu", å motor går som et uvær. Må studere dette temaet noe mer ser jeg.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 2, 2023 Author Share Posted March 2, 2023 Videre er det nå på det rene at motor kutter i venstresvinger og oppoverbakke, så nå blir det å gå opp løypa fra tank og fram til motor, for å utelukke evt feil, i første omgang. Ellers virker det som kun finjustering på motor nå, den nærmer seg ihvertfall. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted March 2, 2023 Share Posted March 2, 2023 2 timer siden, Magnumresponse skrev: Videre er det nå på det rene at motor kutter i venstresvinger og oppoverbakke.... Den har jeg vært borti for "100 år" siden. Jeg måtte rygge opp de bratteste bakkene i Mauken. Litt upraktisk. Sjekk for lekasje på fleks slangen mellom flapper (luftmengdemåler) og plenum kammer. Bush rep var gaffateip. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 2, 2023 Author Share Posted March 2, 2023 Veldig bra, da vet jeg at dette har skjedd før og at det kanskje er en enklere løsning enn fryktet! Skal ta en lekkasje-test-runde med startgass, så ser vi om reaksjoner i området. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 6, 2023 Author Share Posted March 6, 2023 Et par potensielle punkter for lekkasje, en vaakumslange og en justeringsskrue, begge punkter ble utbedret og motoren ble faktisk bedre, men enda ikke helt på plass. Vil benytte fagfolk til å gå over tenning + blanding, så får vi se etterpå hvordan ståa er da. I dag tidlig røyk en vindusvisker, så nå må det litt mer reparasjon til enn først planlagt, må kanskje lage en liten prosjekttråd først som sist. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted March 6, 2023 Share Posted March 6, 2023 8 minutter siden, Magnumresponse skrev: ... må kanskje lage en liten prosjekttråd først som sist. Trodde dette var prosjektråden Spøk til side. Min EFI ECU (Skautrollet årgang 1987) hadde veldig godt av en runde med loddebolten bare for å friske opp loddingene. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 6, 2023 Author Share Posted March 6, 2023 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranger Posted March 6, 2023 Share Posted March 6, 2023 Se der ja. Så først signaturen din nå. Synes din er finest. Her er Skautrollet i siste versjon (2007) på Lapland Trophy i Finland. Bortimot brukt opp. Beklager avsporingen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 7, 2023 Author Share Posted March 7, 2023 Dette er bare artig det, er vel dette som er noe av meninga med forumet. Sporer over til prosjekttråd herfra, da det er en fin måte å loggføre utvikling på, og å få råd når det trengs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Virkelig fine biler dette Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted March 9, 2023 Share Posted March 9, 2023 Vil anbefale deg å få kontroll på tenningen med ei strobelampe før du begynner å justere deg bort på det andre. Er tenningen feil blir alt tull. Har selv justert rover åtter etter øret og fått en perfekt tomgang. Men under belastning har man allikevel ingen krefter... Trenger ikke rare fortenningen på tomgang/uten belastning. På min motor justerte på jeg så mye fortynning at jeg fikk tenningsbank i motbakke og dro tenningen litt tilbake. (Kan fort skyte hull i eksosen med å gjøre slik....) Har finjustere i senere tid med lampe og er happy slik den er nå. Vi prøvde å justere bordern sin hotwire etter boka, men det ble bare tull. Reimhjulet sier BEFORE T.D.C 9° 6° 3° og så null, altså top dead center. Mener å huske vi endte opp med å sette tenningen på,"O" i BEFORE. Altså mye mer fortynning enn boka sier. Men der trives motoren veldig godt. Kanskje en bedre octan i bensinen som vi har i dag vs. gamledager Når tenningen er på plass må vakumlekkasjene lukes vekk. Så kan motor justeres. Det bør gjøres ved driftsvarm motor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Iversen Posted March 10, 2023 Share Posted March 10, 2023 På 27.2.2023 den 19.03, Stig skrev: De ser det bl.a. på luftmassemåleren. Se bilde. Flapper har altså en luftmassemåler med en «flaps», mens hotwire har en tynn tråd. Legger til litt mer info jeg hvis det er greit Stig Flapperen har som du skriver, et spjeld. Sjeldet beveges av mengden luft som går forbi. Kalles derfor en luftmengdemåler. ECU får ikke vite noe om tettheten/varmen på lufta. Hotwire har moderne luftmassemåler med varmetråd. Den måler massen luft (tetthet -menge/temp) som passerer den varme tråden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Magnumresponse Posted March 27, 2023 Author Share Posted March 27, 2023 Har greid det nå! Har vært en lærerik prosess, fram og tilbake i mange ledd, som til slutt gjorde at motor går veldig fint, starter lett og virker å trekke godt under alle omstendigheter. Skikkelig fornøyd nå, og tenker at det vil være lurt å bruke den litt nå, for som en kunnskapsrik person en gang sa til meg; "Gi den minst en uke, så vurderer du videre justering om nødvendig, de trenger litt tid på å gå seg til", noe som har vist seg å stemme flere ganger, både på seriebiler og RR. Nå skal jeg bare kosekjøre noen dager, før jeg vurderer å gå til neste ledd av reparasjonsarbeider, viktig å glede seg litt også innimellom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.