Mr.T Posted December 1, 2022 Posted December 1, 2022 (edited) Hallois! Hadde en liten hendelse på motorveien ved Liertunellene i Viken igår. Lå i 100 kmt med Cruise Control, da bilen giret ned (automatgir) for å holde farten oppe i motbakken. Ved nedgiring mistet jeg motorkraft og til slutt stoppet motoren og jeg måtte trille til siden. Slet med å starte opp igjen. Var kun kinning og ikke noe tegn til antenning av diesel. Fikk til slutt startet og kjørt videre. Resten av turen (til Asker), skjedde det samme 2 ganger til, men da uten CC eller nedgiring av noe slag, kun normal kjøring. Har hatt litt startproblemer i det siste, og dieselpumpen i tanken har laget endel mere lyd enn vanlig. Har resonnert meg frem til at jeg må bytte pumpa, er det noen andre innvendinger? Takker for svar! PS. Dieselfilter og dysetettinger (kobber og o-ringer) ble skiftet i sommer, og bilen har startet og gått normalt frem til siste 2 ukene.. Edited December 1, 2022 by Mr.T Quote
Atle G Posted December 1, 2022 Posted December 1, 2022 Å lese ut feilkoder med Nanocom eller lignende er alltid en god start. Hvis pumpen bråker / oppfører seg unormalt og ikke har vært skiftet på leeeenge så er det et godt sted å starte. Du har sikkert kontroll på at der ikke er olje i injector harness? Rele til diesel pumpe kan også gi en slik feil. (Og mye, mye annet LOL). Men begynn i en ende. Hvis pumpen har begynt å bråke ... så er det vel en grunn til det... Quote
SveinHa Posted December 1, 2022 Posted December 1, 2022 Motor? Om dett er 200/300tdi tror jeg at jeg ville startet med å sjekke om der er luft i dieselen. Sett på en blank slange på returen og se om dieselen er ren og at der virkelig kommer diesel i retur. Quote
Mr.T Posted December 1, 2022 Author Posted December 1, 2022 54 minutter siden, SveinHa skrev: Motor? Om dett er 200/300tdi tror jeg at jeg ville startet med å sjekke om der er luft i dieselen. Sett på en blank slange på returen og se om dieselen er ren og at der virkelig kommer diesel i retur. Beklager, har endret overskriften nå! Det er en Td5! 58 minutter siden, Atle G skrev: Å lese ut feilkoder med Nanocom eller lignende er alltid en god start. Hvis pumpen bråker / oppfører seg unormalt og ikke har vært skiftet på leeeenge så er det et godt sted å starte. Du har sikkert kontroll på at der ikke er olje i injector harness? Rele til diesel pumpe kan også gi en slik feil. (Og mye, mye annet LOL). Men begynn i en ende. Hvis pumpen har begynt å bråke ... så er det vel en grunn til det... Tja, hadde odb2 kontakten funka, så har jeg jo en Lynx liggende.. Harness er skiftet ! Quote
Atle G Posted December 1, 2022 Posted December 1, 2022 3 timer siden, Mr.T skrev: Beklager, har endret overskriften nå! Det er en Td5! Tja, hadde odb2 kontakten funka, så har jeg jo en Lynx liggende.. Harness er skiftet ! Feilsøkt hvorfor kontakten ikke virker? Hvis der er en kortslutning i ledningene som går til denne kontakten så skal du ikke se bort fra at det kan skape problemer. Quote
Mr.T Posted December 1, 2022 Author Posted December 1, 2022 Akkurat nå, Atle G skrev: Feilsøkt hvorfor kontakten ikke virker? Hvis der er en kortslutning i ledningene som går til denne kontakten så skal du ikke se bort fra at det kan skape problemer. Har ikke feilsøkt annet enn at det skal være strøm på kontakten ifølge Lynx-support sin beskrivelse. Har lite peiling på elektronikken, så har utsatt det litt Quote
Atle G Posted December 1, 2022 Posted December 1, 2022 6 minutter siden, Mr.T skrev: Har ikke feilsøkt annet enn at det skal være strøm på kontakten ifølge Lynx-support sin beskrivelse. Har lite peiling på elektronikken, så har utsatt det litt Ikke tenk elektronikk - bare sjekk at ledninger er hele og koblet til.... Quote
Mr.T Posted January 3, 2023 Author Posted January 3, 2023 En liten oppdatering på problemet.. Fikk tak i en brukt dieselpumpe, og byttet ut den gamle. Kjørte lufteprosedyre og prøvde å starte bilen igjen. Det var ikke noe hjelp i det da. Etter det byttet jeg dieselfilter (forøvrig kun kjørt ca 7000 km), og fikk startet opp bilen med startgass. Har nå kjørt bilen litt, og den starter og går som normalt! Håper nå at den kan friskmeldes Da er det vel bare å bestille helt ny pumpe, sånn i tilfelle den skulle bli kaputt igjen! Takk for alle innspill! Quote
lafterolf Posted January 3, 2023 Posted January 3, 2023 Om du blir nødt til å bruke diagnosen, og det ikke er livstegn mangler du strøm på den lilla ledningen i kontakten. Quote
Mr.T Posted January 3, 2023 Author Posted January 3, 2023 17 minutter siden, lafterolf skrev: Om du blir nødt til å bruke diagnosen, og det ikke er livstegn mangler du strøm på den lilla ledningen i kontakten. Ja! Av en eller annen grunn, antagelig dårlig kontakt en plass, så har jeg fått kontakt med ODB2-kontakten igjen, og fått kjørt diagnose på bilen. Den er helt ny for meg (LYNX), så jeg er ikke så kjent med den. Men fant ikke noen feilmeldinger i FUEL-kategorien. Men skal prøve å kikke litt mer etterhvert! Takk for tipset! Quote
HansChristian Posted January 4, 2023 Posted January 4, 2023 Å miste krefter under kjøring og slikt kan også skyldes at waste-gate sitter fast (føles som om motoren ikke får diesel). Får motoren for høyt ladetrykk fra turboen så kutter den på fuel for å kompensere. Resultatet er at bilen orker minimalt i motbakker, og girer ned, og akselererer veldig sakte på flatmark før den klarer å gire opp. Prøv å dytte på armen til waste-gate-aktuatoren med en stor skrutrekker, et brekkjern, eller lignende. På min bil måtte jeg legge hele kroppsvekta imot for å få den til å løsne. Når den først løsnet, så 'masserte' jeg den noen ganger, og deretter fungerte bilen fint igjen. mvh HC Quote
Mr.T Posted January 4, 2023 Author Posted January 4, 2023 2 timer siden, HansChristian skrev: Å miste krefter under kjøring og slikt kan også skyldes at waste-gate sitter fast (føles som om motoren ikke får diesel). Får motoren for høyt ladetrykk fra turboen så kutter den på fuel for å kompensere. Resultatet er at bilen orker minimalt i motbakker, og girer ned, og akselererer veldig sakte på flatmark før den klarer å gire opp. Prøv å dytte på armen til waste-gate-aktuatoren med en stor skrutrekker, et brekkjern, eller lignende. På min bil måtte jeg legge hele kroppsvekta imot for å få den til å løsne. Når den først løsnet, så 'masserte' jeg den noen ganger, og deretter fungerte bilen fint igjen. mvh HC Takk for tipset! Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.