ebh Posted September 24, 2022 Share Posted September 24, 2022 Etter å ha fulgt med på forumet her i endel år har jeg omsider fått tak i et prosjekt som gir meg mulighet til å bidra med litt innhold :) Det hele startet i sommer da jeg var med i budrunde eller rettere sagt to budrunder før banken aksepterte salgssummen. Bilen en 2008 mod discovery HSE skulle vært eu-godkjent januar i år, men fristen har blitt overskredet og bilen har sannsynligvis blitt tauet og tilslutt havnet hos auksjonen.no Fikk fraktet bilen til Bergen på trailer og kjørte den derfra og hjem med prøveskilter. Først skal jeg få den eu-godkjent for så å ordne opp i andre små skavanker. Har demontert alt som skal byttes og sendt en bestilling på nye deler hos advancedfactors.co.uk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jasswass Posted September 26, 2022 Share Posted September 26, 2022 På 24.9.2022 den 21.51, ebh skrev: Etter å ha fulgt med på forumet her i endel år har jeg omsider fått tak i et prosjekt som gir meg mulighet til å bidra med litt innhold Gratulerer med bil og litt å drive med :-) Flott med bidrag inn her! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted October 15, 2022 Author Share Posted October 15, 2022 Da var delene fra Advanced Factors ankommet og montert på bilen. Alt i alt greit arbeid bortsett fra drivaksling-lager som var litt knot, spent på hvor lenge den holder :/ Nå venter jeg på ny registerreim, multireim, oljepumpe +filter og oljer. I mellom tiden tenkte jeg det var lurt å fjerne plast deksler for å behandle med fluidfilm, slik ordnet jeg meg arbeid ut året...... Har sett på youtube at det er mulig å 3d-printe former for å presse metallplater i forskjellige profiler. Så lagde meg en form som skal brukes på kanalen, resultatet sees på siste bildet. Gikk overraskende greit å forme Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
motom Posted October 16, 2022 Share Posted October 16, 2022 Imponert over at den tålte pressen! Kjekt å vite at det går an! Flott arbeid så langt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted November 12, 2022 Author Share Posted November 12, 2022 Fjerner fortsatt rust... Hadde troen på at det skulle være mulig å kjøpe delen som ligger inne i hjulbuen, men den var ikke mulig. Synd at de ikke selger sveisedeler til discovery 3. Er nå ferdig med sveisingen på venstre side og har startet å kappe bort rust på høyre. Håpte på mindre rust der, men det er verre Klarte også å kappe litt i en kabelbunt når vinkelsliperen fikk utfolde seg i høyre hjulhus. 3D-print fungerte over all forventning og klarte å presse inn fasongene uten problemer. Var oppe i over tre tonn på pressen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SimenMS Posted November 13, 2022 Share Posted November 13, 2022 Du er dyktig, det ser litt komplisert ut, men ser du løser dette uten problemer. Spennende prosjekt! Dette gir jo et håp for de som vil ha D3/D4 som hobby bil i fremtiden når disse blir klassiske biler. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timo@ Posted November 14, 2022 Share Posted November 14, 2022 ser ganske profesjonelt utført Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 14, 2022 Share Posted November 14, 2022 Imponert - har sjekket alle bilder - likte spesielt tre-pluggen ;-) . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrvikan Posted November 15, 2022 Share Posted November 15, 2022 Mektig imponert over arbeidet du gjør Platearbeid hadde du i finga ser det ut som.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johnrf Posted November 17, 2022 Share Posted November 17, 2022 Hei! Imponerende jobb du har gjort. Sliter litt med kanalene selv, men er ingen sveiser. Noe du tar betalt for? Det er bakerste og øverste del av kanalene og litt ved hjulbuene. Mvh, John mobil 91162676 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted December 22, 2022 Author Share Posted December 22, 2022 Takk for oppmuntrende ord På 14.11.2022 den 10.54, Atle G skrev: Imponert - har sjekket alle bilder - likte spesielt tre-pluggen ;-) . Hehe, usikker på hvilken treplugg du snakker om. På 17.11.2022 den 19.45, Johnrf skrev: Hei! Imponerende jobb du har gjort. Sliter litt med kanalene selv, men er ingen sveiser. Noe du tar betalt for? Det er bakerste og øverste del av kanalene og litt ved hjulbuene. Dessverre så tar det alt for lang tid, er det mer enn nok å hanskes med rusten på min egen bil. I ukene som har gått er jeg blitt ferdig med høyresiden og demontert kompressoren. I tillegg har jeg fjernet endel løs rust under bilen slik at fluid filmen har noe å feste seg i. Fikk også ordnet fiberen jeg kuttet med vinkelkutter og sveist på en løsnet mutter til bakluke wire braketten. Det var fiberen opp langs høyre hjulbue inn til bluetooth enheten som ble skadet, 3D printet en hylse i rett dimensjon hvor begge endene av fiberen ble tredd inn slik de ligger sentrert mot hverandre. Testet handsfree og stereo, alt ok. Etter hvert begynner jeg på registerreim og oljepumpe + alt av filtre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted December 25, 2022 Share Posted December 25, 2022 Treplugg: Form laget av tre for å bruke til å lage det endelige produktet ;-) . Ser at du har skåret til en trebjelke og så brukt den til å banke ut en karosseridel... Og fortsatt imponert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted January 10, 2023 Author Share Posted January 10, 2023 Startet nyåret med regreim og oljepumpe. Halvparten av boltene til beskyttelses platen under motoren var enten kappet eller knekt så det gikk endel tid for å komme til tappepluggen. Som forøvrig var helt løs slik at det har lekket olje.. Regreim hadde litt sprekker i seg, men det er vel gjerne slik de ser ut etter 7 år og 112k km. Bytter også reimen til dieselpumpen.. Laget meg et verktøy for å holde svinghjulet i posisjon. Kostet vel ikke mer enn 200kr fra england, men det ble glemt under siste handlerunden.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted March 3, 2023 Author Share Posted March 3, 2023 Ligger godt bakpå med postingen så her kommer en liten oppdatering: Montert ferdig regreim og reim til høytrykkspumpe. Byttet simmering på begge kammene, ser ut til at det har vært en liten lekkasje der også. 3D printet verktøy for montering av simmering på veiven. Gikk over børstene på start motor og dynamo når jeg først hadde de ute. Montert ny lufttank for kompressor. Reparert brytertablå for vindusheis førerdør. Alle vinduene fungerte bortsett fra fører, var et ørlite brudd på kretskortet. Loddet på en liten ledningsslask. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted March 3, 2023 Share Posted March 3, 2023 Kanskje bildet lyger, men syntes det ser ut som det er loddetinn over de to punktene.. Tp9 og ch2? Eg loddet over mange av punktene på min, da de var dårlige... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted March 4, 2023 Author Share Posted March 4, 2023 Hehe ja det ser sånn ut på bildet. var veldig forsiktig og nøyaktig så satser på jeg ikke har klart å grise så mye. (Y) Ser ut til at det er teksten GND som spiller oss et puss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted March 7, 2023 Author Share Posted March 7, 2023 Skiftet stabstag foringer foran og bak og kan melde at det var irriterende trangt bak! Foran gikk greit når braketten til diffen ble løsnet. Bilen har blitt understellsbehandlet med fluidfilm. Måtte lage noen braketter til ene hjulbue plasten da disse var knekt av. Prøvde å overhale kompressoren, men den var såpass korrodert at det var bortkastet tid og penger. Endte derfor opp med en ny Hitachi enhet. Et av de siste feilene som må rettes før EU var dårlig bremsevirking bak aksel. Trodde først problemet var luft, men etter å luftet som en gal ble det ikke bedre. Pedalen gikk fortsatt i gulvet og det var ikke mulig å pumpe bremsevæske ut til bakaksel. Ville derfor undersøke om det kom væske fram til ABS enheten. Åpnet rør fra hoved bremsesylinder til ABS og hadde greit trykk foran ved betjening av pedal, men i rør som går til bakaksel var det null trykk. Konkluderte da på defekt hovedsylinder. Prøvde også å åpne denne for å se etter evt defekte pakninger, men den så helt fin ut. Var derfor spent når den nye sylinder kom om det ville løse problemet. Heldigvis var den synderen. Gjorde en kjapp sparkel og lakkjobb av flenge i venstre bakdør. Det letteste ville nok vært en ny dør fra hugger, men de skulle ha 5500 og jeg har allerde brukt alt for mye på deler til denne bilen. Resultatet ble greit nok. Da skal bilen være klar for etterkontroll. Fristen for eu var februar 2022. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted March 8, 2023 Share Posted March 8, 2023 20 timer siden, ebh skrev: Skiftet stabstag foringer foran og bak og kan melde at det var irriterende trangt bak! Foran gikk greit når braketten til diffen ble løsnet. Bilen har blitt understellsbehandlet med fluidfilm. Måtte lage noen braketter til ene hjulbue plasten da disse var knekt av. Prøvde å overhale kompressoren, men den var såpass korrodert at det var bortkastet tid og penger. Endte derfor opp med en ny Hitachi enhet. Et av de siste feilene som må rettes før EU var dårlig bremsevirking bak aksel. Trodde først problemet var luft, men etter å luftet som en gal ble det ikke bedre. Pedalen gikk fortsatt i gulvet og det var ikke mulig å pumpe bremsevæske ut til bakaksel. Ville derfor undersøke om det kom væske fram til ABS enheten. Åpnet rør fra hoved bremsesylinder til ABS og hadde greit trykk foran ved betjening av pedal, men i rør som går til bakaksel var det null trykk. Konkluderte da på defekt hovedsylinder. Prøvde også å åpne denne for å se etter evt defekte pakninger, men den så helt fin ut. Var derfor spent når den nye sylinder kom om det ville løse problemet. Heldigvis var den synderen. Gjorde en kjapp sparkel og lakkjobb av flenge i venstre bakdør. Det letteste ville nok vært en ny dør fra hugger, men de skulle ha 5500 og jeg har allerde brukt alt for mye på deler til denne bilen. Resultatet ble greit nok. Da skal bilen være klar for etterkontroll. Fristen for eu var februar 2022. Tror eg har dør I samme farge stående. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted March 10, 2023 Author Share Posted March 10, 2023 På 8.3.2023 den 18.23, oggioffshore skrev: Tror eg har dør I samme farge stående. Da er jeg interessert. Er det Stornoway Grey? Bilen er veldig tungstartet nå i minus 10 så må forberede skifte av glødeplugger. I tillegg er crossoverpipe sprukket opp, som gir røyk i kupe. Så bilen er ikke særlig brukenes akkurat nå så da blir listen: - crossover pipe - håndbrekk modul har hengt seg - glødeplugger tenkte gjøre jobben ved å separere ramme og karosseri. Mangler kun motivasjon og deler. Når jeg først har bilen i to blr jeg vel også se på bremsrør, bytte bolter turbo , smøre turbo aktuator og sjekke ledd på rattaksel. Så blir det helt sikkert noe rust fjerning og behandling + evt andre ting jeg finner….. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted March 10, 2023 Author Share Posted March 10, 2023 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oggioffshore Posted March 10, 2023 Share Posted March 10, 2023 Sender en pm på dør Sender en pm på dør Det gikk ikke sende pm Er offshore, så ring meg i slutten av neste uke. 90934979. Om den er stornway eller bonatti Grey er eg usikker på.. Da må eg finne reg nr på delebil og sjekke utfra det... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted May 17, 2023 Author Share Posted May 17, 2023 Da er vi i gang med body off. Skulle bare gjort dette med engang jeg fikk bilen, mye bedre tilkomst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jon71 Posted May 18, 2023 Share Posted May 18, 2023 Hvor lang tid tok det å demontere og løfte av? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted May 18, 2023 Author Share Posted May 18, 2023 1 time siden, jon71 skrev: Hvor lang tid tok det å demontere og løfte av? Fordelt utover tre ettermiddager brukte jeg sikkert minst 6t. Leser at de drevne gjør det på 2-3… her er litt av grunnen til jeg gjør denne jobben: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ebh Posted May 19, 2023 Author Share Posted May 19, 2023 Tenkte jeg skulle demontere alt før bestilling av deler så jeg er sikker på at alt blir bestilt . Turbo er av bilen og EPB modul med tilhørende wire har jeg fått løsnet fra venstre side. Skal bytte hjullager så da får bilen nye bremseskjold også. Turbo hadde ca 0,1mm slakk i akselretningen, ut ifra hva jeg leser skal det være ok. Noen som vet hva som er akseptabel slakk? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.