Mr. Croft Posted June 15, 2022 Share Posted June 15, 2022 (edited) Store deler av mitt eksosanlegg nærmer seg EOL. Da vurderes rustfritt som alternativ så burde jeg ikke måtte tenke på det noen gang igjen. Her er det imidlertid en god del prisvariasjon. Har god erfaring med ting ifra Allisport, men synes at det kanskje blir i overkant dyrt: Særlig når de og skal ha £135 for frakt. Etter mva betaling er vi da fort oppe på 11 500 nkr Så finnes det billigere alternativer? Ja Har siden jeg fikk Defenderen kjøpt mange deler på Island4x4 De skal ha sin standard frakt til norge på £29.99 Da kommer man opp på totalt ca 7000 nkr Prisforskjell på 4500. Penger jeg sikkert heller vi bruke på Diesel i disse dager Noen som vet hvem som lager for Allisport og hva som evt er forskjellen ifra Double SS sine anlegg. Allisport snakker om Sports silencer, men er det egentlig noen særlig forskjell? Forøvrig intet negativt å si om Allisport! men billige er de ikke akkurat. Edited June 15, 2022 by Mr. Croft Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted June 15, 2022 Share Posted June 15, 2022 Jeg har rustfrianlegg på 90". Større dritt har ikke jeg sett. Dårlig passform og bråker alt for mye. Vet ikke produsent. Jeg ville heller kjøpt orginalt, det holder i nye 20 år. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted June 15, 2022 Share Posted June 15, 2022 Svært enig med den hodeløse storkjeften. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tiopet Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 På diesel har jeg enda ikke prøvd rustfritt anlegg, men hadde double S sports sitt anlegg på RRC med V8. Ble en markant mer snerrete lyd enn med tilsvarende sports anlegg i vanlig utgave, som RRC'en hadde før. Jeg vil holde meg til vanlige anlegg i fremtiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted June 16, 2022 Share Posted June 16, 2022 På vår 300Tdi så bygget/sveiset jeg nytt anlegg selv med 3" rør fra Biltema - og en "rett igjennom" potte. Er nok billig materiale i disse rørene - men holder lenge nok. I tillegg så hjelper 3" med å få unna eksosen etter turboen. Pass på å unngå skarpe bend. Pen lyd / litt ekstra effekt / litt lavere EGT. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mr. Croft Posted June 17, 2022 Author Share Posted June 17, 2022 Takk for alle svar. Da får jeg gå litt i tenkeboksen. Standard Eksos på defender er det 2.5" Egentlig burde vel det holde selv om 300 tdi motoren min er litt trimma. Biltema har og deller i rusfritt ser jeg men da må jeg evt investere i nytt sveise apparat Foreløpig konklusjon er at dette utsettes til behovet blir prekært. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 13 minutter siden, Mr. Croft skrev: Takk for alle svar. Da får jeg gå litt i tenkeboksen. Standard Eksos på defender er det 2.5" Egentlig burde vel det holde selv om 300 tdi motoren min er litt trimma. Biltema har og deller i rusfritt ser jeg men da må jeg evt investere i nytt sveise apparat Foreløpig konklusjon er at dette utsettes til behovet blir prekært. Økning fra 2.5" til 3" er 40% i areal - men om du trenger det? Sikkert ikke - og hvis du går til 3" så må det være helt fra utgang turbo. Jeg har gjort det uten å angre ;-) - i tillegg til mye annet som er gjort så tror jeg at dette var en god oppgradering. Vi er mange som gjør mye som sikkert ikke er nødvendig LOL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lafterolf Posted June 17, 2022 Share Posted June 17, 2022 Orginalanlegget er stort nok selv med trimmet motor etter min oppfatning. På en dieselmotor blir det ikke kondens inni rørene slik det blir på bensinmotoren. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik e Posted November 19 Share Posted November 19 lafterolf skrev (På 17.6.2022 den 11.03): Orginalanlegget er stort nok selv med trimmet motor etter min oppfatning. På en dieselmotor blir det ikke kondens inni rørene slik det blir på bensinmotoren. Enig. Få motorer som trenger mer enn 2,5 ‘. Da må det være over 250 hk ++ . Men ‘raka rør’ skader ikke. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gautes Posted November 20 Share Posted November 20 Loud pipes save lives Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Atle G Posted November 20 Share Posted November 20 En ting er hva som er "stort nok" eller nødvendig - noe annet er hva som er morsomt og spennende å styre med 😉 . Vi kjører 6x6 Defender på lange turer - de fleste kjører 2-hjuls drevne bobiler som er "store nok". Land Rover entusiaster er ikke som vanlige folk som kjører menneskebiler ! Bilde av broderi som min datter laget til meg og som henger i Hercules. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
trondshj Posted November 20 Share Posted November 20 Vakkert. Er ganske sikker på at hun kunne tjent noen kroner på Etsy eller lignende med den type broderier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Olsen Posted November 21 Share Posted November 21 On 11/20/2023 at 9:22 AM, gautes said: Loud pipes save lives Loud pipes make noise... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts