Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei 

Jeg prøver å få tak i disk brake conversion kit til min land rover series 3 Exmil. Er et krav når jeg skal bytte motor til 3.5 V8. 

Kittet må være produsert av firma, og jeg må kunne forevise kvitteringer. 

Har sendt mail til rocky mountains. De har ikke. 

Har sendt mail til Zeus og Haystee, men ikke fått noe svar enda. 

Skal på forkontroll med Vegvesen nå på fredag. De skal vite at jeg prøver.. :)

Posted

Bak er det enklere, der kan du kjøpe en brakett for ombygging til skivebrems på eldre Defender. Den gir feste for bremseklaven. (Caliper for de som bare forstår utenlansk:lol:)

Akseltappen kjøper du fra Defender 300tdi, altså bil fra 1994 og nyere, og du trenger nav fra tilsvarende bil.

2 minutter siden, Vidar S skrev:

Det var flere leverandører tidligere, men de sr ut til å være falt fra.

Zeus er vel det billigste og enkleste.

Men det fordrer at man får noen med dreiebenk til å hjelpe, og man bør også bruke nav fra 1980 eller nyere fordi de har mindre diameter på innerlager.

Posted (edited)

Ja det var en utgave der det måtte skjæres bort litt gods på knokkelhuset. 

Hadde man fått maskinert braketter til caliperen kunne dette settet kostet smuler.

Edited by lafterolf
Posted
15 hours ago, lafterolf said:

Har du noen som kan dreie navene for deg og bytte til lengre hjulbolter?

hei

Ja jeg har trolig det. Hva slags smart løsning har du i tankene?

Posted

Zeus folkene skal se på bilder av felgene jeg kjører på. Og vurdere om de kan passe med deres kit. 

Har ikke lyst å måtte kjøpe nye. 

Haystee har ikke svart enda. 

Posted

Det er vel lettere å skaffe nye felger enn å skaffe et skivebremsekit vil jeg tro. Ikke er det spesielt dyrt med felger heller sammenlignet med den konverteringen du skal til med. 

Posted

Poenget mitt er at noen kit fordrer mulig bytte av felger. 

Kit må jeg ha uansett.. Spørsmålet er bare hvilket. 

Zeus eller Haystee. Er vel de enste alternativer jeg finner. Rocky mountain selger ikke til Europa nå pga dele mangel. 

Så om jeg slipper. Bytte felger, vil jeg jo selvsagt prøve det. Kostbart prosjekt blir det uansett. :)

Girkasse og transferkasse kom på nesten 50k

Øvrige deler ligger på ca 15k.

Bremsekit ca 8-10k 

Bye felger blir noen tusen om jeg må d

Så kommer d pris på modding av drivaksler. Sveis og modding av fotbrønn.. Fester med mer. 

I tillegg skal jeg plukke ned motoren. Og bytte alt som må byttes. Endre til lumenition tenning (antar jeg går for denne). 

Renovere forgasssere

Få laget eksos anlegg i rustfri. 

Og mye annet snacks. 

Posted
2 timer siden, oterpoter skrev:

Poenget mitt er at noen kit fordrer mulig bytte av felger. 

Kit må jeg ha uansett.. Spørsmålet er bare hvilket. 

Zeus eller Haystee. Er vel de enste alternativer jeg finner. Rocky mountain selger ikke til Europa nå pga dele mangel. 

Så om jeg slipper. Bytte felger, vil jeg jo selvsagt prøve det. Kostbart prosjekt blir det uansett. :)

Girkasse og transferkasse kom på nesten 50k

Øvrige deler ligger på ca 15k.

Bremsekit ca 8-10k 

Bye felger blir noen tusen om jeg må d

Så kommer d pris på modding av drivaksler. Sveis og modding av fotbrønn.. Fester med mer. 

I tillegg skal jeg plukke ned motoren. Og bytte alt som må byttes. Endre til lumenition tenning (antar jeg går for denne). 

Renovere forgasssere

Få laget eksos anlegg i rustfri. 

Og mye annet snacks. 

Høres ut som om du kunne fått kjøpt min 109 V8'er for prisen av hva du holder på med ja... ;-) 

Posted
23 hours ago, lafterolf said:

Hvorfor må du bygge om fotbrønn?

Det er ikke plass til manifolds. Jeg skal jo beholde Serie front.. :)

22 hours ago, kulien said:

Høres ut som om du kunne fått kjøpt min 109 V8'er for prisen av hva du holder på med ja... ;-) 

hehe.

Ja billig blir den ikke denne Exmilen min når jeg er ferdig... 

men så synes jeg jaggu den blir tøff som F! og det er ikke ett gram rust på den. Eller.. det er 2 bolter som har litt.. de som holder frontruden på plass der det kan tiltes. 

De skal selvsagt av nå, og pusses og nikkel plates.

Posted

Veldig gøy å følge ihvertfall. 

Min har 3,5 V8'er og seriebilfront. Fotbrønner er ikke modifisert, men "innerskjermer" og torpedovegg er friserte. Mener det er tilsvarende i serie2 åtteren i bygda, mens den tredje serie-V8eren jeg kjenner har defender front. 

Manifoldene mine er original på høyre side, mens den er spesialbygd og ser ut som hjemmebygd grenrør på venstre side. 

Posted

Jeg også. Angrer på at jeg ikke fiklet til litt mer plass for skift av bakre tennplugg.