gautes Posted March 13, 2021 Posted March 13, 2021 Har sett det oppgitt et sted ja. Sannsynligvis målt når ting er i bevegelse. Ikke testet selv da jeg også tenkte som Lafterolf. Mulig målet var med genuine part men det kan jeg ikke huske. Quote
Elvehundre Posted March 15, 2021 Posted March 15, 2021 Jeg måler uten den store pakning på pokalen montert. Står det i boka mi. Nå skal det sies at jeg har ikke verdens beste vekt å måle med, og for øyeblikket er den dessuten søkk borte. Så nå kjenner jeg om det er litt motstand når jeg fester en snor i hulet og drar. Så tenker jeg at det her er greit, skrur på den store pakningen, monterer sammen og er fornøyd. Fordi: av og til har æ felger som stikker langt ut og av og til kjører æ på originale felger, av og til har æ tilnærmet originale hjul og ofte har enten hjul med stor diameter eller hjul som er brede. Og uansett må jeg holde hendene på rattet og styre bilen. Og ofte har jeg demontert styredemper også. H A Quote
Anbessa Posted March 27, 2021 Author Posted March 27, 2021 Og til oppsummering Etter gode råd herfra og det altvitende internet. * Husk thrust washer. * Pivot pin / King pin / upper (top) swivel pin skal oljes litt før den settes inn i foringen / railko bush * Start gjerne med like mange shims som man tok av før bytter * Boltene skrus jevnt ned til de alle tar og strammes til litt og litt, slik at swivel pin ikke kommer skjevt og foringen klyper i pivot pin. * Moment 80 NM * Forspenn / preload måles etter at swivelhuset / kulehuset er i bevegelse * Legg til eller fjern shims til preload er 3,6 - 4,5 kg (8 - 10 lb) * Preload målt med den store SIM ringen vil være høyere og er irrelevant. Nå har jeg endelig fått det til Quote
gautes Posted March 27, 2021 Posted March 27, 2021 Grattis . Flott med tilbakemelding om hvordan du erfarte jobben og problemene. Quote
Anbessa Posted March 27, 2021 Author Posted March 27, 2021 27 minutter siden, gautes skrev: Grattis . Flott med tilbakemelding om hvordan du erfarte jobben og problemene. Til hjelp for meg på motsatt side og andre hobby-mekanikere Nå begynner jeg på hjullagre.... Takk til VBF Quote
JokerS30 Posted March 27, 2021 Posted March 27, 2021 1 time siden, Anbessa skrev: Og til oppsummering Etter gode råd herfra og det altvitende internet. * Husk thrust washer. * Pivot pin / King pin / upper (top) swivel pin skal oljes litt før den settes inn i foringen / railko bush * Start gjerne med like mange shims som man tok av før bytter * Boltene skrus jevnt ned til de alle tar og strammes til litt og litt, slik at swivel pin ikke kommer skjevt og foringen klyper i pivot pin. * Moment 80 NM * Forspenn / preload måles etter at swivelhuset / kulehuset er i bevegelse * Legg til eller fjern shims til preload er 3,6 - 4,5 kg (8 - 10 lb) * Preload målt med den store SIM ringen vil være høyere og er irrelevant. Nå har jeg endelig fått det til Som du selv sier, det er ikke "vanskelig" men det er en tålmodighetsprøve. Noen ganger stemmer det med en gang, og andre ganger blir man sittende å stable chims-pakker 4 kvelder på rad. Når man har gjort det endel ganger, går det ganske fort innimellom. Andre ganger er det fortsatt en tålmodighetsprøve.... Quote
Recommended Posts