safaripaul Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Hei . Jeg opplevde i helga at webastoen ikke startet. Den hadde startet dagen før, men nå var jeg på et betydelig kaldere sted -12´ C . Den gikk i start modus og det kom varmt fra eksosen, men stoppet etter kun få minutter. Hørte ikke at brenneren startet. Jeg startet den på nytt og da startet den opp og brenneren gav vanlig lyd. kan dette være dårlig glødeplugg på Webastoen ? Hvor får jeg tak i og er det noen råd om hvordan jeg bytter ? Paul Quote
Camarogeddon Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Hei - hvilken type Webasto har du? Thermo top C? Ellers, en bomstart indikerer ikke nødvendigvis noe kritisk feil - men om det gjentar seg hadde jeg sett nærmere på det. Det er også mye mer enn bare brennkammer / glødeplugg som kan forårsake krøll ved oppstart, så man bør helt klart sjekke litt nøyere før man bytter deler fritt og hemningsløst - jeg har selv hatt lignende oppførsel på en webasto - og da var det tilluftsvifta som var utslitt, og ikke klarte å levere nok luft til å holde prosessen i gang skikkelig. Om du skal bytte glødeplugg bør du skifte hele brennkammeret, da disse stort sett sitter godt sammen - og ofte om pluggen er ferdig, så er brennkammeret ferdig og. Jeg har desverre ingen guide for det, men du kan laste ned fulle service manualer fra https://www.butlertechnik.com/technical_library/water-heaters-d7. Manualene inkluderer instruksjoner for delebytte og demontering generelt sett. -Camarogeddon Quote
Spoon Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Viktig å ha nok strøm når det er kaldt. Effekten på batteriet går drastisk ned når det begynner å bli myggfritt ute (-10 og kaldere). Batterier blir mer samarbeidsvillige av å bli toppet opp med batterilader innimellom vinterstid, er min erfaring. Quote
gautes Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Nå satte du igang fantasien min,Spoon. Ser for meg mygg med frakk,pelslue og snabelvott. Quote
Vidar S Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 1 time siden, gautes skrev: Nå satte du igang fantasien min,Spoon. Ser for meg mygg med frakk,pelslue og snabelvott. Det var fortsatt noen ved juletider ..... Quote
Camarogeddon Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 4 timer siden, Spoon skrev: Viktig å ha nok strøm når det er kaldt. Effekten på batteriet går drastisk ned når det begynner å bli myggfritt ute (-10 og kaldere). Batterier blir mer samarbeidsvillige av å bli toppet opp med batterilader innimellom vinterstid, er min erfaring. Veldig bra poeng - om batterispenninga synker, så vil jo webastoen automatisk kjøre ned - for å unngå at den tømmer batteriet fullstendig om det skulle nerme seg tomt. Men du kan fint løse ut denne funksjonen om det er kaldt ute og batteriet ikke er fulladet eller litt slitt. -Camarogeddon Quote
safaripaul Posted January 25, 2021 Author Posted January 25, 2021 Takk for svar. Dette er noe som må settes bort på verksted for å finne ut av, slik jeg leser det.. Mener det er en termo top c. Har orden på papirene i alle fall. Jeg har et reaktivt nytt odyssey batteri som jeg topper jevnlig . Quote
Jon O Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Den starter når du starter bilen? Slik er den jo orginalt. Med mye start og stopp blir det bare krøll med webastoen. Jeg klipte en sort ledning, da bestemmer jeg selv når den skal gå og ikke. Har gått helt feilfritt i 15 vintere, Quote
Camarogeddon Posted January 25, 2021 Posted January 25, 2021 Basert på den lappen , så skal det være en Thermo top c ja - (Googling av modellnummer 89073L leder i hvertfall til en gjeng med thermo top C som selges på nett med det nummeret). Siden dette bare skjedde en gang, så ville nok det neste naturlige steget være å koble seg til varmeren, og lese ut eventuelle lagrede feilkoder i systemet. Da går det an å si noe mer om hva som førte til at den ikke startet som den skal. Har varmeren fungert som den skal etter dette ene feilslaget? Quote
Jason Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 På min bil har Webastoen alltid startet når motoren er i gang. Men det var ikke alltid den startet sånn ellers når det er kaldt og du virkelig trenger den. Mistenkte batteri, og byttet dette uten resultat. Lang historie kort, var at ledningsnettet til Webastoen var dårlig, slik at selv om batteriet er bra, så er det spenningsfall som fører til at Webastoen tror at bilen har dårlig batteri, og dermed nekter å starte. Jeg testet en vinter med nye ledninger direkte fra Startmotor 12v til pluggen på Webastoen, og det fungerte feilfritt hele vinteren. Nå har jeg kjøpt inn delene jeg trenger for å fikse det originale ledningsnettet, og planlegger å fikse det til sommeren Ledningsnett Webasto Thermo Top C - Defender Forum - LRforum I forbindelse med feilsøking, kjøpte jeg for noen år siden noe greier på ebay som gjør at man kan lese av feilkoder og livedata på Webastoen på en laptop. Det var der jeg så at det var lav spennings som var problemet, selv om batteriet var helt i orden. Når motoren sviver har den så kraftig lading at det ikke er noe problem. Men i -15 før du starter bilen, gjør det utslag selv om batteriet er helt i orden. Ditt problem kan stemme med mine opplevelser. Quote
safaripaul Posted January 26, 2021 Author Posted January 26, 2021 Den startet på klokka i dag med -6´c . Da ser jeg hvordan det går, og får et verksted til å ta en diagnose når muligheten byr seg. Jeg lurte på om det var en typisk feil som å bytte ut en glødeplugg eller noe, det er det altså ikke slik jeg leser svarene Quote
telindnor Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 Vår starter ikke når det er grisekaldt. Til det er spenningen for lav. Setter jeg på lader slik at spenningen er topp, starter den alltid. Grisekaldt er som regel under -10.. Quote
Spoon Posted January 26, 2021 Posted January 26, 2021 22 timer siden, Jon O skrev: Den starter når du starter bilen? Slik er den jo orginalt. Med mye start og stopp blir det bare krøll med webastoen. Jeg klipte en sort ledning, da bestemmer jeg selv når den skal gå og ikke. Har gått helt feilfritt i 15 vintere, Jeg har også koblet egen bryter på den svarte ledningen, om jeg ikke husker feil, for å overstyre autostarten på min Webasto. Min får alltid kjøre hele syklusen (30 minutter), unngår mye Webastokrøll da. Quote
Recommended Posts