kretslopp Posted January 5, 2021 Posted January 5, 2021 Nå er det vinter og sesongen for startbatterier er i full gang. Min P38 har hatt en Bosch 105Ah med vanlig påfylling som begynt å bli litt svak. Bilen har fått stå mye på grunn av korona da bare en av bilene er i bruk. Den blir tom på strøm etterhvert. Har ikke sett på om det er BECM som vakner opp. Uansett undersøker jeg hva for ett batteri jeg ska kjøpe når P38: an ska vekkes til liv igjen. Jeg vil alltid ha mest mulig kapasitet og startstrøm. Jeg fant ett fra Deka med navnet 1231PMF som er på 105Ah og har 1000A CCA. Vedlikeholdsfritt. Ikke AGM dessverre. Polstillingen er mot senter så det burde fungere med pluspolen håper jeg. Den koster 1800kr for meg ( i Sverige hvis det ikke er åpenbart). De hadde også ett par fra Varta som også er gode alternativ. Den till høyre har eksakt samme mål og polstilling som originalbatteriet. Hva bruker dere? Quote
gautes Posted January 5, 2021 Posted January 5, 2021 Stort batteri må også lades opp. Har standard D2 og bruker Standard batterier. Ved ukesparkering eller lengere kobler jeg på vedlikeholdslader. Quote
Brage Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 jeg har brukt disse fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/solv-kalsiumbatterier-12v-95ah-2000029871 De gir 4 års garanti på disse, og de holder jo minimum 4 år, så det synes jeg er bra nok levetid. Jeg vinsjer jo med dette også. Så jeg må si meg 100% fornøyd. Rett polstilling og billig nok er det også. Mvh Brage Quote
KennethA Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Jeg sverger også til Biltema sine sølvbatterier. Mitt inntrykk er at det gir mest "bang for bucks". Også er de lette å ha med å gjøre hvis det dør i garantitiden. Jeg har det som Brage viser til i min D2. (95A) Har lyst til å bytte det ut med AGM varianten men må endre litt på kablene først da pol-plasseringen blir feil. Quote
SveinHa Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 Har et Exide Premium 100 Ah 900CCA i 90en. Batteriet har vært SVÆRT lite brukt men er vel 3-4 år gamelt, har stått i traktoren helt til 90en kom på veien i april/mai. Nå, med 4-5 blå grader er det så vidt det klarer å dra 300TDIen over topp men den starter nå på noen få sekund likevel. Hadde ikke stusset et sekund på å kjøpe startbatteri på Biltema, har nokså blandet erfaring med merkevare... Quote
Camarogeddon Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 jeg har også brukt Biltema sine sølvtopp batterier med god suksess de siste... tja - 10 årene? De har alltid levd mer enn 5 år i mitt eie, selv om de til tider har blitt ladet ut pga brukerfeil etc så har det alltid være bare å lade og kjøre. -Camarogeddon Quote
Dan Posted January 6, 2021 Posted January 6, 2021 3 timer siden, Brage skrev: jeg har brukt disse fra biltema: https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/elsystem/bilbatterier/solv-kalsiumbatterier-12v-95ah-2000029871 De gir 4 års garanti på disse, og de holder jo minimum 4 år, så det synes jeg er bra nok levetid. Jeg vinsjer jo med dette også. Så jeg må si meg 100% fornøyd. Rett polstilling og billig nok er det også. Mvh Brage Kan lav spenning og mulig gåen generator gi utslag på ugjevn gange ? Fikk jo denne tikkende lyden(tipper løftere), men her om dagen gikk den dårlig som om jeg manglet futt Har 2 batterier men det ene var helt tomt skal lade nr 2 nå Quote
EiRRik 4.6HSE Posted January 8, 2021 Posted January 8, 2021 Måtte ha nytt batteri nå rett før jul, og fant ikke Biltema batterier med rette polstilling lenger, har hatt 2 stk 100 Ah tidligere. Derfor ble det Sønnak denne gangen. BT sine batterier varierer mye de også, tiden og bruken får vise om dette ble en investering eller bare ekstra dyrt... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.