ian928 Posted October 13, 2020 Share Posted October 13, 2020 Har i lengre tid hatt en feilmelding på Bakre venstre Lambda. Jeg har trodd at dette skyldtes en feil i kabelen pga feilmeldingen. Etter hvert har bilen begynt å fuske og høres ut som den resirkulerer luft rundt kompressoren eller lignende. Leste på diverse forum at det ikke var uvanlig at det var katalysatoren som var tett, så da ble den byttet. Når jeg skulle resette koden på Lambda fant jeg en eller flere koder på misfire som jeg ikke hadde sett før, disse hadde altså oppstått før jeg byttet katalysator. Fusking er der fortsatt etter katalysatorbytte, har misfire koder på diverse sylindere, random misfire, misfire at startup. Har byttet plugger, det var på tide men hjalp ikke. Jeg synes kanskje de ser litt lyse ut men jeg har lite erfaring med nye motorer? Noen tips? MAF? Bensinpumpe? Synes kanskje den ble litt bedre når jeg fylte opp tanken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SiggenRRC Posted October 14, 2020 Share Posted October 14, 2020 Hei Ian! Hadde samme motor som deg på en bil jeg hadde, og samme problem til dels. Får du misfire en eller fler sylindere? Er det de samme sylinderene hver gang? Forsøk å flytt rundt på coilene for å se om feilen på misfire flytter seg. Har 8 coiler Til den bilen du kan kjøpe rinelig av meg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ian928 Posted October 14, 2020 Author Share Posted October 14, 2020 Takk Siggen! Misfire flytter seg rundt, jeg har vanskelig for å tro at det kan skyldes coiler, med mindre noe har tatt livet av alle. Jeg skal ta og logge og se om det er noen sylindere som ikke får misfire, om det er noen som går igjen. Er også forundret over at det er mulig å få Reduced engine performance med motorlampe uten at noen koder lagres? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ian928 Posted October 17, 2020 Author Share Posted October 17, 2020 (edited) I dag har vi fått feilsøkt litt til, uten å finne feilen: Fylt bensin for å teste om det kan være bensinpumpen, teorien er at det skal bli litt bedre trykk når tanken er full. Hvis det er pumpen som leverer lavt trykk eller evt tett filter så ser det ut som vi skulle fått feilkode på lavt bensintrykk? Det får vi ikke. Sprøytet startgass rundt innsug osv mens motor går - ingen forskjell Skiftet luftfilter - ingen forskjell Rengjort MAF - ingen forskjell Rengjort MAP - ingen forskjell. MAP hadde dråper på seg, det var merkelig? Sjekket slange fra innsug til PCV - den var helt fin og åpen Nå vet jeg ikke hva mer jeg skal prøve... Noen tips? Edited October 17, 2020 by ian928 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinM Posted October 17, 2020 Share Posted October 17, 2020 Skudd fra hofta; hva med injektorer som er tette og ikke gir riktig “spray pattern”? Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ian928 Posted October 17, 2020 Author Share Posted October 17, 2020 Meget mulig, jeg kan prøve en runde dyserens! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ian928 Posted October 21, 2020 Author Share Posted October 21, 2020 Siggen hadde rett! I dag fikk jeg tilsendt 8 coiler fra ham. Byttet alle og bilen var som ny! Lønner seg å lytte til erfarne fjellfolk... Takk for hjelp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SiggenRRC Posted October 22, 2020 Share Posted October 22, 2020 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ian928 Posted January 16 Author Share Posted January 16 (edited) Liten oppdatering, vi fikk igjen fusking og etter hvert varsel om misfire på sylinder 1. Byttet coil med sylinder 3, og da gikk bilen ennå dårligere men ga ingen feilkode. Byttet coil på sylinder 3 (coilen som jeg tok fra sylinder 1) og nå er bilen bra igjen. Ikke superimponert over levetiden til coilene! Men hvis du søker på nett og har fusking men ingen feilkode på misfire så kan det være coil. Jeg kommer til å kjøpe en coil eller 2 til å ha i bilen, de er enkle å bytte. Edit: Gikk på Ebay og sjekket, et sett med coiler er ikke dyrere enn at jeg kunne byttet alle 8. noen erfaringer med merke coiler? Edited January 16 by ian928 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinM Posted January 17 Share Posted January 17 Null praktisk erfaring, men alt jeg har lest på forum uansett merke og modell sier at du skal styre unna ukjente merker på coiler og kjøpe originalt selv om det koster. Trenger ikke nødvendigvis ligge i LR pakning, men kjøp et kjent merke, eks Bosch. Martin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.